Dit project combineert de vraag van de arbeidsmarkt met de vraag van
specifieke doelgroepen. De arbeidsmarkt zelf schreeuwt om werkkrachten met
vakkennis. Er is nog een potentieel om aan de vraag van de arbeidsmarkt te
voldoen bij diegenen die een (taal)achterstand hebben mits ze een gepaste
opleiding kunnen krijgen met de nodige taalondersteuning. Die taalondersteuning
wordt ook door de diverse werkvloeren gevraagd.
In dit project willen we naast het vakinhoudelijke een doorgedreven
taalcomponent voorzien met een sterke link tussen beide.
In het verleden stelden we vast dat bijna alle cursisten met een
taalachterstand mislukten zowel in opleidingen uit de harde, de zachte of de
zorgsector omdat ze tijdens de cursus te gefocust waren op het vertalen en
begrijpen van de nieuw aangeleerde termen en daarmee de werkelijke inhouden,
verbanden en focus over het hoofd zagen. Dergelijke taalbarrières willen we
opsporen en remediëren.
GO!
CVO Cursa Halmstraat 12 3600 Genk is het trekkend centrum maar zal nauw
samenwerken met LBC Beringen.
Herwig Bruyninx
herwig.bruyninx@cursa.be
0495/825871
Dit project zal worden uitgewerkt door CVO Cursa en CVO LBC Beringen.
Een uniek samenwerkingsverband tussen centra uit twee verschillende netten. Beide
centra werken nu reeds intensief samen rond studiegebieden auto, NT2 en
personenzorg. CVO Cursa engageert zich voorde aanstelling van een coördinator
voor ¾, LBC Beringen voor ¼.
Bovendien wordt er gestreefd naar een intense samenwerking met de VDAB
(intensieve dienstverlening) voor erkenning van de opleiding, de
beroepsfederaties en toeleiders als OCMW, GTB, sociale economie,
armoede-organisaties, Agentschap Integratie en Inburgering, Leerwinkel,
buurtwerkingen, enzovoorts is in zowat alle fases noodzakelijk om het project
te laten slagen.
De meerwaarde van deze samenwerking zit hem niet alleen in meer
toestroom maar vooral in de inhoudelijke en praktische aanpassingen die het
aanbod daarmee zal ondergaan..
Het algemene doel is een evenwichtige aanbod te ontwikkelen en te
implementeren van geïntegreerde trajecten in een duurzame samenwerking met alle
partners en potentiële cursisten. - Het totale aanbod
aan geïntegreerde trajecten dient aanzienlijk te stijgen.
- De instroom van het
aantal cursisten met een taalachterstand verhogen.
- Het aantal
samenwerkingen verhogen met organisaties die werken met deze kansengroepen.
- De begeleiding van
deze (taalarme) kansengroepen moet verbeterd en geïntensifieerd worden
Op kwalitatief vlak willen we vooral een beter en breder aangepast
aanbod voor iedereen uit de doelgroep die nu verstoken blijft van gepast
volwassenenonderwijs. Het aantal geslaagden uit dergelijke kansengroepen dient
te verhogen en daarmee hun kansen op effectieve tewerkstelling.
Van 1 september 2022 tot en met 31 augustus 2024 met volgende fases
Fase 1: zal lopen tot begin van het kalenderjaar 2023 waarbij met alle
partners bekeken wordt welke trajecten effectief weerhouden zullen worden.
Fase 2: voorbereiding van leerkrachten en cursisten zal gebeuren in
het voorjaar van 2023. Diverse leerkrachten, zoals de vak- en taalleerkrachten,
zullen in deze niet naast elkaar maar sterk met elkaar dienen te werken om een
evenwichtig geheel aan te bieden.
Fase 3: het opzetten van minstens één traject dient voorzien te worden
in het schooljaar 2022-2023.
Fase 4: Bij het begin van het schooljaar 2023-2024 kunnen meerdere
trajecten worden opgezet die eventueel over een langere periode lopen (gehele
schooljaar)
Fase 5: Evaluatie en bijsturing zal op meerdere momenten dienen te
gebeuren