Projecten onderwijs en vorming

Projectfiche

Titel
F&B TV – Digitale leermiddelen Horeca, Bakkerij, Slagerij, Drankenkennis
Samenvatting

Leerkrachten en coördinatoren ontwikkelen netoverschrijdend digitale leermiddelen (vooral focus op korte instructiefilmpjes) in verschillende werkgroepen en kaderen deze in een pedagogisch-didactische aanpak, gekoppeld aan leerplandoelstellingen, modules, lessen en lesmaterialen. We besteden extra aandacht aan ‘nieuwe’ competenties die volgens de recent ontwikkelde opleidingsprofielen en leerplannen dienen te worden behaald.

De interesse van cursisten wordt aangewakkerd (voor deze en/of een andere module) en zij worden gestimuleerd om, plaats- en tijdsonafhankelijk, technieken, kennis en vaardigheden te leren en (in) te oefenen volgens het herhalingsprincipe.

De ontwikkelde materialen hebben buiten en in de klas een versterkend effect op het leren: ze kunnen inspelen op de verschillende leermethodes van onze cursisten en kunnen worden ingezet zowel voor het enthousiasmeren, het differentiëren (verbreden, verdiepen) als voor het remediëren van de cursisten.

Via bevragingen (bij cursisten, personeelsleden, externe partners) gaan we na wat noden zijn, zodat we een goed zicht hebben op de thema’s/situaties die bijvoorbeeld cursisten interesseren en waarin ze zich willen verdiepen, methodieken en materialen die hen aanspreken en waar ze dus effectief gebruik van zullen maken, leerstof/leerplandoelstellingen die ze extra willen inoefenen,… Een kernteam met een trekker per centrum onderzoekt en legt vast aan welke kwalificaties een goed digitaal lesinstrument moet voldoen en legt dit vast in methodieken en scenario's. Via centrum-overkoepelende vakvergaderingen per opleidingscluster selecteren de vakleerkrachten de leerplandoelstellingen, daaraan gekoppelde technieken en kennis waarvoor digitaal lesmateriaal dient ontwikkeld te worden.

We stemmen de digitale leermiddelen ook af op de behoeften van de arbeidsmarkt, zoals aangegeven door de sectoren en werkgevers in de Regioscan. Hierbij denken we naast technieken ook aan onderwerpen als voedselveiligheid en duurzaamheid.

Verdere implementatie gebeurt centrumoverschrijdend (o.a. door het organiseren van netoverschrijdende workshops) en binnen elk CVO apart.

Thema's
Afstandsonderwijs, infrastructuur en openleercentra, Hybride leren
Subthema's
Afstandsonderwijs, Digitale cultuur, Expertisedeling, Gecombineerd leren, Hybride leren, ICT-vaardigheden, Kwalificaties, Kwetsbare doelgroepen, Leercoaching, Leren en werken, Lerende netwerken, Levenslang leren, Professionalisering
Coördinator

CVO Groeipunt

Robbe Vercamer:

-        Robbe.vercamer@groeipunt.be

-        GSM 0476837865

Jonathan De Peusseleir:

-        Jonathan.depeusseleir@groeipunt.be

-        GSM 0474284872

Deelnemers

CVO Groeipunt, CVO Vitant, CVO Brussel, CVO Cursa, PCVO Limburg, CVO Creo, CVO De Verdieping, Hét CVO PRO: delen van expertise, gezamenlijk ontwikkelen en delen van kwaliteitsvolle, uniforme en geïntegreerde digitale leermiddelen.
Elk CVO engageert zich om minstens 1 trekker per CVO aan te duiden om netoverschrijdend te overleggen, afspraken te maken en het project voor te bereiden (fase 1: onderzoeksfase – overkoepelende stuurgroep). Elk CVO stuurt deelnemers naar de verschillende werkgroepen om, afhankelijk van het eigen aanbod en de eigen expertise, de materialen uit te denken, te ontwikkelen en te delen.

Horeca Forma Vlaanderen: biedt ondersteuning bij het hele proces en neemt actief deel aan de stuurgroep en/of de werkgroepen.

Doelstelling

Dit project werkt vooral aan speerpunten 2,3 en 4; het versterkt netoverschrijdend de digitale competenties van leerkrachten en coördinatoren bij de ontwikkeling van gemeenschappelijke digitale leermiddelen Horeca: keuken en zaal, Bakkerij, Slagerij en Drankenkennis waarmee personeelsleden en cursisten aan de slag gaan en die worden ingezet om de cursisten de weg te leiden naar een kwalificatie die ze kunnen inzetten op de arbeidsmarkt. 

Looptijd

Schooljaar 2022-2023 en 2023-2024