Projecten onderwijs en vorming

Projectfiche

Titel
Digitalisering/automatisering i.f.v. het gepersonaliseerd samen leren
Samenvatting

Met dit project willen we onze visie van gepersonaliseerd samen leren duurzaam verankeren in ons centrum en onze huidige en potentiële cursisten ondersteunen in het individueel leertraject zodat ze zelf hun leren in handen kunnen nemen, vlot toegang krijgen tot alle vormen van onderwijs (contact, hybride, afstandsonderwijs) en een individueel traject kunnen volgen, los van tijdstip of locatie.

De switch tussen offline en online leertrajecten moet gemakkelijk zijn, het zelfsturend leren wordt gradueel opgebouwd en de leerkracht kan moeiteloos navigeren om gepersonaliseerde leertrajecten digitaal uit te werken, te monitoren en bij te sturen.

 

We gaan dit bewerkstelligen via:

 a)     Gepersonaliseerde leertrajecten digitaal uitwerken

       De leerkrachten ontwikkelen parallelle digitale leerwegen in ons elektronische leeromgeving waarin de cursist zijn leerplandoelstellingen kan behalen op eigen tempo en kunnen, los van tijd en plaats. De pilootprojecten omvatten modules in AAV, Vrachtwagenchauffeur, Crossmedia assistent en ICT Besturingssystemen en -netwerken.

       Team Digital Learning ondersteunt en coacht leerkrachten in het ontwikkelen van digitale en hybride leerpaden.

       Team Digital Learning stelt digitale geletterdheidscursussen op om de digitale vaardigheden van cursisten bij te werken of te ontwikkelen.

b)       Digitale didactiek en kennis opbouwen, coördineren en uitbreiden met Team Digital Learning

       Team Digital Learning ontwikkelt een opleidingsplan om leerkrachten digitaal sterker te maken. Digitale tools inzetten voor instructie, begeleiding, differentiatie, zelfsturing en evaluatie.

       Leerkrachten ondersteunen in het praktisch en didactisch gebruik van deze tools. Praktijkgerichte leerervaringen digitaal ondersteunen.

       Digitale tools inzetten om tegemoet te komen aan individuele leernoden.

c)        Cursisten, met bijzondere aandacht voor de kwetsbare doelgroepen, worden gradueel begeleid binnen hun individueel leertraject in het framework van gepersonaliseerd samen leren

       Team Digital Learning stelt digitale geletterdheidscursussen op om de digitale vaardigheden van cursisten bij te werken of te ontwikkelen.

       Team Trajectbegeleiding blijft inzetten op individuele trajectbegeleiding waarbij samen met de cursist de beste leerweg (klassikaal, hybride, blended) per module wordt gezocht. Hierbij zijn vooral de motivatie, voorkennis, het zelfsturend leren en de digitale vaardigheden van doorslaggevend belang.

       Team Digital Learning zoekt de juiste screening tools hiervoor.

d)     Digitaal, hybride en klassikaal leren in flexklassen

     Flexklassen inrichten en uitrusten voor actief digitaal, hybride en klassikaal leren zodat de leerkracht de klas kan moduleren voor activerende werkvormen en volgens de leernoden van de cursisten.

     Het versterken van servers en netwerkinfrastructuur in alle gebouwen zodat onze collega’s en cursisten steeds kunnen schakelen tussen digitaal, hybride en klassikaal leren in onze flexklassen.

e)     Nieuwe innovatieve technologieën inzetten om in te spelen op een ‘onderwijs én arbeidsmarkt van de toekomst’

       Uitbouw van toekomstgerichte opleidingen met flexibele leerwegen bv. crossmedia assistent, digitale gebruikersondersteuner, …

       Uitbreiden en adaptatie van nieuwe technologieën om het individueel leerproces te faciliteren (VR, AR, XR, gamification, …) binnen het kader van gepersonaliseerd samen leren

Thema's
Hybride leren, ICT-opleidingen
Subthema's
Digitale cultuur, Flexibele trajecten, Gecombineerd leren, Gepersonaliseerd leren, Hybride leren, ICT-infrastructuur, ICT-vaardigheden, Kwalificaties, Levenslang leren
Coördinator

GO! CVO Focus, Groendreef 31, 9160 Lokeren

Centrumnummer: 48462

Els Deweirdt

Groendreef 31

9160 Lokeren

09/348 38 45

els.deweirdt@cvofocus.be

Deelnemers

Dit project is een samenwerking tussen CVO Cursa en CVO Focus binnen de GO!-bouwsteen “Digitalisering/automatisering in functie van gepersonaliseerd samen leren”. De coördinatie van het project gebeurt door CVO Focus.

 Dit project heeft raakvlakken met de projecten ingediend door CVO Volt en CVO Brussel binnen de GO!-bouwsteen “Digitalisering/automatisering in functie van gepersonaliseerd samen leren”. Elk centrum vaardigt een eigen projectcoördinator af voor een expertisegroep. 

Doelstelling

Het project sluit aan bij:

Speerpunt 1 Het volwassenonderwijs vervult een belangrijke rol in het stimuleren van elke Vlaming om levenslang te blijven leren

Speerpunt 2 Versterken van arbeidsmarktkansen via om- en bijscholen

Speerpunt 3 Versterking van digitale competenties

Speerpunt 4 Gericht inzetten op kwalificatie

 

       Relatie met speerpunten 1- 2 : Flexibiliteit in leerpaden ontwikkelen

Hybirde leerpaden ontwikkelen om flexibiliteit in opleidingen te garanderen. Het tekort aan flexibiliteit heeft een dubbele affiniteit. Het eerste tekort aan flexibiliteit is wegens rigide structuurschema’s en een tweede tekort situeert zich op het moment (tijd) dat de lessen plaatsvinden en de locatie (plaats). Het tekort qua flexibiliteit in het algemeen wordt als een drempel ervaren door zowel externe partners als cursisten.

Door de rigide structuurschema’s en de enge financieringsmethode van het volwassenenonderwijs is het vaak moeilijk om aan specifieke vragen qua opleidingsnoden te voldoen. Qua duurtijd gaat dit vooral over het aantal verplichte lestijden verspreid over één of meerdere schooljaren of binnenin een semester, wat vaak te lang is voor werknemers of werkgevers die liever een cursus hebben die hooguit enkele dagen duurt. Idem dito voor bijvoorbeeld sectorfondsen die werkzoekenden op korte tijd voor een specifiek beroep moeten klaarstomen.

Daarnaast zijn ook de locatie en het tijdstip van het aanbod dikwijls een obstakel. Hoewel modules vaak op meerdere tijdstippen worden georganiseerd, ondervinden zowel werkenden als werkzoekenden die zich willen bij- of omscholen, problemen omdat een opleiding vaak ’s avonds doorgaat. Mensen die zich overdag willen bijscholen, komen tot de vaststelling dat de lessen enkel ’s avonds doorgaan. Of omgekeerd. Maar ook waar de les doorgaat, het lokale en het dichtbij huis les kunnen volgen, blijkt van doorslaggevend belang om een opleiding te volgen of een certificaat/diploma te halen.

       Relatie met speerpunten 3 – 4 : Ontwikkelen van voldoende en sterke digitale skills

Digitale vaardigheden zijn onmisbaar in de 21ste eeuw, niet enkel op professioneel maar eveneens op persoonlijk vlak. De ontwikkeling van sterkere digitale skills van werkenden, werkzoekenden en werklozen is van prioritair belang en dit voor alle actoren op de arbeidsmarkt.

De vraag geldt voor zowel basisvaardigheden als een extra uitdieping om te kunnen werken met sociale media of grafische tools. Kortom, er is een groeiende populatie die niet voldoende digitaal vaardig is en dringend nood heeft aan een basisopleiding in digitale skills, aangevuld met een stijgende vraag naar doorgedreven digitale skills die tegemoet komen aan de steeds evoluerende digitale ontwikkelingen op de arbeidsmarkt zoals voor e-commerce, digitale analysetools, programmeren,… 

Looptijd

Van 1 september 2022 tot en met 31 augustus 2024