Projecten onderwijs en vorming

Projectfiche

Titel
Bouwsteen 3: TaKO
Samenvatting

In dit project richten we ons specifiek tot -18-jarige jongeren die niet meer gemotiveerd zijn om les te volgen in het secundair onderwijs. Deze jongeren zijn schoolmoe, maar daarom niet leermoe. De jongeren zijn in staat om, mits een goede ondersteuning en coaching, verantwoordelijkheid op te nemen in hun eigen leerproces.   Met dit project willen we een traject aanbieden waarbij we voor deze zeer specifieke doelgroep een warme overdracht tussen het secundair onderwijs en het tweedekansonderwijs realiseren waardoor deze jongeren, mits intensieve begeleiding, kunnen doorstromen naar een diploma- of beroepsgericht traject. We streven ernaar dat de jongere met de hulp van een betrokken team voldoende zelfvertrouwen en competenties ontwikkelt om autonoom keuzes te kunnen maken.  

Door in te zetten op zowel cognitieve en persoonlijke ontwikkeling willen we als tweedekansleerweg in een sfeer van nabijheid en betrokkenheid leerkansen aanbieden die aansluiten bij de eigen interesse zodat deze jongeren leren als groeikans kunnen ervaren, hun leercompetenties, plannings- en studievaardigheden versterken en inzicht ontwikkelen in de eigen kwaliteiten en valkuilen om nadien krachtigere keuzes te kunnen maken en de regie van hun studieloopbaan in handen te kunnen nemen. 


Thema's
Ongekwalificeerde jongeren
Subthema's
Ongekwalificeerde jongeren, Openleercentrum
Coördinator

CVO Volt

Veronique Minten, veronique.minten@cvovolt.be; 016 319920 


Deelnemers

Dit project wordt uitgewerkt in nauwe samenwerking met het Meldpunt SI, Provinciaal netwerk tegen schooluitval en het CLW (Centrum Leren en Werken).  

Doelstelling

Het project vereist een nauwe samenwerking tussen secundaire scholen, CLB en ons cvo. Het is een pilootproject waarmee we, samen met de partners, willen onderzoeken hoe een zinvol aanbod er voor deze jongeren moet uitzien en wat de randvoorwaarden zijn zodat (a) de jongeren uit deze doelgroep hun traject naar een diploma secundair onderwijs volhouden en (b) de afwezigheid op en door de secundaire school gerechtvaardigd kan worden, gezien de leerplicht die voor deze jongeren nog geldt. Het traject heeft als ambitie dat deze jongeren vanaf 18 in een diploma- of beroepsgericht traject stappen of in bepaalde gevallen eventueel terug de overstap naar het secundair maken.   

Looptijd

December 2021 – januari 2023

Extra