Projecten onderwijs en vorming

Projectfiche

Titel
De digitale school
Samenvatting

Meer dan ooit komen we in het dagelijkse leven in contact met digitale diensten en technologieën. Helaas vertaalt zich dat niet in een toename van digitale vaardigheden. De meest kwetsbare mensen ondervinden moeilijkheden om mee te zijn. Dat blijkt uit de Barometer Digitale Inclusie 2022. Daarnaast bleek uit de Brusselse regioscan dat dit niet enkel voor problemen zorgt in hun dagdagelijks functioneren, maar ook in het werkveld. Vaak ontbreken de digitale skills om hun job uit te voeren. 

 

Onze focus in het Edusprongproject I was daarom in eerste instantie gericht op digitale toegang, een plaats waar cursisten digitale middelen kunnen gebruiken en de nodige ondersteuning krijgen. In dit tweede project willen we een schoolbrede digitale vooruitgang realiseren.  We willen de (digitale) noden en kansen in kaart brengen van de school en het werkveld. Van daaruit ontwikkelen we een gedragen visie en zetten we die om in concrete acties, aangepaste opleidingen en alternatieve leeromgevingen om zo de arbeidskansen van de cursisten te versterken.

Thema's
Afstandsonderwijs, infrastructuur en openleercentra
Subthema's
Afstandsonderwijs, Digitale cultuur, Expertisedeling, Flexibele trajecten, Gecombineerd leren, Gepersonaliseerd leren, Hybride leren, ICT-infrastructuur, ICT-vaardigheden, Kwetsbare doelgroepen, Levenslang leren, Ongekwalificeerde jongeren, Openleercentrum, Professionalisering
Coördinator

CVO GO! Brussel

Inge Vandensande

02/ 528 09 50

Inge.vandensande@cvobrussel.be

Deelnemers

Ø  De Centra van het GO!

CVO Brussel, CVO Focus, CVO Cursa en CVO Volt organiseren op geregelde tijdstippen een expertiseoverleg van de groep 'CVO samenwerking' voor uitwisseling van kennis, expertise, goede praktijken en waardevolle contacten. CVO Focus neemt het initiatief voor de opstart van deze expertisegroep in de opstartfase. Tijdens het opstartoverleg wordt een beurtrol opgemaakt en worden verdere afspraken vastgelegd. De vorderingen, bevindingen en onderzoeksresultaten van deze projecten zullen op regelmatige basis uitgewisseld worden via de verschillende professionele leergemeenschappen (PLG) van het GO! Volwassenenonderwijs en het overleg directeurs CVO GO!. Er zal eveneens teruggekoppeld worden naar alle GO! centra.

Ø  Erasmushogeschool Brussel

Voor dit project gaan we een samenwerking aan met Erasmushogeschool Brussel. De linken tussen CVO Brussel en EHB zijn niet ver te zoeken: beide zijn in de hoofdstad gevestigd en de campussen liggen naast elkaar. De EHB kan ons de nodige expertise aanbieden vanuit hun departementen ‘Multimedia en creatieve technologie’ enerzijds en ‘Lerarenopleiding’ anderzijds. Daarnaast zullen ze de nodige ondersteuning en advies geven in ons verandertraject. We zullen samen, met hun experten in de lerarenopleiding (Blended learning) en hun postgraduaat Digital teaching, een gemeenschappelijke, een onderbouwde visie op de digitalisering van onze school ter bevordering van de onderwijskwaliteit ontwikkelen. Vanuit deze visie zullen we samen onderzoeken waar de noden bij de leerkrachten, directie, cursisten en het werkveld liggen. Vanuit deze noden gaan we de transitie opstarten samen met de leerkrachten die hierbij ondersteund zullen worden door de docenten van de EHB. De EHB heeft recent meerdere hybride les- en studielokalen ingericht en kan ons dan ook bijstaan bij de inrichting van onze flexklas(sen).

Doelstelling

CVO Brussel wil digitale drempels drastisch verlagen door authentieke digitale leerervaringen te creëren waardoor de arbeidsmarktkansen van cursisten versterken via het verhogen van hun (ICT-) competenties. 

 

Concreet gaat het over: 

1.      Een (digitale) visie ontwikkelen voor de hele school.

2.      Noden in kaart brengen van alle betrokkenen: cursisten, personeel, partners, andere stakeholders 

3.      In kaart brengen welke processen de school digitaler en efficiënter kunnen maken 

4.      In 2 pilootopleidingen onderzoeken waar de noden van de cursisten en het werkveld liggen. In functie van het onderzoek de lessen en materiaal aanpassen naar authentieke digitale leerervaringen. De leerkrachten ondersteunen bij het ontwikkelen en leren werken met het nieuwe lesmateriaal.   

5.      Gericht inzetten op kwalificatie door opleidingen, ondersteuning en uitwisseling met experten. 

6.      Uitbouw van flex-klassen: een toekomstgerichte leeromgeving waarin cursisten met innovatieve technologische leermiddelen uit de praktijk aan de slag kunnen, maar ook een klas die inzetbaar is voor lessen in een alternatieve aangepaste leeromgeving. 

Het project sluit aan bij

Ø  Speerpunt 1: Het volwassenonderwijs vervult een belangrijke rol in het stimuleren van elke Vlaming om levenslang te blijven leren

Ø  Speerpunt 2: Versterken van arbeidsmarktkansen via om- en bijscholen

Ø  Speerpunt 3: Versterking van digitale competenties

Looptijd

Het project loopt van september 2022 tot juni 2024.