Meer dan ooit komen we in het dagelijkse
leven in contact met digitale diensten en technologieën. Helaas vertaalt zich
dat niet in een toename van digitale vaardigheden. De meest kwetsbare mensen
ondervinden moeilijkheden om mee te zijn. Dat blijkt uit de Barometer Digitale Inclusie 2022. Daarnaast bleek uit de Brusselse regioscan
dat dit niet enkel voor problemen zorgt in hun dagdagelijks functioneren, maar
ook in het werkveld. Vaak ontbreken de digitale skills om hun job uit te
voeren.
Onze focus in het Edusprongproject I was daarom in eerste
instantie gericht op digitale toegang, een plaats waar cursisten digitale
middelen kunnen gebruiken en de nodige ondersteuning krijgen. In dit tweede
project willen we een schoolbrede digitale vooruitgang realiseren. We willen de (digitale) noden en kansen in kaart brengen
van de school en het werkveld. Van daaruit ontwikkelen we een gedragen visie en
zetten we die om in concrete acties, aangepaste opleidingen en alternatieve
leeromgevingen om zo de arbeidskansen van de cursisten te versterken.
Afstandsonderwijs, Digitale cultuur, Expertisedeling, Flexibele trajecten, Gecombineerd leren, Gepersonaliseerd leren, Hybride leren, ICT-infrastructuur, ICT-vaardigheden, Kwetsbare doelgroepen, Levenslang leren, Ongekwalificeerde jongeren, Openleercentrum, Professionalisering
CVO GO! Brussel
Inge Vandensande
02/ 528 09 50
Inge.vandensande@cvobrussel.be
Ø De Centra van het GO!
CVO Brussel,
CVO Focus, CVO Cursa en CVO Volt organiseren op geregelde tijdstippen een
expertiseoverleg van de
groep 'CVO samenwerking' voor uitwisseling van kennis, expertise, goede
praktijken en waardevolle contacten. CVO Focus neemt het initiatief voor de opstart van
deze expertisegroep in de opstartfase. Tijdens het opstartoverleg wordt een
beurtrol opgemaakt en worden verdere afspraken vastgelegd. De vorderingen, bevindingen en
onderzoeksresultaten van deze projecten zullen op regelmatige basis
uitgewisseld worden via de verschillende professionele leergemeenschappen (PLG)
van het GO! Volwassenenonderwijs en het overleg directeurs CVO GO!. Er zal
eveneens teruggekoppeld worden naar alle GO! centra.
Ø Erasmushogeschool
Brussel
Voor dit project gaan we een samenwerking aan met
Erasmushogeschool Brussel. De linken tussen CVO Brussel en EHB zijn niet ver te
zoeken: beide zijn in de hoofdstad gevestigd en de campussen liggen naast
elkaar. De EHB kan ons de nodige expertise aanbieden vanuit hun
departementen ‘Multimedia en creatieve technologie’ enerzijds en
‘Lerarenopleiding’ anderzijds. Daarnaast zullen ze de nodige ondersteuning en
advies geven in ons verandertraject. We zullen samen, met hun experten in de
lerarenopleiding (Blended learning) en hun postgraduaat Digital teaching, een
gemeenschappelijke, een onderbouwde visie op de digitalisering van onze school
ter bevordering van de onderwijskwaliteit ontwikkelen. Vanuit deze visie zullen
we samen onderzoeken waar de noden bij de leerkrachten, directie, cursisten en
het werkveld liggen. Vanuit deze noden gaan we de transitie opstarten samen met
de leerkrachten die hierbij ondersteund zullen worden door de docenten van de EHB. De
EHB heeft recent meerdere hybride les- en studielokalen ingericht en kan ons
dan ook bijstaan bij de inrichting van onze flexklas(sen).
CVO Brussel wil digitale drempels drastisch
verlagen door authentieke digitale leerervaringen te creëren waardoor de arbeidsmarktkansen van cursisten versterken via het
verhogen van hun (ICT-) competenties.
Concreet gaat het over:
1.
Een (digitale) visie ontwikkelen voor de hele school.
2. Noden in kaart brengen van alle betrokkenen:
cursisten, personeel, partners, andere stakeholders
3. In kaart brengen welke processen de school digitaler en efficiënter kunnen maken
4. In 2 pilootopleidingen onderzoeken waar de
noden van de cursisten en het werkveld liggen. In functie van het onderzoek de
lessen en materiaal aanpassen naar authentieke digitale leerervaringen. De
leerkrachten ondersteunen bij het ontwikkelen en leren werken met het nieuwe
lesmateriaal.
5. Gericht inzetten op kwalificatie door
opleidingen, ondersteuning en uitwisseling met experten.
6. Uitbouw van flex-klassen: een toekomstgerichte leeromgeving waarin
cursisten met innovatieve technologische leermiddelen uit de praktijk aan de
slag kunnen, maar ook een klas die inzetbaar is voor lessen in een alternatieve
aangepaste leeromgeving.
Het project sluit aan bij
Ø
Speerpunt 1: Het
volwassenonderwijs vervult een belangrijke rol in het stimuleren van elke
Vlaming om levenslang te blijven leren
Ø
Speerpunt 2: Versterken van arbeidsmarktkansen via om- en bijscholen
Ø
Speerpunt 3:
Versterking van digitale competenties
Het project loopt
van september 2022 tot juni 2024.