Dit onderzoek bestaat uit twee delen: teamteaching en buitenschools leren.
Het eerste deel beoogt diepgaand inzicht op te bouwen in bestaande praktijken van teamteaching in het Vlaamse basisonderwijs, met focus op beweegredenen en randvoorwaarden bij deze praktijken, alsook op de implicaties van teamteaching op leer- en ontwikkelingskansen van leerlingen, op professionalisering van leraren en op schoolontwikkeling. De doelstelling is het verkennen van beweegredenen en randvoorwaarden van Vlaamse basisscholen om teamteaching in te zetten en het analyseren van bestaande praktijken en processen van teamteaching. Door deze analyse wordt een doorgedreven inzicht ontwikkeld in de mechanismen waardoor teamteaching - onder gesitueerde randvoordwaarden - bepaalde (on)gunstige implicaties kan hebben op leer- en ontwikkelingskansen van leerlingen, op professionalisering van leraren en op schoolontwikkeling
De onderzoeksvragen voor dit onderzoek zijn:
- Wat zijn beweegredenen en randvoorwaarden op leerling-, leerkracht- en schoolniveau die in acht genomen worden om teamteaching in te zetten op Vlaamse basisscholen?
- Wat zijn implicaties van teamteaching in termen van: (1) individuele leer- en ontwikkelingskansen van leerlingen, (2) de professionalisering van leraren in het licht van het professioneel continuüm en (3) schoolontwikkeling of veranderingsmanagement?
- Onder welke gesitueerde randvoorwaarden en beweegredenen leveren diverse teamteaching verschijningsvormen (on)gunstig gepercipieerde implicaties op voor leerlingen, leraren en de school als organisatie?
Dit onderzoek maakt gebruik van een literatuurstudie, case studies in 6 scholen.
Het tweede deel focust op buitenschools leren dat staat voor leraren en schoolteams die leren van professionals buiten de eigen werkcontext door doelgericht samen te werken rond een gedeelde leervraag. De onderzoeksdoelstelling is het beter begrijpen van beweegredenen en uitkomsten van dergelijke samenwerking op niveau van leerlingen, leerkrachten(team) en school, en hoe deze zich verhouden tot processen van schoolontwikkeling. Volgende onderzoeksvragen staan centraal:
- Voor welke leervragen/-doelen doen leraren en schoolteams beroep op externe (onderwijs)professionals?
- Welke individuele en collectieve opvattingen van betrokken actoren bepalen dat leraren en schoolteams leren van (onderwijs)professionals buiten de eigen werkcontext?
- Welke culturele en structurele factoren binnen en buiten de schoolorganisatie bepalen dat leraren en schoolteams leren van (onderwijs)professionals buiten de eigen werkcontext?
- Welke implicaties heeft het leren van (onderwijs)professionals buiten de eigen werkcontext volgens leerkrachten en schoolteams op de eigen professionele ontwikkeling en op de leerlingen?
- Hoe verhoudt het leren door samenwerken met (onderwijs)professionals buiten de eigen werkcontext zich tot schoolontwikkeling en welke mechanismen liggen hieraan ten grondslag?
Dit onderzoek maakt gebruik van case studies.