Leerkrachten
en coördinatoren ontwikkelen netoverschrijdend digitale leermiddelen (vooral
focus op korte instructiefilmpjes) in verschillende werkgroepen en kaderen deze
in een pedagogisch-didactische aanpak, gekoppeld aan leerplandoelstellingen, modules, lessen en lesmaterialen. We
besteden extra aandacht aan ‘nieuwe’ competenties die volgens de recent
ontwikkelde opleidingsprofielen en leerplannen dienen te worden behaald.
De
interesse van cursisten wordt aangewakkerd (voor deze en/of een andere module)
en zij worden gestimuleerd om, plaats- en tijdsonafhankelijk, technieken,
kennis en vaardigheden te leren en (in) te oefenen volgens het
herhalingsprincipe.
De
ontwikkelde materialen hebben buiten en in de klas een versterkend effect op
het leren: ze kunnen inspelen op de verschillende leermethodes van onze
cursisten en kunnen worden ingezet zowel voor het enthousiasmeren, het
differentiëren (verbreden, verdiepen) als voor het remediëren van de cursisten.
Via
bevragingen (bij cursisten, personeelsleden, externe partners) gaan we na wat
noden zijn, zodat we een goed zicht hebben op de thema’s/situaties die
bijvoorbeeld cursisten interesseren en waarin ze zich willen verdiepen,
methodieken en materialen die hen aanspreken en waar ze dus effectief gebruik
van zullen maken, leerstof/leerplandoelstellingen die ze extra willen
inoefenen,… Een kernteam met een trekker per centrum
onderzoekt en legt vast aan welke kwalificaties een goed digitaal lesinstrument
moet voldoen en legt dit vast in methodieken en scenario's. Via
centrum-overkoepelende vakvergaderingen per opleidingscluster selecteren de
vakleerkrachten de leerplandoelstellingen, daaraan gekoppelde technieken en
kennis waarvoor digitaal lesmateriaal dient ontwikkeld te worden.
We
stemmen de digitale leermiddelen ook af op de behoeften van de arbeidsmarkt,
zoals aangegeven door de sectoren en werkgevers in de Regioscan. Hierbij denken
we naast technieken ook aan onderwerpen als voedselveiligheid en duurzaamheid.
Verdere implementatie
gebeurt centrumoverschrijdend (o.a. door het organiseren van
netoverschrijdende workshops) en binnen elk CVO apart.
|
Afstandsonderwijs, Digitale cultuur, Expertisedeling, Gecombineerd leren, Hybride leren, ICT-vaardigheden, Kwalificaties, Kwetsbare doelgroepen, Leercoaching, Leren en werken, Lerende netwerken, Levenslang leren, Professionalisering
CVO Groeipunt
Robbe Vercamer:
-
Robbe.vercamer@groeipunt.be
-
GSM 0476837865
Jonathan De Peusseleir:
-
Jonathan.depeusseleir@groeipunt.be
-
GSM 0474284872
CVO
Groeipunt, CVO Vitant, CVO Brussel, CVO Cursa, PCVO Limburg, CVO Creo, CVO De
Verdieping, Hét CVO PRO: delen van expertise, gezamenlijk ontwikkelen en delen
van kwaliteitsvolle,
uniforme en geïntegreerde digitale leermiddelen.
Elk CVO engageert zich om minstens 1
trekker per CVO aan te duiden om netoverschrijdend te overleggen, afspraken te
maken en het project voor te bereiden (fase 1: onderzoeksfase – overkoepelende
stuurgroep). Elk CVO stuurt deelnemers naar de verschillende werkgroepen om,
afhankelijk van het eigen aanbod en de eigen expertise, de materialen uit te
denken, te ontwikkelen en te delen.
Horeca
Forma Vlaanderen: biedt ondersteuning bij het hele proces en neemt actief deel
aan de stuurgroep en/of de werkgroepen.
Dit
project werkt vooral aan speerpunten 2,3 en 4; het versterkt netoverschrijdend
de digitale competenties van leerkrachten en coördinatoren bij de ontwikkeling
van gemeenschappelijke digitale leermiddelen Horeca: keuken en zaal, Bakkerij,
Slagerij en Drankenkennis waarmee personeelsleden en cursisten aan de slag gaan
en die worden ingezet om de cursisten de weg te leiden naar een kwalificatie
die ze kunnen inzetten op de arbeidsmarkt.
Schooljaar 2022-2023 en 2023-2024