WAVE is in het begin een voorbereidend project, waarin cvo volt op een onderbouwde manier onderzoekt hoe we leertrajecten toekomstgericht willen vormgeven.
Tijdens deze oriënteringsfase willen we - tot een centrumbrede visie te komen. Als we de cursisten willen stimuleren om levenslang te blijven leren, moeten we daar immers de juiste randvoorwaarden voor scheppen en het onderwijs zo organiseren dat cursisten aangetrokken blijven tot het cvo. We vermoeden dat, op basis van eerdere analyses, het aanbod van hybride onderwijs een belangrijkere rol zal spelen dan tot nu toe het geval was. We denken hierbij in de eerste plaats aan werkende cursisten die hun opleiding combineren met een job. Maar zeker ook voor cursisten die zich specifiek willen bijscholen of omscholen ifv de noden en evoluties op de arbeidsmarkt willen we, in samenwerking met spelers op de arbeidsmarkt en de VDAB, adequate trajecten kunnen aanbieden. Het is dus van groot belang dat we die noden eerst in kaart kunnen brengen alvorens een gediversifieerd aanbod uit te werken. Belangrijke informatie zullen we hiervoor krijgen uit de regioscan waar de stakeholders actief bij betrokken worden.
We willen in de toekomst ook verder inzetten op het versterken van digitale vaardigheden. We denken hierbij niet enkel aan de doelgroep van leerkrachten, maar zien diverse doelgroepen die gebaat zijn bij een duurzame opleiding om in een veranderende digitale maatschappij niet uit de boot vallen. Elke burger wordt geconfronteerd met voortschrijdende digitalisering, of het nu gaat om documenten van lokale administraties, de belastingaangifte, theatertickets of het passagier lokalisatie formulier. Iedereen moet op een duurzame wijze opgeleid worden om te kunnen blijven deelnemen en bijdragen aan de digitale samenleving.
Om maximaal te kunnen inzetten op het versterken van digitale vaardigheden van onze toekomstige cursisten, is het cruciaal dat er binnen ons cvo een stevige digitale basis is. En dit zowel in visie, uitrusting, infrastructuur als digitale vaardigheden bij onze leerkrachten. Alvorens keuzes te maken in het duurzaam digitaliseren van het leren en lesgeven (bv. op gebied van uitbouw van de openleercentra, inrichting van hybride klassen, te ontwikkelen leermateriaal…) en het ontwikkelen van maatgerichte ICT-vormingen is het noodzakelijk om als cvo een goed zicht te krijgen op het digitaal kapitaal van ons eigen centrum. Daartoe voorzien we de afname van de digitaal kapitaalscan. Dit instrument, ontwikkeld door Schoolmakers, zal ons in staat stellen in de eerste plaats een blauwdruk te krijgen van de aanwezige digitale competenties en randvoorwaarden binnen het centrum. Het zal ons de nodige ondersteuning bieden om gericht acties en uitdagingen te formuleren naar de werven die we voorzien na de tweede projectoproep, waarbij we blijvend inzetten op een duurzame digitalisering op alle niveaus van het cvo. Omdat we ervan overtuigd zijn dat investeren in het uitdenken en uitrusten van openleercentra, in welke vorm dan ook, een uitdaging is waarvoor ook andere centra staan werken we gelijktijdig actief mee aan een centrum overstijgend project rond het wegwerken van drempels voor het participeren aan levenslang leren. Beide projecten zijn versterkend voor elkaar.
CVO Volt
Veronique Minten, veronique.minten@cvovolt.be; 016 319920
CVO Volt en Schoolmakers: begeleiding van de transitie naar een lerende organisatie
Met het WAVE-project willen we cvo volt in beweging brengen. De centrale vraag is hoe cvo volt kan evolueren naar een lerende organisatie om te kunnen inspelen op veranderende leervragen van cursisten en de leernoden in de samenleving? Een veranderingsproces voltrekt zich in golven, het kent een dynamisch verloop en dat willen met de verschillende projecten ook realiseren.
September 2021 – februari 2022