Er is een eerste deelrapport klaar, over de in- en uitstroom van afgestudeerden van een lerarenopleiding in de periode 2014-2021.
Het rapport stelt vast dat er nog altijd veel mensen kiezen voor het onderwijs én dat de uitstroom kleiner is dan in andere sectoren. Het personeelsbestand groeit dan ook: het aantal ingenomen arbeidsplaatsen steeg in de onderzochte periode gemiddeld met +1,5% - met een duidelijk hogere aangroei sinds schooljaar 2018-2019. Er zijn in onderwijs immers elk jaar 9,5% nieuwkomers, terwijl er op jaarbasis zo’n 8% van de personeelsleden vertrekken om tal van redenen, zoals pensioen. Dat is trouwens geen hoog percentage: de gezondheidszorg ziet 11% vertrekken, op de globale arbeidsmarkt stroomt elk jaar zelfs 17% een sector uit.
De onderzoekers hebben een vergelijkende analyse op sectorniveau gemaakt, maar ze hebben op basis van administratieve gegevens ook nader gekeken naar de 86.726 mensen die tussen 2008 en 2022 afstudeerden aan een lerarenopleiding. Het gros koos na de opleiding ook effectief voor de klas: 78% van de afgestudeerden had 3 jaar na het afstuderen minstens één opdracht gehad als leraar, binnen 10 jaar na afstuderen is dat zelfs 86%.
Het onderwijs houdt veel mensen aan boord en de ‘retentie’ verbetert zelfs nog in de meest recente jaren. Van alle startende leerkrachten uit de periode 2007-2021 geeft 86% nog altijd les na 1 schooljaar, 81% na 2 schooljaren en 74% na 5 schooljaren. De retentie is alleen maar verbeterd sinds schooljaar 2016-2017 – en dat in alle onderwijsniveaus. Het meest recente schooljaar waarin leerkrachten tot twee schooljaren gevolgd konden worden (2019-2020) is zelfs het schooljaar waarin de retentiecijfers het allerhoogste liggen, met 86,4% van de startende leerkrachten die na 2 schooljaren nog les geven. Startende leerkrachten blijven makkelijker aan boord als ze van hun school een stabiele opdracht krijgen, als ze aangesteld zijn via het lerarenplatform en als ze een vereist bekwaamheidsbewijs gehaald hebben voor de opdracht waarin ze zijn aangesteld. Opvallende vaststelling: hoewel een stabiele opdracht belangrijk is voor een goede retentie, is een vaste benoeming dat niet noodzakelijk. Nog een opvallende vaststelling: er blijkt geen verband tussen de retentie van startende leerkrachten en het profiel van hun leerlingen. Het is dus niet zo dat startende leerkrachten die vaker lesgeven aan kwetsbare leerlingen sneller vertrekken uit onderwijs.