Het project is een samenwerking tussen 3 GO! centra met focus op een aantal gezamenlijke doelstellingen en acties. We ervaarden oa tijdens de lockdown dat de evaluatiemethodes gebruikt in de klas niet steeds compatibel zijn met het afstandsonderwijs. We willen de centrumspecifieke expertise van de verschillende CVO’s uitwisselen, versterken en uitbreiden binnen het GO!-netwerk en andere partnerschappen. Bij het ontwikkelen van kwaliteitsvol hybride lesmateriaal zijn feedback geven en aangepaste, efficiënte evaluatievormen belangrijke componenten. Met dit project willen we nagaan hoe deze componenten moeten worden aangepast aan de nieuwe vormen van hybride leren: Door rekening te houden met de digitale vaardigheden van de cursist kunnen we veel gerichter nagaan of de leerdoelen behaald worden. Door bevragingen van en intervisiemomenten binnen vakgroepen, aangevuld door het inschakelen van expertise voor navorming en begeleiding (bv. ondersteuningsnetwerken zoals Schoolmakers, lerarenopleiding van Howest,…), komen we tot een evidence -based keuze van voor een bepaalde evaluatievorm bij een onderdeel van de hybridecomponent. Anderzijds biedt hybride onderwijs de mogelijkheid om soepeler om te gaan met de plaats en het tijdstip van het afnemen van een evaluatie. We kunnen drempelverlagend werken door intakes (vrijstellingsproeven, …) geautomatiseerd en plaats- en tijdsonafhankelijk aan te bieden en op deze wijze de planlast voor leerkrachten verlagen. In een tweede luik van dit project willen we hiervoor de nodige tools uitzoeken, ontwikkelen en implementeren, gaande van ICT-vaardigheidstesten en vrijstellingsproeven tot evaluatietools met feedback in hybride leren, met mogelijk - en hopelijk - een vermindering van de (administratieve) planlast van de leerkrachten. Belangrijk hierbij is dat deze tools laagdrempelig en toegankelijk worden opgebouwd zodat ook minder digitaalvaardige burgers deze kunnen hanteren. Dit tweede luik omvat 3 componenten: Intake- en vrijstellingsproeven automatiseren en interactief aanbieden. Laagdrempeligheid en toegankelijkheid zijn hierin belangrijke voorwaarden. ICT-vaardigheidstesten ontwikkelen om digitale vaardigheden en digitale behoeften van cursisten in te schatten en hen te kunnen informeren over hun digitale kennis, hen te oriënteren naar een aangepast cursusaanbod, inclusief mogelijke ICT-opleidingen op maat of hybride leren. Bij de start van een semester hebben leerkrachten de handen vol met het afnemen en corrigeren van vrijstellingsproeven. Door de vrijstellingsproeven te digitaliseren en automatiseren kunnen cursisten tijds- en plaatsonafhankelijk de proeven afleggen en onmiddellijk georiënteerd worden naar de juiste module. Evaluatietools zoeken en/of ontwikkelen voor hybride leren. De cursisten zouden daarin meer ruimte kunnen krijgen om evaluaties af te leggen door het tijdslot en de plaats ruimer aan te bieden. We willen de evaluaties afstemmen op de gebruikte onderwijsvorm en waar mogelijk digitaliseren en uniformiseren over het volledige centrum.
CVO Scala
Emmy Leleu - 0476 61 00 33 - emmy.leleu@cvoscala.be
CVO Focus - Manuela De Plucker
Hét CVO Pro - Bart Tsiobel en Guido Dehaemers
Met dit project richten GO! CVO Focus, GO! Hét CVO Pro en GO! CVO Scala zich met volgende doelstellingen op de speerpunten van Edusprong.Met dit project focussen we ons op het evalueren en feedback geven in de nieuwe vormen van hybride leren. Het bouwt verder op bouwsteen 4 van het GO!-netwerk “Uitbouwen van een plaats- en tijdsonafhankelijk onderwijsaanbod”: kwaliteitsvol hybride lesmateriaal ontwikkelen omvat immers ook deze belangrijke onderdelen. De (potentiële) lerende is onvoldoende op de hoogte van de evolutie van het secundair volwassenenonderwijs. Werken met digitale leerplatformen, het ontbreken van zelfinzicht m.b.t. de digitale skills of ondersteuningsmogelijkheden aangeboden door de CVO’s tijdens het leerproces zorgen voor heel wat twijfels. Om drempelverlagend te werken, willen we een test aanreiken, die de kennis en de vaardigheden van de cursist inschat en mogelijke oplossingen aanreikt.Deze ambitie sluit aan bij het speerpunt “Het volwassenenonderwijs vervult een belangrijke rol in het stimuleren van elke Vlaming om levenslang te blijven leren”.
De looptijd van dit project bedraagt 2 jaar voor de realisatie van het project en ongoing voor de uitwerking.