Onderwijsonderzoeken

Titel
Flexibele leerwegen in het Vlaamse onderwijs
Korte omschrijving
Het Vlaamse onderwijssysteem is sterk gericht op selectie van leerlingen (in onderwijsvormen, studierichtingen, gewoon en buitengewoon onderwijs). In dit onderzoek worden verschillende vormen van flexibele leerwegen in kaart gebracht en kritisch geanalyseerd. Telkens worden randvoorwaarden, succesfactoren en valkuilen verhelderd om op die manier inspiratie te bieden aan verschillende actoren in het Vlaams onderwijs: leraren, scholen, lerarenopleidingen, pedagogische begeleiding en beleidsmakers.
Status
Lopend
Startdatum
01/02/2015
Einddatum
30/09/2016
Omschrijving van het onderzoeksopzet
Het Vlaamse onderwijssysteem is sterk gericht op selectie van leerlingen (in onderwijsvormen, studierichtingen, gewoon en buitengewoon onderwijs). In dit onderzoek worden verschillende vormen van flexibele leerwegen in kaart gebracht en kritisch geanalyseerd. Telkens worden randvoorwaarden, succesfactoren en valkuilen verhelderd om op die manier inspiratie te bieden aan verschillende actoren in het Vlaams onderwijs: leraren, scholen, lerarenopleidingen, pedagogische begeleiding en beleidsmakers.
Promotor
  • Juchtmans Goedroen (KU Leuven)
  • De Rick Katleen (KU Leuven)
  • De Fraine Bieke (KU Leuven)
Onderwijsniveau
  • buitengewoon basisonderwijs
  • buitengewoon secundair onderwijs
  • kleuteronderwijs
  • lager onderwijs
  • secundair onderwijs
Thema
Ad hoc
Documenten