Projecten onderwijs en vorming

Projectfiche

Titel
Geïntegreerde opleidingen met de focus op de harde, zachte en zorgsector
Samenvatting

Dit project combineert de vraag van de arbeidsmarkt met de vraag van specifieke doelgroepen. De arbeidsmarkt zelf schreeuwt om werkkrachten met vakkennis. Er is nog een potentieel om aan de vraag van de arbeidsmarkt te voldoen bij diegenen die een (taal)achterstand hebben mits ze een gepaste opleiding kunnen krijgen met de nodige taalondersteuning. Die taalondersteuning wordt ook door de diverse werkvloeren gevraagd.

In dit project willen we naast het vakinhoudelijke een doorgedreven taalcomponent voorzien met een sterke link tussen beide.

In het verleden stelden we vast dat bijna alle cursisten met een taalachterstand mislukten zowel in opleidingen uit de harde, de zachte of de zorgsector omdat ze tijdens de cursus te gefocust waren op het vertalen en begrijpen van de nieuw aangeleerde termen en daarmee de werkelijke inhouden, verbanden en focus over het hoofd zagen. Dergelijke taalbarrières willen we opsporen en remediëren.

Thema's
Hybride leren
Subthema's
Gecombineerd leren, Hybride leren, Kwalificaties, Kwetsbare doelgroepen
Coördinator

GO! CVO Cursa Halmstraat 12 3600 Genk is het trekkend centrum maar zal nauw samenwerken met LBC Beringen.

Herwig Bruyninx

herwig.bruyninx@cursa.be

0495/825871

Deelnemers

Dit project zal worden uitgewerkt door CVO Cursa en CVO LBC Beringen. Een uniek samenwerkingsverband tussen centra uit twee verschillende netten. Beide centra werken nu reeds intensief samen rond studiegebieden auto, NT2 en personenzorg. CVO Cursa engageert zich voorde aanstelling van een coördinator voor ¾, LBC Beringen voor ¼.

Bovendien wordt er gestreefd naar een intense samenwerking met de VDAB (intensieve dienstverlening) voor erkenning van de opleiding, de beroepsfederaties en toeleiders als OCMW, GTB, sociale economie, armoede-organisaties, Agentschap Integratie en Inburgering, Leerwinkel, buurtwerkingen, enzovoorts is in zowat alle fases noodzakelijk om het project te laten slagen.

De meerwaarde van deze samenwerking zit hem niet alleen in meer toestroom maar vooral in de inhoudelijke en praktische aanpassingen die het aanbod daarmee zal ondergaan..

Doelstelling
Het algemene doel is een evenwichtige aanbod te ontwikkelen en te implementeren van geïntegreerde trajecten in een duurzame samenwerking met alle partners en potentiële cursisten. 

-             Het totale aanbod aan geïntegreerde trajecten dient aanzienlijk te stijgen.

-             De instroom van het aantal cursisten met een taalachterstand verhogen.

-             Het aantal samenwerkingen verhogen met organisaties die werken met deze kansengroepen.

-             De begeleiding van deze (taalarme) kansengroepen moet verbeterd en geïntensifieerd worden

 

Op kwalitatief vlak willen we vooral een beter en breder aangepast aanbod voor iedereen uit de doelgroep die nu verstoken blijft van gepast volwassenenonderwijs. Het aantal geslaagden uit dergelijke kansengroepen dient te verhogen en daarmee hun kansen op effectieve tewerkstelling. 

Looptijd

Van 1 september 2022 tot en met 31 augustus 2024 met volgende fases

 

Fase 1: zal lopen tot begin van het kalenderjaar 2023 waarbij met alle partners bekeken wordt welke trajecten effectief weerhouden zullen worden.

Fase 2: voorbereiding van leerkrachten en cursisten zal gebeuren in het voorjaar van 2023. Diverse leerkrachten, zoals de vak- en taalleerkrachten, zullen in deze niet naast elkaar maar sterk met elkaar dienen te werken om een evenwichtig geheel aan te bieden.

Fase 3: het opzetten van minstens één traject dient voorzien te worden in het schooljaar 2022-2023.

Fase 4: Bij het begin van het schooljaar 2023-2024 kunnen meerdere trajecten worden opgezet die eventueel over een langere periode lopen (gehele schooljaar)

Fase 5: Evaluatie en bijsturing zal op meerdere momenten dienen te gebeuren