Onderwijsonderzoeken

Titel
Beleidsevaluatie Kunstkuur 2019-2022. Evaluatie van de voorwaarden en procedures voor kunstkuur samenwerkingen
Korte omschrijving
Evaluatie van het kunstkuur programma
Status
Afgerond
Startdatum
01/04/2022
Einddatum
31/10/2022
Omschrijving van de onderzoeksresultaten

Onder de naam Kunstkuur stimuleert en financiert de Vlaamse overheid sinds 2019-2020 lokale samenwerkingen tussen een academie voor deeltijds kunstonderwijs (dko) en een school voor basis-, secundair of hoger onderwijs. Kunstkuur brengt leraren van academies en scholen samen om expertise uit te wisselen. Zo vergroten ze het cultureel bewustzijn en de culturele expressie van de leerlingen. Tegelijk wil Kunstkuur leerlingen ook aanzetten om de stap te zetten naar een kunstopleiding in de academie.

Onderzoek

Het onderzoek van HIVA (mei-november 2022) neemt de voorwaarden en procedures bij Kunstkuur-aanvragen en -gunningen onder de loep.

De centrale vraag in dit onderzoek is: In welke mate beschouwen de indieners van een Kunstkuur-project de aanvraag- en gunningsprocedure als effectief en efficiënt en waar zien zij punten voor verbetering?

Onderzoeksmethoden

  • Een websurvey bij academies die een Kunstkuuraanvraag indienden. De responsgraad was 54%. Academies die nog nooit een aanvraag deden (‘niet-indieners’), kregen een andere websurvey. Bij hen was de responsgraad 79%.
  • Semi-gestructureerde interviews plaats met negen sleutelinformanten (academiedirecteurs, lid beoordelingscommissie, medewerkers van CANON Cultuurcel, AGODI, departement Onderwijs en Vorming).
  • Drie digitale rondetafels met in totaal 23 personen die ervaring hebben met een Kunstkuur-aanvraag (dko, leerplichtonderwijs, hogescholen).

Vaststellingen en conclusies uit het onderzoeksrapport

  • Bij nagenoeg alle betrokkenen bestaat tevredenheid over het bestaan en de principes van Kunstkuur.
  • Meer dan de helft van de academies in Vlaanderen is al betrokken in een Kunstkuur-samenwerking en het programma is goed bekend binnen het gehele deeltijds kunstonderwijs. Meer basis- en secundaire scholen engageren is wel nog mogelijk.
  • Voor de indieners is de Kunstkuur-website een belangrijke tool die ze vaak raadplegen. Verbeterpunten zijn: uitgebreidere showcasing van lopende samenwerkingen, ruimere tekstvelden in het aanvraagformulier of mogelijkheden om ook audiovisuele info toe te voegen aan de aanvraag.
  • De academies evalueren de aanvraag- en beoordelingsprocedure vrij positief. Academies vragen wel meer gedetailleerde informatie over de beoordelingsprocedure van de aanvragen. Ook de schriftelijke terugkoppeling naar indieners moet tegen het licht worden gehouden.
  • Het is niet nodig om grote aanpassingen te doen aan de procedure van gunning en uitbetaling. De personeels- en werkingsmiddelen worden doorgaans als voldoende ervaren. De resultaten suggereren wel om academies met meerdere Kunstkuur-projecten extra middelen te geven voor de coördinatie en administratieve ondersteuning (bv. jaarlijkse planning en evaluatie). De formats voor planning en evaluatie kunnen nog meer op maat.
  • De uitrol van Kunstkuur werd sterk gehinderd door de coronacrisis.
  • Het onderzoek adviseert om de slaagkans van aanvragen nauwgezet te monitoren en niet onder de 50% te laten zakken. Een te lage slaagkans vergroot namelijk het risico op ontmoediging bij geïnteresseerden.
Promotor
  • Dries Van Herreweghe (KU Leuven)
  • Vermeersch Lode (KU Leuven)
Thema
Ad hoc