Met Mind the Gap willen we de ‘Gap’ of kloof die cursisten met
geletterdheids- en leernoden ervaren, verkleinen. We zetten in op het
versterken van de taal-, reken- en digitale vaardigheden en executieve functies
van deze cursisten als voorwaarde om te leren. In de breedte bereiken we zo alle
cursisten. Uit de ontwikkeling van een G-krachtig aanbod haalt immers elke cursist
voordeel. Binnen Mind the Gap situeert zich ook de verdere optimalisatie van
het TaKO-project.
Mind the Gap bestaat uit 5 verschillende labo’s (experimenteerruimtes)
die met elkaar worden verbonden via de projectgroep geletterdheid. De projectgroep
is centrale forum voor dialoog, reflectie en co-creatie.
Het labo ‘onderzoek’ vormt de theoretische basis van het project. In
samenwerking met de KU Leuven voeren we een biografisch onderzoek uit bij de
leerkrachten. De focus van het onderzoek ligt op het vakmanschap van de
leerkracht in relatie tot geletterdheid. We beogen een beter zicht op de in de
organisatie bestaande expertise, ondersteuning en specifiek noden. De resultaten van het onderzoek geven een aanzet
voor visievorming rond geletterdheid en leren voor het hele cvo.
In het labo ‘G-krachtlijnen’ ontwikkelen en implementeren we G-krachtlijnen
die eveneens voortvloeien uit het beschrijvend onderzoek. Die G-krachtlijnen
hebben betrekking op oriëntatie, lespraktijk (didactiek, lesmateriaal) en
begeleiding van de cursist. Er is een sterke complementariteit met het project
van de federatie TKO. Het taalontwikkelend lesmateriaal en de open
geletterdheidsmodules die binnen het federatieproject worden ontwikkeld, krijgen
hier hun plaats. Een team van G-coaches zullen de G-krachtlijnen mee in de
praktijk zetten. Zij zullen ook leerkrachten ondersteunen bij de ontwikkeling
van G-krachtig lesmateriaal en een G-krachtige didactiek.
De G-krachtlijnen vormen ook de basis voor G-krachtige trajecten. Via
die trajecten beogen we niet alleen meer doorstroom van o.a. NT2-cursisten naar
beroepskwalificerende opleidingen, maar ook minder drop out van cursisten in de
verschillende opleidingen.
In het labo ‘G-krachtige trajecten’ realiseren we G-krachtige
diploma-, beroepsgerichte, voorbereidende en ondersteunende trajecten. We
ambiëren een meerlagig ondersteuningsmodel met:
· oriëntatie op maat
· overkoepelende (klassikale) richtlijnen
· individuele ondersteuning en opvolging voor
verschillende types van cursisten
· externe ondersteuning
Het meerlagig ondersteuningsmodel zetten we in de praktijk in enkele
opleidingen.
In het labo ‘teamteaching’ onderzoeken we de mogelijkheden en de
randvoorwaarden om de onderwijspraktijk klas- en module overschrijdend uit te
werken. We bundelen hiervoor bestaande ervaringen binnen het centrum met nieuwe
ervaringen binnen enkele pilootprojecten.
In een laatste labo investeren we in een ‘aangepaste en uitgebreide
OLC-werking’ op de 3 grote campussen (Leuven, Tienen en Diest). Die G-krachtige
open leeromgeving zal toelaten om meer gedifferentieerd te werken en cursisten
op maat te begeleiden en om te werken aan hun soft-, leer-, taal-, digitale
skills.
Afstandsonderwijs, infrastructuur en openleercentra, Hybride leren, Ongekwalificeerde jongeren, ICT-opleidingen
Afstandsonderwijs, Expertisedeling, Flexibele trajecten, Hybride leren, ICT-infrastructuur, ICT-vaardigheden, Kwalificaties, Kwetsbare doelgroepen, Leercoaching, Ongekwalificeerde jongeren, Openleercentrum, Professionalisering
CVO GO! Volt
Veronique Minten, veronique.minten@cvovolt.be, 016 319920
KU Leuven, Faculteit Psychologie en Pedagogische wetenschappen,
onderzoeksgroep Educatie, cultuur en samenleving: uitvoerder onderzoek professionaliteit
en vakmanschap in de volwassenvorming met focus op geletterdheid;
Erasmus Hogeschool Brussel: cvo volt ontwikkelt ondersteuningstrajecten
voor hogeschoolstudenten met geletterdheidsnoden;
LIGO: doorverwijzend partnerschap voor cursisten met geletterdheidsnoden
te lenigen via basiseducatie
Vocvo: expertiseversterker voor cvo volt en klankbord bij het geletterdheidsproject
I.s.m. federatie tweedekansonderwijs.
Speerpunt 1 – Volwassenenonderwijs stimuleert elke Vlaming om levenslang
te leren
De G-krachtige taal- en leerondersteuning zal de doorstroom van
anderstalige cursisten en cursisten met geletterdheidsnoden ondersteunen tot
het volhouden van het leertraject in functie van het behalen van een
kwalificatie. Het verstrekken van soft-; leer-, taal- en digitale skills draagt
bij tot een sterke leermotivatie en stimuleert cursisten om levenslang te
blijven leren
Speerpunt 3 – Versterken van digitale competenties bij ruim
doelpubliek
Door het creëren en integreren van digitale leerkansen in de klas en
het voorzien van digitale ondersteuning via een flexibel open leercentrum en
het werken via o.a. atelierklas versterken we de digitale geletterdheid van
onze cursisten
Speerpunt 4 – Gericht inzetten op kwalificatie
De ontwikkelde G-krachtige trajecten moeten ervoor zorgen der minder
(anderstalige) cursisten afhaken in de loop van hun traject, zodat meer
cursisten een beroepskwalificatie en/of diploma secundair onderwijs behalen.
September 2022 – augustus 2024