Dit onderzoek toont dat de zomerscholen zich in Vlaanderen hebben verankerd en gepositioneerd tussen het reguliere zomeraanbod aan vrijetijdsactiviteiten en het reguliere onderwijsaanbod. Alle zomerscholen mikken op een evenwichtige balans tussen een kwaliteitsvol onderwijsaanbod en een bijpassend vrijetijdsaanbod. Er zijn wel verschillen in de manieren waarop dit gebeurt. Daarbij staan vooral het vraaggestuurd en op maat werken in toenemende mate onder druk. Het huidige zomerscholenaanbod kenmerkt zich door een zeer grote variatie. Aan de ene kant van het spectrum zijn er zomerscholen die zich richten op het remediƫren van specifieke hiaten in de leerstofbeheersing van leerlingen en aan de andere kant zijn er zomerscholen die leerlingen een gevarieerd, leerrijk en breed stimulerend aanbod doen. Vermoedelijk speelt het wegvallen van de oorspronkelijke aanleiding voor het organiseren van zomerscholen (m.n. de gevolgen van de covid-pandemie voor onderwijs) hierin een belangrijke rol.