Vertrekkend vanuit de systeemtheorie van Bronfenbrenner bracht de literatuurstudie verschillende
omgevingsfactoren in kaart die een invloed uitoefenen op het keuzeproces van de leerling. Er werden beïnvloedende factoren onderscheiden op het microniveau (de leerling zelf), het mesoniveau (ouders, leraren en peers) en het macroniveau (de bredere context).
De resultaten van de literatuurstudie werden afgetoetst aan de praktijken in het Vlaamse dko. Om meer inzicht te krijgen in de huidige processen van keuzebegeleiding, werden ook interviews afgenomen bij leraren en directeurs van academies en lagere scholen. In deze interviews stonden vier thema’s centraal: de domeinkeuze, de instrumentkeuze, de samenwerking tussen academies en lagere scholen en de mogelijke vorm en invulling van een CultuurKompas. De resultaten van de interviews werden vervolgens afgetoetst via klankbordgroepen met stakeholders. De haalbaarheidsstudie toont aan dat een CultuurKompas volgens verschillende stakeholders een meerwaarde kan vormen voor de toeleiding van leerlingen naar het dko en voor het ondersteunen van de oriëntering binnen het dko. Toch zijn er ook enkele risico’s en randvoorwaarden aan verbonden, zoals het grote engagement dat van academies en scholen gevraagd zou worden bij een eventuele implementatie.
Op basis van deze gesprekken bevelen de onderzoekers aan om te kiezen voor een kompas in digitale vorm, in combinatie met een lokaal engagement van de betrokken academies. Er werden vijf mogelijke scenario’s voor een CultuurKompas ontwikkeld, die elk bestaan uit verschillende bouwstenen. Het CultuurKompas wordt daarbij beschouwd als een instrument dat het keuzeproces op vier sleutelmomenten ondersteunt, nl. bij de keuze voor kunsteducatie, de keuze voor het dko, de keuze voor een domein binnen dko en, indien van toepassing, de keuze voor een instrument. Doorheen de scenario’s is er aandacht voor de verschillende actoren die een rol spelen in het keuzeproces: de leerling zelf, leeftijdsgenoten (peers), ouders en leraren lager onderwijs.
In het onderzoek worden ook technische en budgettaire aspecten met betrekking tot de ontwikkeling van een eventueel CultuurKompas in kaart gebracht.