Het project ‘Maneblussers in actie. De arbeidsmarkt in
brand.’ werkt regionaal netoverschrijdend (Crescendo CVO en CVO LBC) om de
vaardigheden van drie specifieke doelgroepen te verhogen:
· medewerkers uit de sociale sector,
· personen zonder of met onvoldoende kwalificaties,
· werknemers die via her- of bijscholing breed inzetbaar
willen blijven op de arbeidsmarkt.
Vaardigheden
verhogen dient hier gelezen te worden als: afstand tot de arbeidsmarkt
verkleinen in ruime zin door:
· Enerzijds het regionaal aanbod over de centra heen innovatief
aanpassen aan de noden van de drie doelgroepen.
· Anderzijds het aanbod
aanpassen aan de vragen van de reguliere of sociale economie zodat de kans op
of behoud van tewerkstelling van de drie doelgroepen verhoogt.
‘Maneblussers in actie, de arbeidsmarkt in brand.’ zal:
· Het onderwijsaanbod actief en
innovatief aanpassen door modules aan te bieden die voor de respectievelijke
doelgroep geschikt kunnen zijn, meer specifiek: technische opleidingen, opleidingen in de zorg en in mindere
mate ICT .
·
Outreachend werken: zich actief richten op elk van
de genoemde doelgroepen.
·
Aanklampend werken door de doelgroepen niet alleen
te informeren maar hun blijvend aanspreken en motiveren, ook via hun toeleiders.
· Nauw samenwerken
met de Mechelse CVO’s om een
complementair aanbod binnen de gekozen opleidingen te voorzien binnen de regio.
Flexibele trajecten, Gecombineerd leren, Kwetsbare doelgroepen, Leren en werken, Levenslang leren, Ongekwalificeerde jongeren, Outreachende aanpak
Crescendo CVO en
CVO LBC in regio Rivierenland participeren elk voor 50% en hebben beide de
trekkende en coördinerende rol.
Sofie
Devries - 015 79 17 77 sofie.devries@lbconderwijs.be
Marleen Mast – 015 41 30 45 marleen.mast@crescendo-cvo.be
Samenwerken met
de stad Mechelen en met alle relevante spelers op de lokale arbeidsmarkt,
zijnde de toeleiders en werkgevers uit de sociale en reguliere
economie.
Op kwantitatief
vlak willen we volgende acties en resultaten bekomen:
·
Bij aanvang van het project wordt er bij wijze van
nulmeting een analyse gemaakt van het aantal ingeschreven cursisten gekoppeld
aan hun vooropleiding en gekende antecedenten. Na één jaar en zeker na het
tweede jaar zou het aantal inschrijvingen bij de beoogde doelgroep moeten
stijgen.
·
Bij het begin wordt het aantal cursussen (het
aanbod) geteld dat gericht is op de doelgroep en dit gericht aanbod zou voor
beide CVO’s significant moeten stijgen.
·
Bij aanvang wordt ook het aantal samenwerkingen
van een bepaald centrum met zijn potentiële partners in kaart gebracht. Na twee
jaar zou dit aantal samenwerkingen beduidend hoger moeten zijn.
Op kwalitatief
vlak willen we door een beter aangepaste begeleiding en het inspelen op de
behoeften van de doelgroep hun slaagkansen verhogen.
Schooljaar
2022-2023:
Fase 1: Inventarisatie:
· In kaart brengen
van opleidingsnoden
· Oplijsten van het huidig
aangepast aanbod.
· Oplijsten van de
contacten op lokaal niveau
Fase 2:
Vastleggen van:
· doelgroepen
· specifiek aanbod
· maatgerichte traject- en cursistenbegeleiding
· …
Fase 3: Outreachende
activiteiten ontwikkelen om het aanbod uit te werken en bekend te maken kan
deels samenlopen met de eerste fase.
Schooljaar 2023
– 2021: Fase 4: Implementeren nieuwe werkwijze en het aanbod. Hier voorzien we
een evaluatie na het eerste semester met een eventuele bijsturing in het tweede
semester.