In deze opdracht wordt het kwaliteitsszorgsysteem van het Vlaamse Hoger Onderwijs geëvalueerd. Het kadert in de recente veranderingen die zijn opgenomen in het decreet van 2018 houdende vaststelling van het kwaliteitszorgstelsel in het hoger onderwijs, met als voornaamste wijzigingen de definitieve keuze voor het werken met een instellingsreview en het werken met procedures binnen de ‘eigen regie’ van de hogescholen en de universiteiten. Het onderzoek zal langs de ene kant de huidige situatie van het kwaliteitszorgstelsel beschrijven en evalueren, en langs de andere kant aanbevelingen formuleren met het oog op toekomstige ontwikkelingen m.b.t. het borgen van de kwaliteit van het hoger onderwijs.
Wat betreft het beschrijven en evalueren van de huidige situatie zal het onderzoek toespitsen op:
- een beschrijvende analyse van de procedures en rapporteringsvormen zoals ze vorm krijgen, gebruikt en ervaren worden bij de verschillende actoren in het kwaliteitszorgsysteem (bv. commissies, kwaliteitszorgagentschappen, hogeronderwijsinstellingen zoals hogescholen, universiteiten, (ambtshalve) geregistreerde instellingen);
- en een evaluatieve analyse dat verschillende aspecten van kwaliteit onderzoekt, namelijk de betrouwbaarheid en validiteit van de huidige procedures en instrumenten; welke aspecten aantoonbaar zijn gemaakt en welke onderbelicht, in welke mate het stelsel aandacht heeft voor essentiële componenten van onderwijskwaliteit, of het geheel van de procedures en instrumenten voldoende is om de kwaliteit te borgen, en of deze zorgen voor een verminderde planlast.
Bij zowel de beschrijvende als evaluatieve analyse gaan we op zoek naar de drempels en hefbomen bij de verschillende aspecten. Voor het onderzoek worden verschillende stakeholdersconsultaties opgezet, een uitgebreide documentenanalyse doorgevoerd, en wordt het onderzoeksteam bijgestaan door een panel van onafhankelijke (internationale) experten rond kwaliteitszorg.