Dit onderzoeksproject geeft een stand van zaken van de inzichten met betrekking tot de kwaliteitseisen van grootschalige metingen van competenties, en werkt op basis van deze kwaliteitseisen een evaluatiematrix uit om toetsprogramma’s op basis van hun sterktes en zwaktes te positioneren. Het grootschalig meten van competenties is ook in andere onderwijssysteen een uitdaging. Inzicht in hoe men hier in de realiteit mee omgaat en in welke overwegingen gemaakt kunnen worden, is nuttig om de kwaliteitseisen in een realistisch perspectief te zien. Het onderzoek maakt op basis van de evaluatiematrix, een analyse van buitenlandse voorbeelden van grootschalige competentiebeoordelingen. Zo levert het onderzoek een concreet instrument af dat door het beleid kan worden ingezet om toekomstig competentiegericht peilingsonderzoek te evalueren en vorm te geven in de Vlaamse context.
De resultaten van dit onderzoek werden in boekvorm gepubliceerd: Deneire, A., De Groof, J., Coertjens, L., Donche, V., Vanhoof, J., Van Petegem, P. en De Maeyer S. (2022). “De kwaliteit van grootschalige ‘performance assessments’ gewikt en gewogen”. Antwerpen: Edubron. Deze publicatie is hier of hier te vinden.