Digitalisering/automatisering i.f.v. het gepersonaliseerd samen leren
Met dit project willen we onze visie van gepersonaliseerd
samen leren duurzaam verankeren in ons centrum en onze huidige en
potentiële cursisten ondersteunen in het individueel leertraject zodat ze zelf
hun leren in handen kunnen nemen, vlot toegang krijgen tot alle vormen van
onderwijs (contact, hybride, afstandsonderwijs) en een individueel traject
kunnen volgen, los van tijdstip of locatie.
De switch tussen offline en online leertrajecten moet
gemakkelijk zijn, het zelfsturend leren wordt gradueel opgebouwd en de
leerkracht kan moeiteloos navigeren om gepersonaliseerde leertrajecten digitaal
uit te werken, te monitoren en bij te sturen.
We gaan dit bewerkstelligen via:
a)
Gepersonaliseerde
leertrajecten digitaal uitwerken
•
De
leerkrachten ontwikkelen parallelle digitale leerwegen in ons elektronische
leeromgeving waarin de cursist zijn leerplandoelstellingen kan behalen op eigen
tempo en kunnen, los van tijd en plaats. De pilootprojecten omvatten modules in
AAV, Vrachtwagenchauffeur, Crossmedia assistent en ICT Besturingssystemen en
-netwerken.
•
Team
Digital Learning ondersteunt en coacht leerkrachten in het ontwikkelen van
digitale en hybride leerpaden.
•
Team
Digital Learning stelt digitale geletterdheidscursussen op om de digitale
vaardigheden van cursisten bij te werken of te ontwikkelen.
b)
Digitale
didactiek en kennis opbouwen, coördineren en uitbreiden met Team Digital
Learning
•
Team
Digital Learning ontwikkelt een opleidingsplan om leerkrachten digitaal sterker
te maken. Digitale tools inzetten voor instructie, begeleiding, differentiatie,
zelfsturing en evaluatie.
•
Leerkrachten
ondersteunen in het praktisch en didactisch gebruik van deze tools.
Praktijkgerichte leerervaringen digitaal ondersteunen.
•
Digitale
tools inzetten om tegemoet te komen aan individuele leernoden.
c)
Cursisten,
met bijzondere aandacht voor de kwetsbare doelgroepen, worden gradueel begeleid
binnen hun individueel leertraject in het framework van gepersonaliseerd
samen leren
•
Team
Digital Learning stelt digitale geletterdheidscursussen op om de digitale
vaardigheden van cursisten bij te werken of te ontwikkelen.
•
Team
Trajectbegeleiding blijft inzetten op individuele trajectbegeleiding waarbij
samen met de cursist de beste leerweg (klassikaal, hybride, blended) per module
wordt gezocht. Hierbij zijn vooral de motivatie, voorkennis, het zelfsturend
leren en de digitale vaardigheden van doorslaggevend belang.
•
Team
Digital Learning zoekt de juiste screening tools hiervoor.
d)
Digitaal,
hybride en klassikaal leren in flexklassen
•
Flexklassen
inrichten en uitrusten voor actief digitaal, hybride en klassikaal leren zodat
de leerkracht de klas kan moduleren voor activerende werkvormen en volgens de
leernoden van de cursisten.
•
Het
versterken van servers en netwerkinfrastructuur in alle gebouwen zodat onze
collega’s en cursisten steeds kunnen schakelen tussen digitaal, hybride en
klassikaal leren in onze flexklassen.
e)
Nieuwe
innovatieve technologieën inzetten om in te spelen op een ‘onderwijs én
arbeidsmarkt van de toekomst’
•
Uitbouw
van toekomstgerichte opleidingen met flexibele leerwegen bv. crossmedia
assistent, digitale gebruikersondersteuner, …
•
Uitbreiden
en adaptatie van nieuwe technologieën om het individueel leerproces te
faciliteren (VR, AR, XR, gamification, …) binnen het kader van gepersonaliseerd
samen leren
Digitale cultuur, Flexibele trajecten, Gecombineerd leren, Gepersonaliseerd leren, Hybride leren, ICT-infrastructuur, ICT-vaardigheden, Kwalificaties, Levenslang leren
GO!
CVO Focus, Groendreef 31, 9160 Lokeren
Centrumnummer:
48462
Els Deweirdt
Groendreef 31
9160 Lokeren
09/348 38 45
els.deweirdt@cvofocus.be
Dit
project is een samenwerking tussen CVO Cursa en CVO Focus binnen de
GO!-bouwsteen “Digitalisering/automatisering in functie van gepersonaliseerd samen leren”. De coördinatie van het project gebeurt door CVO Focus.
Dit
project heeft raakvlakken met de projecten ingediend door CVO Volt en CVO
Brussel binnen de GO!-bouwsteen “Digitalisering/automatisering in functie van
gepersonaliseerd samen leren”. Elk centrum vaardigt een eigen
projectcoördinator af voor een expertisegroep.
Het project sluit aan bij:
Speerpunt 1 Het volwassenonderwijs vervult een
belangrijke rol in het stimuleren van elke Vlaming om levenslang te blijven
leren
Speerpunt 2 Versterken van arbeidsmarktkansen
via om- en bijscholen
Speerpunt 3 Versterking van digitale
competenties
Speerpunt 4 Gericht inzetten op kwalificatie
•
Relatie
met speerpunten 1- 2 : Flexibiliteit in leerpaden ontwikkelen
Hybirde leerpaden ontwikkelen om flexibiliteit in
opleidingen te garanderen. Het tekort aan flexibiliteit heeft een dubbele
affiniteit. Het eerste tekort aan flexibiliteit is wegens rigide
structuurschema’s en een tweede tekort situeert zich op het moment (tijd) dat
de lessen plaatsvinden en de locatie (plaats). Het tekort qua flexibiliteit in
het algemeen wordt als een drempel ervaren door zowel externe partners als
cursisten.
Door de rigide structuurschema’s en de enge
financieringsmethode van het volwassenenonderwijs is het vaak moeilijk om aan
specifieke vragen qua opleidingsnoden te voldoen. Qua duurtijd gaat dit vooral
over het aantal verplichte lestijden verspreid over één of meerdere schooljaren
of binnenin een semester, wat vaak te lang is voor werknemers of werkgevers die
liever een cursus hebben die hooguit enkele dagen duurt. Idem dito voor
bijvoorbeeld sectorfondsen die werkzoekenden op korte tijd voor een specifiek
beroep moeten klaarstomen.
Daarnaast zijn ook de locatie en het tijdstip van het
aanbod dikwijls een obstakel. Hoewel modules vaak op meerdere tijdstippen
worden georganiseerd, ondervinden zowel werkenden als werkzoekenden die zich
willen bij- of omscholen, problemen omdat een opleiding vaak ’s avonds
doorgaat. Mensen die zich overdag willen bijscholen, komen tot de vaststelling
dat de lessen enkel ’s avonds doorgaan. Of omgekeerd. Maar ook waar de les
doorgaat, het lokale en het dichtbij huis les kunnen volgen, blijkt van
doorslaggevend belang om een opleiding te volgen of een certificaat/diploma te
halen.
•
Relatie
met speerpunten 3 – 4 : Ontwikkelen van voldoende en sterke digitale skills
Digitale vaardigheden zijn onmisbaar in de 21ste eeuw,
niet enkel op professioneel maar eveneens op persoonlijk vlak. De ontwikkeling
van sterkere digitale skills van werkenden, werkzoekenden en werklozen is van
prioritair belang en dit voor alle actoren op de arbeidsmarkt.
De vraag geldt voor zowel basisvaardigheden als een
extra uitdieping om te kunnen werken met sociale media of grafische tools.
Kortom, er is een groeiende populatie die niet voldoende digitaal vaardig is en
dringend nood heeft aan een basisopleiding in digitale skills, aangevuld met
een stijgende vraag naar doorgedreven digitale skills die tegemoet komen aan de
steeds evoluerende digitale ontwikkelingen op de arbeidsmarkt zoals voor
e-commerce, digitale analysetools, programmeren,…
Van 1 september 2022 tot en met 31 augustus 2024