Titel
Drempels bij levenslang leren wegnemen door een inclusiever volwassenenonderwijs
Samenvatting
De laatste jaren tekent zich
steeds duidelijker een maatschappelijke verschuiving af bij ons doelpubliek: we
zien meer jongvolwassenen met kenmerken van schoolmoeheid. Deze cursisten komen
minder snel tot leren als gevolg van:
·
minder maturiteit
·
minder intrinsieke motivatie
·
een afgenomen zelfredzaamheid
·
gebrek aan eigenaarschap van het
eigen leerproces
·
meer leerstoornissen
Dit project streeft ernaar om:
·
meer cursisten aan te trekken
·
meer cursisten tot een succesvol traject en certificering te brengen +
minder uitval
·
de motivatie tot levenslang leren te vergroten
·
minder individuele aanpassingen te moeten voorzien
We doen dit door:
·
onze opleidingen te screenen en aan te passen aan een meer inclusieve
manier van werken
·
onze communicatie laagdrempeliger te maken
·
het cursistenvolgsysteem te optimaliseren
·
professionaliseringstrajecten te voorzien en zo onze medewerkers meer
zelfredzaam te maken
Disseminatie van dit project kan gebeuren door het delen van:
de methodiek
de vormgeving van een leerwijzer
een draaiboek TB
een checklist inclusief onderwijs
een vernieuwd cursistenvolgsysteem binnen Administratix
Thema's
Ongekwalificeerde jongeren
Subthema's
Afstandsonderwijs, Cursistenopvolging, Digitale cultuur, Expertisedeling, Flexibele trajecten, Gepersonaliseerd leren, Hybride leren, ICT-infrastructuur, ICT-vaardigheden, Kwalificaties, Kwetsbare doelgroepen, Leercoaching, Lerende netwerken, Levenslang leren, Ongekwalificeerde jongeren, Openleercentrum, Outreachende aanpak, Professionalisering
Coördinator
GO! CVO Antwerpen voert dit project alleen uit, maar werkt samen
met diverse externe partners en de professionele leergemeenschap inclusief
volwassenenonderwijs van de PBD van het GO!
Nathalie Schacht, 0476/33 75
69, nathalie.schacht@cvoantwerpen.be
Deelnemers
Binnen de Professionele
Leergemeenschap Inclusief volwassenenonderwijs, georganiseerd door de
pedagogische begeleidingsdienst van het GO!, werken wij samen met de diverse
CVO van het GO! rond inclusie en dit zowel binnen als naast de overlegmomenten
van de PLG.
Het gaat om volgende centra: GO! CVO Hét CVO Pro, GO! CVO Cursa, GO! Crescendo CVO, GO! CVO Brussel, GO! CVO Edukempen, GO! CVO Focus
en GO! CVO Scala.
Om budgettaire redenen kozen deze centra er niet voor om een
Edusprongproject in te dienen in het kader van hun traject. Binnen de
professionele leergemeenschap zullen zij de uiteindelijke projectresultaten ook
kunnen implementeren en zullen zij kunnen meewerken aan de verdere verfijning
en uitdieping na afloop van dit Edusprongproject.
Bij uitbreiding zullen we
onze methodiek kunnen verspreiden binnen het gehele volwassenenonderwijs. Het
vernieuwd elektronisch cursistenvolgsysteem maakt onderdeel uit van onze
centrumsoftware, Administratix. We willen dit systeem voorbereiden en intern
uittesten. In een volgende fase zal deze ervaring en achterliggende knowhow ter
beschikking gesteld worden aan andere centra binnen de
Administratix-gebruikersgemeenschap; het betreft andere CVO’s, maar ook LIGO.
Doelstelling
Dankzij een inclusieve aanpak beogen we:
·
het stimuleren van de Vlaming om levenslang te blijven leren: meer
cursisten aantrekken en minder uitval, motivatie verhogen
·
het gericht inzetten op kwalificatie: meer cursisten tot een succesvol
traject en certificering brengen. Hierdoor vergroten de kansen op de
arbeidsmarkt.
·
het versterken van digitale competenties: drempels wegnemen in onze
communicatie, website en inschrijvingsprocedure, zodat meer mensen ons langs
digitale weg leren kennen. In ons contact-, afstands- en gecombineerd onderwijs
worden drempels weggenomen en vaardigheden aangeleerd om met digitale middelen
te werken.
Looptijd
September 2022 – januari 2024