Projecten onderwijs en vorming

Projectfiche

Titel
Drempels bij levenslang leren wegnemen door een inclusiever volwassenenonderwijs
Samenvatting

De laatste jaren tekent zich steeds duidelijker een maatschappelijke verschuiving af bij ons doelpubliek: we zien meer jongvolwassenen met kenmerken van schoolmoeheid. Deze cursisten komen minder snel tot leren als gevolg van:

·        minder maturiteit

·        minder intrinsieke motivatie

·        een afgenomen zelfredzaamheid

·        gebrek aan eigenaarschap van het eigen leerproces

·        meer leerstoornissen

Dit project streeft ernaar om:

·        meer cursisten aan te trekken

·        meer cursisten tot een succesvol traject en certificering te brengen + minder uitval

·        de motivatie tot levenslang leren te vergroten

·        minder individuele aanpassingen te moeten voorzien

We doen dit door:

·        onze opleidingen te screenen en aan te passen aan een meer inclusieve manier van werken

·        onze communicatie laagdrempeliger te maken

·        het cursistenvolgsysteem te optimaliseren

·        professionaliseringstrajecten te voorzien en zo onze medewerkers meer zelfredzaam te maken

Disseminatie van dit project kan gebeuren door het delen van:

de methodiek

de vormgeving van een leerwijzer

een draaiboek TB

een checklist inclusief onderwijs

een vernieuwd cursistenvolgsysteem binnen Administratix

Thema's
Ongekwalificeerde jongeren
Subthema's
Afstandsonderwijs, Cursistenopvolging, Digitale cultuur, Expertisedeling, Flexibele trajecten, Gepersonaliseerd leren, Hybride leren, ICT-infrastructuur, ICT-vaardigheden, Kwalificaties, Kwetsbare doelgroepen, Leercoaching, Lerende netwerken, Levenslang leren, Ongekwalificeerde jongeren, Openleercentrum, Outreachende aanpak, Professionalisering
Coördinator

GO! CVO Antwerpen voert dit project alleen uit, maar werkt samen met diverse externe partners en de professionele leergemeenschap inclusief volwassenenonderwijs van de PBD van het GO!

Nathalie  Schacht, 0476/33 75 69, nathalie.schacht@cvoantwerpen.be

Deelnemers

Binnen de Professionele Leergemeenschap Inclusief volwassenenonderwijs, georganiseerd door de pedagogische begeleidingsdienst van het GO!, werken wij samen met de diverse CVO van het GO! rond inclusie en dit zowel binnen als naast de overlegmomenten van de PLG.

Het gaat om volgende centra: GO! CVO Hét CVO Pro, GO! CVO Cursa, GO! Crescendo CVO, GO! CVO Brussel, GO! CVO Edukempen, GO! CVO Focus en GO! CVO Scala.

Om budgettaire redenen kozen deze centra er niet voor om een Edusprongproject in te dienen in het kader van hun traject. Binnen de professionele leergemeenschap zullen zij de uiteindelijke projectresultaten ook kunnen implementeren en zullen zij kunnen meewerken aan de verdere verfijning en uitdieping na afloop van dit Edusprongproject.

Bij uitbreiding zullen we onze methodiek kunnen verspreiden binnen het gehele volwassenenonderwijs. Het vernieuwd elektronisch cursistenvolgsysteem maakt onderdeel uit van onze centrumsoftware, Administratix. We willen dit systeem voorbereiden en intern uittesten. In een volgende fase zal deze ervaring en achterliggende knowhow ter beschikking gesteld worden aan andere centra binnen de Administratix-gebruikersgemeenschap; het betreft andere CVO’s, maar ook LIGO.

Doelstelling

Dankzij een inclusieve aanpak beogen we:

·        het stimuleren van de Vlaming om levenslang te blijven leren: meer cursisten aantrekken en minder uitval, motivatie verhogen

·        het gericht inzetten op kwalificatie: meer cursisten tot een succesvol traject en certificering brengen. Hierdoor vergroten de kansen op de arbeidsmarkt.

·        het versterken van digitale competenties: drempels wegnemen in onze communicatie, website en inschrijvingsprocedure, zodat meer mensen ons langs digitale weg leren kennen. In ons contact-, afstands- en gecombineerd onderwijs worden drempels weggenomen en vaardigheden aangeleerd om met digitale middelen te werken. 

Looptijd

September 2022 – januari 2024