Binnen het globale project ‘Digitale doorbraak’ zetten we in op 4
projectlijnen:
·
Professionalisering in digitaal leren
·
Performante, hybride klassen en OLC
·
Digi+ aanbod voor alle cursisten
·
Uitbreiding aanbod flexibele trajecten
Samen met de Erasmushogeschool Brussel zullen we een opleiding
digitale didactiek voorzien, waardoor een kleinere groep medewerkers kan
uitgroeien tot experten (mediacoaches) en ambassadeurs van de digitale omslag
binnen het cvo. Daarnaast brengen we via werksessies in kaart welke expertise
we al in huis hebben en waar de opleidingsnoden liggen. Vanuit de krachtlijnen
binnen onze visie en de visie op e-leren GO! zullen we op die manier een gedragen visie op
digitalisering kunnen uitschrijven waarin we de bakens uitzetten voor de
komende jaren. Om tegemoet te komen aan de noden van de arbeidsmarkt – zoals
ontsloten in de regioscan – willen we flexibele trajecten uitwerken die
PTO-leren mogelijk maken. Samen met bedrijven zullen we opleidingen aanbieden
die online en/of hybride zijn en korter dan het reguliere aanbod. Dit houdt in
dat we het bestaande aanbod in kaart brengen en beter zichtbaar maken voor de
bedrijven en individuele cursisten, dat leerkrachten opleiding krijgen om hun
cursussen te digitaliseren of in meerdere leervormen aan te bieden en dat we
investeren in de nodige software om dat mogelijk te maken. Om van de cursisten
digitaal competente burgers te maken is nascholing, herscholing of een
opleiding een must. Daarom maken we een inventaris van de algemene digitale
noden bij de brede cursistenpopulatie en bieden we een traject aan dat als
aanvulling kan worden aangeboden bij de initiële cursus. Om met cursisten en
medewerkers samen de digitale omslag te realiseren moet iedere campus uitgerust
worden met de nodige soft- en hardware. Hiervoor stellen we per campus een
behoefteplan op. Op de campussen met een TKO-werking wordt een volwaardig OLC
ingericht dat flexibel kan worden ingezet en kwalitatief digitaal is uitgerust.
Daarnaast wordt er per campus minstens één volledige uitgeruste hybride klas
gemaakt met streaming en
conferencemogelijkheden, zodat de leerkrachten kwalitatieve opnames van hun les
kunnen voorzien.
Afstandsonderwijs, Digitale cultuur, Flexibele trajecten, Gecombineerd leren, Gepersonaliseerd leren, Hybride leren, ICT-infrastructuur, ICT-vaardigheden, Openleercentrum, Professionalisering
Cvo volt
Veronique
Minten, veronique.minten@cvovolt.be (+32 13 39 38 75)
Het project ‘Digitale omslag’ sluit aan bij de volgende speerpunten van Edusprong:
· Via het volwassenenonderwijs elke Vlaming stimuleren om levenslang te blijven leren
Door in te zetten op PTO-leren zorgen we ervoor dat iedereen maximaal de kans krijgt om zich na te scholen en te blijven leren. Door afstandsonderwijs en hybride leren een prominente plaats in ons aanbod te geven kunnen we vertrekken vanuit de leerbehoefte van de cursist en een aanbod op maat uitwerken, zowel inhoudelijk als qua leervormen.
· Arbeidsmarktkansen versterken via om- en bijscholen
In samenwerking met de Erasmushogeschool Brussel zetten we in op ED-Tech en Immersive Learning, met name in zorg en techniek, waarmee we tegemoet komen aan de vraag van de arbeidsmarkt in deze sectoren. In partnerschap met de sector ontwikkelen we een adequaat en vraaggestuurd aanbod om toekomstige werknemers te versterken.
· Digitale competenties versterken
Via investeringen in soft- en hardware, professionalisering van het leerkrachtenteam en een permanente ondersteuning door een team van mediacoaches zorgen we ervoor dat alle medewerkers de digitale omslag kunnen realiseren en dat de pedagogisch-didactische leerlijn wordt verstevigd. Cursisten kunnen extra IT-modules volgen buiten het reguliere aanbod om hun digitale competenties aan te scherpen.
September 2022 – juni 2024