Onderwijsonderzoeken

Titel
Evaluatie van de zomerscholen 2023: Kenmerken, hefbomen en drempels en van de zomerscholen en de samenwerking met scholen
Korte omschrijving
Evaluatie van de zomerscholen 2023
Status
Afgerond
Startdatum
01/06/2023
Einddatum
31/03/2024
Omschrijving van het onderzoeksopzet

De onderzoeksopdracht bestaat uit drie delen. In een eerste deel maken we opnieuw een gedetailleerde beschrijving van het zomerscholenaanbod in Vlaanderen. Welke zomerscholen werden georganiseerd? Welke doelen streefden zij na? Hoe verliep hun praktische en inhoudelijke organisatie? En (hoe) bereikten zij hun doelpubliek?

In een tweede deel van het onderzoek nemen we de samenwerking tussen zomerscholen en kernscholen onder de loep. Onder kernscholen verstaan we de ‘gewone’ scholen waar zomerschoolleerlingen tijdens de schooljaren voorafgaand aan en na afloop van de zomervakantie les volgen. We zoeken onder meer uit of en hoe kernscholen het zomerschoolaanbod inbedden in hun leerlingbegeleiding en of en op welke manier resultaten van de zomerschool geïntegreerd worden in de leerlingbegeleiding tijdens het nieuwe schooljaar.

Een laatste deel van het onderzoek moet zicht geven op de financiële werking van de zomerscholen. Daarbij willen we onder meer nagaan welke kosten zomerscholen in functie van hun organisatie maken en in hoeverre deze kosten gedekt worden door de subsidies van de Vlaamse overheid. Aan de hand van de verzamelde onderzoeksgegevens maken we ook een spending review van de zomerschoolmiddelen die de Vlaamse overheid jaarlijks voorziet, om zo suggesties voor toekomstig beleid te kunnen doen.

Omschrijving van de onderzoeksresultaten

Dit onderzoek toont dat de zomerscholen zich in Vlaanderen hebben verankerd en gepositioneerd tussen het reguliere zomeraanbod aan vrijetijdsactiviteiten en het reguliere onderwijsaanbod. Alle zomerscholen mikken op een evenwichtige balans tussen een kwaliteitsvol onderwijsaanbod en een bijpassend vrijetijdsaanbod. Er zijn wel verschillen in de manieren waarop dit gebeurt. Daarbij staan vooral het vraaggestuurd en op maat werken in toenemende mate onder druk. Het huidige zomerscholenaanbod kenmerkt zich door een zeer grote variatie. Aan de ene kant van het spectrum zijn er zomerscholen die zich richten op het remediƫren van specifieke hiaten in de leerstofbeheersing van leerlingen en aan de andere kant zijn er zomerscholen die leerlingen een gevarieerd, leerrijk en breed stimulerend aanbod doen. Vermoedelijk speelt het wegvallen van de oorspronkelijke aanleiding voor het organiseren van zomerscholen (m.n. de gevolgen van de covid-pandemie voor onderwijs) hierin een belangrijke rol.

Promotor
Verachtert Pieter (Hogeschool Thomas More)
Thema
Ad hoc