De opkomst van artificiƫle intelligentie (AI) in het onderwijs gaat gepaard met zowel veelbelovende kansen als kritische uitdagingen. AI kan gepersonaliseerd leren ondersteunen, nieuwe vormen van evaluatie mogelijk maken en leerlingen voorbereiden op de digitale samenleving. Tegelijkertijd bestaan er fundamentele vragen rond ethiek, transparantie, verantwoordelijkheid en de impact op het pedagogisch handelen. Het onderwijs bevindt zich in een zoektocht naar een veilige, verantwoorde en duurzame implementatie van AI, waarbij een evenwicht tussen technologische innovatie en menselijk inzicht cruciaal is. Ondanks de talrijke internationale kaders en initiatieven is er weinig bekend over de actuele kennis, percepties en praktijken rond AI in Vlaamse scholen.
Dit onderzoek komt hieraan tegemoet via een grootschalige bevraging bij schoolleiders, leerkrachten, ICT-coƶrdinatoren en leerlingen. Er wordt beoogd inzicht te verwerven in de stand van zaken van AI-integratie op leerkracht-, leerling- en instellingsniveau. Daarnaast worden hefbomen en belemmeringen op micro-, meso- en macroniveau onderzocht.
Het onderzoek is theoretisch verankerd in het e-capacity framework van Vanderlinde en Van Braak (2010), dat uitgaat van een holistische benadering van digitale integratie in het onderwijs, waarbij technologische, pedagogische en organisatorische factoren met elkaar verweven zijn. Door dit theoretisch fundament te combineren met actuele beleidskaders en inzichten uit andere vragenlijstenonderzoek (zoals bijvoorbeeld MICTIVO), tracht het project een genuanceerd en contextgevoelig beeld te schetsen van AI in het Vlaamse leerplichtonderwijs.
De resultaten van dit project (MAIVO: Monitoring AI-integratie en -percepties in Vlaamse onderwijs) zullen niet alleen een bijdrage leveren aan het wetenschappelijk debat, maar ook concrete handvatten bieden voor beleid, praktijk en verdere professionalisering rond AI in onderwijs.