Projecten onderwijs en vorming

Projectfiche

Titel
Het volwassenenonderwijs komt naar je toe - onderwijsaanbod in de gevangenis van Haren
Samenvatting

In kader van dit Edusprong project wordt 0,91 VTE onderwijscoördinator extra inzet gerealiseerd om de opstartfase van de nieuwe gevangenis Haren voldoende ondersteuning te voorzien en een uitbreiding van het onderwijsaanbod mogelijk te maken. 

Thema's
Afstandsonderwijs, infrastructuur en openleercentra
Subthema's
Afstandsonderwijs, Expertisedeling, ICT-vaardigheden, Kwetsbare doelgroepen, Levenslang leren, Openleercentrum
Coördinator

LIGO Brusselleer

Daan Uytterhaegen LIGO Brusselleer

+32 472 43 00 01

daan.uytterhaegen@ligo-brusselleer.be

Deelnemers

CVO Semper, CVO Lethas Brussel, CVO Brussel, LIGO Brusselleer zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor de aanwerving van de medewerker(s) binnen het Edusprong project (0,91 VTE onderwijscoördinator) inclusief het dragen van alle verantwoordelijkheden van het werkgeverschap met uitzondering van de selectie, inhoudelijke aansturing en opvolging van de medewerker(s). Deze laatste worden opgenomen door Vocvo.

 

Vocvo is verantwoordelijk voor 

o   de selectie, inhoudelijke aansturing en opvolging van de onderwijscoördinator. Voor de opdracht van een  onderwijscoördinator wordt verwezen naar de functiekaart van de onderwijscoördinator. 

o   verzamelen van inhoudelijke input voor de eindrapportage

o   Indienen van afgewerkt inhoudelijk eindrapport bij LIGO Brusselleer

LIGO Brusselleer is volgens het Edusprong dossier aangeduid als coördinator van dit project. Dit betekent: administratief  verantwoordelijk voor indienen van het eindrapport.

Doelstelling

De nieuwe gevangenis Haren opent in oktober 2022. De opening van deze gevangenis kadert in de uitvoering van het Masterplan ‘Detentie en Internering in humane omstandigheden’ van de Minister van Justitie (2008). De gevangenis Haren is op diverse vlakken vernieuwend voor het gevangeniswezen in België. Zo komt er een nieuw digitaal dienstenplatform via dewelke diensten als telefonie, televisie op cel worden gefaciliteerd. Dit platform zal ook op vlak van onderwijs nieuwe mogelijkheden bieden, zoals beperkte toegang tot digitale leerplatformen. Ook het detentieplan voor gedetineerden zal in Haren in uitvoering worden gebracht. Middels dergelijk plan kan de hulp-en dienstverlening  van de Vlaamse Gemeenschap beter afgestemd worden. Hierin neemt het onderwijsaanbod in de gevangenis een belangrijke rol op. Onderwijs leidt immers tot hogere reïntegratiekansen van gedetineerden. Vanuit onderwijs beogen we om gedetineerden te stimuleren hun leertrajecten op te nemen in hun detentieplan. Dit om zo optimaal bij te dragen aan hun reïntegratiekansen. Daarnaast is de gevangenis Haren als gevangenisdorp  een geheel nieuw concept waarbij 1190 gedetineerden in kleinere entiteiten zullen leven. Onder deze entiteiten vallen: 2 arresthuizen voor mannen, 1 strafhuis voor mannen, 1 gesloten instelling voor mannen en vrouwen, 1 open instelling voor mannen en vrouwen, 1 observatie-instelling, 1 psychiatrische afdeling en medisch centrum. Meer informatie en beeldmateriaal over dit bouwconcept is terug te vinden op deze website. Hierbij is nog het vermelden waard dat er in Haren tot een maximum van 15% overbevolkingsgraad kan zijn, dus dat betekent dat de populatie kan oplopen tot 1368 gedetineerden. In het kader van de uitbouw van opleidingen komt er In Haren een exponentiële uitbreiding van de infrastructuur, met 24 leslokalen, 12 ICT-lokalen, 6 bibliotheken, extra socio-culturele lokalen en 6 ruimtes voor beroepsopleidingen. Het wordt mogelijk te werken aan competenties die tot op heden on- of onderbelicht bleven, zoals beroepsopleidingen en ICT-vaardigheden. Tot slot zal in Haren het nieuw functieprofiel van detentiebegeleiders aan de slag gaan. Een detentiebegeleider zal het eerste aanspreekpunt zijn voor de gedetineerde en moet een motiverende rol opnemen. Deze begeleider zal ook een cruciale rol opnemen in het doorverwijzen naar het activiteiten– en hulpverleningsaanbod. Het spreekt voor zich dat de afstemming tussen deze begeleiders en de onderwijscoördinatoren een belangrijke meerwaarde zal betekenen voor de gedetineerde in zijn/haar onderwijstraject.

De nieuwe gevangenis is dus een kans om het volwassenenonderwijs in de penitentiaire context van Brussel terug sterk op de kaart te zetten . De huidige Brusselse gevangenissen kennen een historiek van moeilijk sociaal klimaat en gebrekkige infrastructuur wat als gevolg heeft dat er weinig draagvlak was/is voor de uitbouw van het volwassenenonderwijs binnen de gevangenismuren. Ondanks de bereidwilligheid en inspanningen van de Brusselse onderwijspartners, was er de afgelopen jaren weinig tot geen onderwijsaanbod in de Brusselse inrichtingen.

Gezien Haren één van grootste inrichtingen van België zal zijn, wint het volwassenenonderwijs  er aan belang. De nieuwe gevangenis kan een momentum zijn om vernieuwende onderwijspraktijken een plek te geven in het nieuwe complex. Het volwassenenonderwijs kan haar expertise integreren in het toekomstige aanbod, zoals de opleiding grootkeukenmedewerker die via werkplekleren vorm zal krijgen.  

Algemeen kan gesteld worden dat het belangrijk is om het onderwijs zo uit te bouwen dat gedetineerden worden gestimuleerd om verder te leren, hun arbeidskansen en digitale competenties worden versterkt en er een focus is op kwalificatie. Deze speerpunten vinden inhoudelijk aansluiting bij de de Vlaamse leidraad voor de organisatie van onderwijs in de gevangenissen. Dit beleidsdocument werd in het voorjaar 2021 door de stuurgroep onderwijs gedetineerden gevalideerd en omvat de handvaten voor de uitbouw van het aanbod in elke gevangenis. Voor de organisatie van het aanbod in Haren moet er volgens de leidraad prioritair ingezet worden op: geletterdheidsaanbod, beroepskwalificerende opleidingen, tweedekansonderwijs en Nederlands voor anderstaligen. Dit aanbod is in het voorjaar 2021 door de Minister Onderwijs aangeduid als prioritair aanbod voor elke penitentiaire inrichting.  

Vanuit de Vlaamse leidraad wordt een vertaalslag gemaakt naar het onderwijsaanbod voor het gevangeniscomplex Haren. In kader van dit project belichten we aantal zaken die direct gelinkt zijn aan de speerpunten van Edusprong. 

·        Ontwikkeling van afstandsonderwijs en gerelateerde infrastructuur – versterking openleercentra

 In Haren zal er gebruik gemaakt worden van een nieuw digitaal dienstenplatform. Hierin zijn tevens functionaliteiten voorzien om afstandsonderwijs te faciliteren. De concrete details zijn hiervan nog niet gekend (procedure gunning bij het DG EPI nog lopende).  Onder afstandsonderwijs begrijpen we de toegang tot online leerplatformen en online cursusmateriaal van de bestaande opleidingsverstrekkers buiten de gevangenismuren. Het verkennen van deze opties alsook het opzetten van experimenten kan de opleidingsmogelijkheden voor de gedetineerden van Haren verder uitbreiden. Het zou toeleiding naar aanbod op maat toelaten en dus in een meer flexibel aanbod in de gevangenis resulteren.  Concreet hierbij denken we aan de opleiding AAV, maar het kan ook om de theoretische modules van beroepsgerichte opleidingen gaan.

Concreet zou er vanaf de opening van Haren een onderzoek starten naar de mogelijkheid om een open leercentrum te initiëren waarbij gebruik wordt gemaakt van het nieuw dienstenplatform. Dit zou enerzijds de extra ondersteuning kunnen bieden voor gedetineerden die een onderwijstraject volgen in de gevangenis. De open leercentra vormen in de gevangenis een gepaste werkmethodiek omdat het flexibele instroom toelaat en een ondersteuning op maat kan voorzien. Daarnaast biedt deze werkvorm ook een gelegenheid om digitale competenties te versterken. Voor deze doelgroep is dit een groot pluspunt gezien er in de gevangenis vooral sprake is van “digitale uitsluiting”. De voorbereidingen en opstart van dit open leercentrum zouden gebeuren vanuit een samenwerking tussen Ligo en CVO. Dit om maximaal af te stemmen op de grote diversiteit aan noden die er zijn in de populatie. 

·        Maatgerichte ICT-opleidingen 

 Gedetineerden kennen een ingrijpende vorm van “digitale uitsluiting” tijdens hun detentie. Om hun reïntegratie in de digitale samenleving te ondersteunen, is het belangrijk dat er vanuit onderwijs hierin een gepast aanbod wordt voorzien. De corona-epidemie heeft voor een versnelling gezorgd, in die zin dat videoconferentie intrede heeft gevonden binnen de gevangenismuren. Zowel met familie als met dienstverleners en docenten is een videogesprek mogelijk. Echter, de nood aan de verdere ontwikkeling van digitale skills, zoals het werken met mobiele devices, tablets, online leeromgevingen blijft nog steeds hoog. De opleiding ICT & Administratie zou hier één van de mogelijke pistes kunnen zijn. Op heden is deze opleiding niet mogelijk door de gebrekkige infrastructuur. De nieuwe infrastructuur in Haren omvat potentieel om nieuwe opleidingen te introduceren. Hierbij wordt ook gedacht aan geïntegreerde opleidingen, zoals NT2 en ICT. Ook hier liggen kansen om vanuit de samenwerking tussen CVO’s en LIGO een sterk aanbod neer te zetten. 

Daarnaast is er ook een nood aan basis ICT aanbod voor de minder ICT-vaardige gedetineerden die met het digitale dienstenplatform van de gevangenis moeten leren werken. 

·        De ontwikkeling van een toekomstgericht en vernieuwend opleidingsaanbod

 UIt onderzoek blijkt dat het hebben van werk een belangrijke invloed heeft op de recidivekansen van ex- gedetineerden. De opleiding VCA is vaak een vereiste om aan de slag te gaan in bouwsector en bedrijven. Ook uit de regioscan blijkt dit een vraag te zijn van de technische bedrijven (regioscan p.14). Deze opleiding werd door gebrek aan infrastructuur nog nooit eerder in de Brusselse gevangenissen georganiseerd. In Haren zal het VCA examen normaal gezien mogelijk zijn zijn via het nieuwe dienstenplatform. Volgens de voorlopige onderwijsplanning zou een CVO dit aanbod organiseren van zodra het dienstenplatform de examens mogelijk maakt. 

Daarnaast is er ook het plan om Residentieel Elektrotechnisch Installateur aan te bieden. Ook dit is nieuw voor de Brusselse inrichtingen. Alle beroepen in de Elektrotechniek zijn knelpuntberoepen, wat voor de gedetineerden realistische tewerkstellingskansen kan opleveren  . Ook de opleiding theoretisch rijbewijs staat hoog op de planning. Voor vele functies is een rijbewijs   Het afleggen van het theoretisch gedeelte tijdens detentie kan de gedetineerde al een voorsprong geven. De opleiding wordt aangeboden van zodra het mogelijk is om theoretisch rijexamen binnen de gevangenismuren af te nemen. Ook dit zou een innovatief experiment zijn.

Daarbij zal er ook ingezet worden op Tweedekansonderwijs, dit zowel onder de vorm van AAV modules als de Examencommissie. Een groot aandeel van de gedetineerdenpopulatie heeft geen diploma secundair onderwijs. Het onderwijsaanbod in Haren moet dus absoluut voorzien in diplomagerichte trajecten. De trajecten Examencommissie worden opgevolgd en begeleid door de leerloopbaanbegeleiders van Tracé, Leerwinkel Brussel, in kader van het ESF project Learning Inside Out. De modules AAV zullen georganiseerd worden door de centra volwassenenonderwijs. Ook het AAV aanbod is “nieuw” in de Brusselse gevangeniscontext en zal dus de gedetineerden meer richting kwalificatie brengen. 

Tot slot is er het engagement van de betrokken onderwijspartners om samen de schouders te zetten op meer integrale en geïntegreerde leertrajecten. Een mogelijk voorbeeld hiervan is voortrajecten met specifieke aandacht voor laaggeletterden. Of extra taalcoaching bij werkplekleren.  De centra hebben hun engagement gegeven om het nodige onderwijsaanbod optimaal op elkaar af te stemmen en om zo tot een kwaliteitsvol, geïntegreerd aanbod te komen.

Onderwijscoördinatie

Ter realisatie van het onderwijsaanbod voor Haren is voldoende ondersteuning en coördinatie een noodzakelijke voorwaarde. Met de extra inzet van 0,91VTE beogen we volgende twee doelstellingen te bereiken:

  1. Uitvoering uitgebreid experimenteel aanbod ter voorbereiding van een duurzaam basisaanbod:  Vanaf kalenderjaar 2023 wordt een uitbreiding van het aanbod voorzien. Het gaat om volgende modules: 

·        Geletterdheidsaanbod: extra modules basis ICT en basiscommunicatie, OLC, G-coach 

·        NT2 aanbod: extra modules NT2 

·        Beroepskwalificerend opleidingen of opleidingen ter ondersteuning in het vinden van werk: VCA en Elektrotechnisch installateur (volledige opleiding)

·        TKO: extra modules AAV (tot volledige opleiding)

 

Deze modules zijn experimenten om zo aan te sluiten bij de nieuwe detentiecontext in Haren. In totaal gaat het om uitbreiding van ongeveer 1890  lestijden met een indicatief bereik van 296 cursisten (plus wekelijks 12 cursisten voor OLC en ICT atelier). Deze berekening is een raming, maar het geeft wel de algemene verwachting weer.  Ook voor het kalenderjaar 2024 staat dit aanbod zo gepland, onder voorbehoud van tussentijdse evaluaties en bijsturing. De bijsturingen zullen steeds in lijn zijn met de Vlaamse leidraad en in lijn met het beoogde totaal aantal lestijden van 4065 lestijden. Het Edusprong plan is ter voorbereiding van dit dossier afgetoetst met de betrokken onderwijspartners gezien de uitvoering hiervan ook gekoppeld is aan hun engagement. 

Na afloop van het Edusprong project zullen we het aanbod evalueren en datgene wat het beste matcht bij de context duurzaam verankeren. We gaan er dus van uit dat, gezien Haren heel wat nieuwe elementen biedt, het voorziene aanbod niet steeds passend zal zijn. Door extra in te zetten op verschillende vormen van experimenteel aanbod kunnen we op korte termijn een volledig gepast aanbod voorzien. De inschatting is om 3000 lestijden te organiseren na afloop van het Edusprong project. Een beduidend hoger aantal lestijden dan op heden. De tijdelijke extra investering vanuit Edusprong in de opstartfase zal dus zowel kwalitatief als kwantitatief een grote impact hebben op het aanbod in Haren. 

2.               Het opstellen van nieuwe werkingsafspraken, processen en procedures om het onderwijsaanbod in lijn met de Vlaamse leidraad uit te bouwen. Gezien de gevangenis van Haren een andere infrastructuur en werkingsprincipes heeft dan de huidige Brusselse inrichtingen, zal het noodzakelijk zijn om nieuwe  werkingsafspraken en procedures te ontwikkelen. Deze nieuwe werkingsafspraken betreffen oa: opmaak van uurschema’s voor de aanbodverstrekkers, afstemming met het gevangenisregime en huishoudelijk reglement, uitbouw samenwerking detentiebegeleiders, afstemming met het aanbod van de andere Vlaamse partners (sport, cultuur, welzijn, tewerkstelling), afstemming met de Franstalige partners;  het inbouwen van het nieuw digitaal dienstenplatform in het onderwijsaanbod,... 

Looptijd

Start 1 oktober 2022 tem 31 augustus 2024