Projecten onderwijs en vorming

Projectfiche

Titel
Digitale Doorbraak
Samenvatting

Binnen het globale project ‘Digitale doorbraak’ zetten we in op 4 projectlijnen: 

·        Professionalisering in digitaal leren

·        Performante, hybride klassen en OLC

·        Digi+ aanbod voor alle cursisten

·        Uitbreiding aanbod flexibele trajecten

Samen met de Erasmushogeschool Brussel zullen we een opleiding digitale didactiek voorzien, waardoor een kleinere groep medewerkers kan uitgroeien tot experten (mediacoaches) en ambassadeurs van de digitale omslag binnen het cvo. Daarnaast brengen we via werksessies in kaart welke expertise we al in huis hebben en waar de opleidingsnoden liggen. Vanuit de krachtlijnen binnen onze visie en de visie op e-leren GO!  zullen we op die manier een gedragen visie op digitalisering kunnen uitschrijven waarin we de bakens uitzetten voor de komende jaren. Om tegemoet te komen aan de noden van de arbeidsmarkt – zoals ontsloten in de regioscan – willen we flexibele trajecten uitwerken die PTO-leren mogelijk maken. Samen met bedrijven zullen we opleidingen aanbieden die online en/of hybride zijn en korter dan het reguliere aanbod. Dit houdt in dat we het bestaande aanbod in kaart brengen en beter zichtbaar maken voor de bedrijven en individuele cursisten, dat leerkrachten opleiding krijgen om hun cursussen te digitaliseren of in meerdere leervormen aan te bieden en dat we investeren in de nodige software om dat mogelijk te maken. Om van de cursisten digitaal competente burgers te maken is nascholing, herscholing of een opleiding een must. Daarom maken we een inventaris van de algemene digitale noden bij de brede cursistenpopulatie en bieden we een traject aan dat als aanvulling kan worden aangeboden bij de initiële cursus. Om met cursisten en medewerkers samen de digitale omslag te realiseren moet iedere campus uitgerust worden met de nodige soft- en hardware. Hiervoor stellen we per campus een behoefteplan op. Op de campussen met een TKO-werking wordt een volwaardig OLC ingericht dat flexibel kan worden ingezet en kwalitatief digitaal is uitgerust. Daarnaast wordt er per campus minstens één volledige uitgeruste hybride klas gemaakt  met streaming en conferencemogelijkheden, zodat de leerkrachten kwalitatieve opnames van hun les kunnen voorzien.

Thema's
Afstandsonderwijs, infrastructuur en openleercentra, ICT-opleidingen
Subthema's
Afstandsonderwijs, Digitale cultuur, Flexibele trajecten, Gecombineerd leren, Gepersonaliseerd leren, Hybride leren, ICT-infrastructuur, ICT-vaardigheden, Openleercentrum, Professionalisering
Coördinator

Cvo volt

Veronique Minten, veronique.minten@cvovolt.be (+32 13 39 38 75)

Deelnemers

  

Doelstelling

Het project ‘Digitale omslag’ sluit aan bij de volgende speerpunten van Edusprong:

·         Via het volwassenenonderwijs elke Vlaming stimuleren om levenslang te blijven leren

Door in te zetten op PTO-leren zorgen we ervoor dat iedereen maximaal de kans krijgt om zich na te scholen en te blijven leren. Door afstandsonderwijs en hybride leren een prominente plaats in ons aanbod te geven kunnen we vertrekken vanuit de leerbehoefte van de cursist en een aanbod op maat uitwerken, zowel inhoudelijk als qua leervormen. 

·         Arbeidsmarktkansen versterken via om- en bijscholen 

In samenwerking met de Erasmushogeschool Brussel zetten we in op ED-Tech en Immersive Learning, met name in zorg en techniek, waarmee we tegemoet komen aan de vraag van de arbeidsmarkt in deze sectoren. In partnerschap met de sector ontwikkelen we een adequaat en vraaggestuurd aanbod om toekomstige werknemers te versterken.

·         Digitale competenties versterken

Via investeringen in soft- en hardware, professionalisering van het leerkrachtenteam en een permanente ondersteuning door een team van mediacoaches zorgen we ervoor dat alle medewerkers de digitale omslag kunnen realiseren en dat de pedagogisch-didactische leerlijn wordt verstevigd. Cursisten kunnen extra IT-modules volgen buiten het reguliere aanbod om hun digitale competenties aan te scherpen.

Looptijd

September 2022 – juni 2024