In opdracht van het Vlaams Departement Onderwijs & Vorming voert IDEA Consult een evaluatie uit van de werking van het Steunpunt Inclusie in het Hoger Onderwijs (SIHO). Het Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs heeft als taak de Vlaamse hogescholen, universiteiten en beleidsmakers te ondersteunen bij het realiseren van inclusief hoger onderwijs. De opdrachten van het steunpunt (bepaald in het convenant en bijhorende addenda) zijn enerzijds gericht op inclusie, met name het bevorderen van deskundigheid en het opnemen van een netwerk-en brugfunctie, en anderzijds op studentenwelzijn, in de nasleep van de coronapandemie en met oog op de uitbouw van een digitaal platform en een Vlaams lerend netwerk.
Het kader van deze evaluatie steunt op drie vertrekpunten: (1) het principe van een lerende evaluatie (d.w.z. via een participatieve benadering tot gedragen evaluatieresultaten en -inzichten komen); (2) de doelstelling van een duurzame interne organisatiewerking, op basis van een Target Operating Model; en (3) een actoranalyse die weergeeft hoe het SIHO fungeert in relatie tot haar externe omgeving. Vanuit deze vertrekpunten en in lijn met de convenantsbepalingen werden begeleidende evaluatievragen geformuleerd.
Het evaluatieteam doet beroep op een mix van methoden (triangulatie), inclusief documentanalyse, kwalitatieve consultatie (helikopterinterviews, focusgroepen en gebruikersinterviews), kwantitatieve bevraging (online surveys) en participatieve technieken (werksessies). Deze methoden worden ingezet in een gestructureerd plan van aanpak, dat bestaat uit 5 fases, met name een opstart- & voorbereidingsfase, een consultatiefase, een analysefase, een toekomstfase en een rapportagefase.