In het eerste rapport "Scholen die verbinden. Naar een beter begrip van de impact van binding en een autoritatief schoolklimaat op spijbelen." (SONO/2016.OL1.2/1) wordt het verband tussen schoolklimaat en spijbelen aan de hand van PISA data van 2012 bij 2279 vijftienjarige leerlingen uit het secundair onderwijs in Vlaanderen geanalyseerd. Het toont aan dat er minder gespijbeld wordt in scholen met een autoritatief schoolklimaat. Autoritatieve scholen combineren een veeleisende en gedisciplineerde aanpak met een responsieve aanpak waardoor ze meer schoolbinding bereiken.
Het tweede rapport (SONO/2017.OL1.2/1) onderzoekt spijbelen en vroegtijdig schoolverlaten in Vlaanderen vanuit een internationaal perspectief. Daarbij wordt gebruik gemaakt van PISA-data en van de enquête Arbeidskrachten (EAK), voor het jaar 2012.Het onderzoek toont aan dat er grote verschillen zijn tussen landen wat de prevalentie van spijbelen en vroegtijdig schoolverlaten betreft. Van alle bestudeerde regio’s/landen is de prevalentie van spijbelen het laagst in Vlaanderen. Wat betreft vroegtijdig schoolverlaten bevindt Vlaanderen zich onder het algemeen gemiddelde. Binnen de landen met een gelijkaardig onderwijsmodel zijn de resultaten echter minder gunstig.
Het derde rapport (SONO/2018.OL1.2/1) beschrijft wetenschappelijk onderzoek over het opzetten, implementeren en uitvoeren van een effectief beleid rond spijbelen en vroegtijdig schoolverlaten. De literatuurstudie toont het belang aan van schoolbinding als cruciale factor in het voorkomen en tegengaan van spijbelen en vroegtijdig schoolverlaten.
Het vierde rapport ‘Ongeoorloofd afwezig zijn in Vlaanderen, een actuele beschrijving op basis van registratiegegevens’ (SONO/2017.OL1.2/2) bevat een analyse van twee administratieve databronnen uit het Vlaams secundair onderwijs. .
In het vijfde rapport (SONO/2018.OL1.2/2) maken de onderzoekers een vergelijking tussen twee soorten data met betrekking tot afwezigheden en spijbelen. Het gaat om de administratieve registratiedata en om zelfgerapporteerde gegevens over afwezigheden en spijbelen afkomstig uit het ‘Loopbanen in het Secundair Onderwijs’ (LiSO)-onderzoek (SONO OL1.1). Deze vergelijking verschaft inzicht in de sterktes en de zwaktes van beide soorten gegevens.
Het zesde rapport (SONO/2019.OL1.2/1) bevat een analyse van de uitdagingen en knelpunten waarmee scholen geconfronteerd worden bij de evolutie naar een meer onderzoekende houding ten aanzien van de registratiedata. De onderzoekers formuleerden hun bevindingen op basis van een kwalitatief onderzoek met drie luiken: (1) casestudy in een middelgrote centrumstad, (2) diepte-interviews in scholen en met vertegenwoordigers van lokale overlegplatformen, en (3) een bevraging van binnen- en buitenlandse experten.
Het eindrapport (SONO/2019.OL1.2/2) bundelt de zes bovenstaande rapporten en voegt er een overkoepelende beleidssamenvatting aan toe.