Projecten onderwijs en vorming

Projectfiche

Titel
Het CVO komt naar je toe! Kwetsbare doelgroepen integreren in het opleidingsaanbod van hét CVO Pro
Samenvatting

Passtel helpt leerlingen met een autismespectrumstoornis (ASS) in hun weg naar inclusie en is ingebed in de werking van GO! IBSO De Horizon (OV4 – type 9). Opleidingsvorm 4 richt zich op normaal tot hoogbegaafde leerlingen in het buitengewoon onderwijs.

Het buitengewoon secundair onderwijs en het volwassenenonderwijs slaan binnen dit project de handen in elkaar. De leerlingen worden in het volwassenenonderwijs als cursist ingeschreven en volgen naast hun programma (algemene vorming) ook les (bijv. modules uit de arbeidsmarktgerichte opleidingen) in het volwassenenonderwijs. Gezien de leerlingen niet instromen in het studiegebied algemene vorming maar in de andere opleidingen binnen GO! Hét CVO Pro kunnen ze vanaf 16 jaar of vanaf 15 jaar (als ze minstens 2 jaar van de tweede graad secundair hebben gevolgd), instromen. Alle wettelijke voorwaarden om te kunnen inschrijven in het volwassenenonderwijs worden strikt nageleefd.

Op die manier kan de leerling een keuze maken uit een veel groter aanbod van opleidingen -dan binnen het (buitengewoon) secundair onderwijs.

Thema's
Ongekwalificeerde jongeren
Subthema's
Cursistenopvolging, Flexibele trajecten, Kwalificaties, Kwetsbare doelgroepen, Leercoaching, Levenslang leren, Ongekwalificeerde jongeren, Outreachende aanpak, Professionalisering
Coördinator

CVO GO! Pro

Nele Mannaert nele.mannaert@cvopro.be 0495 63 89 81

Deelnemers

GO! Hét CVO Pro vult dit project op twee manieren in. Voor één project werkt men samen met mensen met een verstandelijke beperking (Het CVO komt naar je toe – pilootproject Heuvelheem). In het tweede project integreert men cursisten vanuit OV4 - type 9 (IBSO) in het reguliere aanbod van GO! Hét CVO Pro (nl. Het CVO komt naar je toe – inclusie).

Doelstelling

Dit project sluit aan bij speerpunt 1: via het volwassenenonderwijs elke Vlaming stimuleren om levenslang te blijven leren en bij speerpunt 4: inzetten op kwalificaties.

We beogen de onderstaande doelstellingen

Doelstelling 1 - Instaan voor het aanbieden van inclusief en kwaliteitsvol onderwijs.

Leerlingen met een autismespectrumstoornis (en normale begaafdheid) die school lopen binnen OV4 – Type binnen GO! IBSO De Horizon helpen we met dit project in hun weg inclusie. Hierdoor kunnen ze een opleiding volgen die aansluit bij hun talenten in GO! Hét CVO Pro en worden ze niet beperkt voor hun keuze tot het aanbod binnen het buitengewoon onderwijs.

Doelstelling 2 – Het professionaliseren van ons (huidige) onderwijspersoneel

We zetten in op een autismevriendelijke omgeving binnen de school met aandacht voor structuur, voorspelbaarheid en aangepaste onderwijsmiddelen. Concreet betekent dit dat we oog hebben voor: het professionaliseren van het (onderwijs)personeel, het aanpassen van infrastructuur, het creëren van een draagvlak binnen de school …

Doelstelling 3 - Inclusief onderwijs als springplank naar een inclusieve samenleving

Een school waar iedereen zich thuisvoelt, is een belangrijke stap naar een samenleving waar iedereen meetelt. Doordat scholen inzetten op inclusief onderwijs wordt het een normaal gegeven om met elkaar om te gaan. Zo ontstaat een samenleving die op verdraagzaamheid, inclusie en sociale rechtvaardigheid is gebaseerd. Onze ervaring met leerlingen kunnen we ook toepassen op volwassenen met autisme die een opleiding wensen te volgen. Levenslang leren moet voor elke volwassenen mogelijk zijn in een veilige omgeving.

Looptijd

September 2022. Afgerond einde schooljaar 2023-2024