Projecten onderwijs en vorming

Projectfiche

Titel
Mind the Gap
Samenvatting

Met Mind the Gap willen we de ‘Gap’ of kloof die cursisten met geletterdheids- en leernoden ervaren, verkleinen. We zetten in op het versterken van de taal-, reken- en digitale vaardigheden en executieve functies van deze cursisten als voorwaarde om te leren. In de breedte bereiken we zo alle cursisten. Uit de ontwikkeling van een G-krachtig aanbod haalt immers elke cursist voordeel. Binnen Mind the Gap situeert zich ook de verdere optimalisatie van het TaKO-project.

Mind the Gap bestaat uit 5 verschillende labo’s (experimenteerruimtes) die met elkaar worden verbonden via de projectgroep geletterdheid. De projectgroep is centrale forum voor dialoog, reflectie en co-creatie.

Het labo ‘onderzoek’ vormt de theoretische basis van het project. In samenwerking met de KU Leuven voeren we een biografisch onderzoek uit bij de leerkrachten. De focus van het onderzoek ligt op het vakmanschap van de leerkracht in relatie tot geletterdheid. We beogen een beter zicht op de in de organisatie bestaande expertise, ondersteuning en specifiek noden.  De resultaten van het onderzoek geven een aanzet voor visievorming rond geletterdheid en leren voor het hele cvo.

In het labo ‘G-krachtlijnen’ ontwikkelen en implementeren we G-krachtlijnen die eveneens voortvloeien uit het beschrijvend onderzoek. Die G-krachtlijnen hebben betrekking op oriëntatie, lespraktijk (didactiek, lesmateriaal) en begeleiding van de cursist. Er is een sterke complementariteit met het project van de federatie TKO. Het taalontwikkelend lesmateriaal en de open geletterdheidsmodules die binnen het federatieproject worden ontwikkeld, krijgen hier hun plaats. Een team van G-coaches zullen de G-krachtlijnen mee in de praktijk zetten. Zij zullen ook leerkrachten ondersteunen bij de ontwikkeling van G-krachtig lesmateriaal en een G-krachtige didactiek.

De G-krachtlijnen vormen ook de basis voor G-krachtige trajecten. Via die trajecten beogen we niet alleen meer doorstroom van o.a. NT2-cursisten naar beroepskwalificerende opleidingen, maar ook minder drop out van cursisten in de verschillende opleidingen.

In het labo ‘G-krachtige trajecten’ realiseren we G-krachtige diploma-, beroepsgerichte, voorbereidende en ondersteunende trajecten. We ambiëren een meerlagig ondersteuningsmodel met: 

·       oriëntatie op maat 

·       overkoepelende (klassikale) richtlijnen 

·       individuele ondersteuning en opvolging voor verschillende types van cursisten 

·       externe ondersteuning 

Het meerlagig ondersteuningsmodel zetten we in de praktijk in enkele opleidingen.

In het labo ‘teamteaching’ onderzoeken we de mogelijkheden en de randvoorwaarden om de onderwijspraktijk klas- en module overschrijdend uit te werken. We bundelen hiervoor bestaande ervaringen binnen het centrum met nieuwe ervaringen binnen enkele pilootprojecten.

In een laatste labo investeren we in een ‘aangepaste en uitgebreide OLC-werking’ op de 3 grote campussen (Leuven, Tienen en Diest). Die G-krachtige open leeromgeving zal toelaten om meer gedifferentieerd te werken en cursisten op maat te begeleiden en om te werken aan hun soft-, leer-, taal-, digitale skills. 

Thema's
Afstandsonderwijs, infrastructuur en openleercentra, Hybride leren, Ongekwalificeerde jongeren, ICT-opleidingen
Subthema's
Afstandsonderwijs, Expertisedeling, Flexibele trajecten, Hybride leren, ICT-infrastructuur, ICT-vaardigheden, Kwalificaties, Kwetsbare doelgroepen, Leercoaching, Ongekwalificeerde jongeren, Openleercentrum, Professionalisering
Coördinator

CVO GO! Volt

Veronique Minten, veronique.minten@cvovolt.be, 016 319920

Deelnemers

KU Leuven, Faculteit Psychologie en Pedagogische wetenschappen, onderzoeksgroep Educatie, cultuur en samenleving: uitvoerder onderzoek professionaliteit en vakmanschap in de volwassenvorming met focus op geletterdheid;

Erasmus Hogeschool Brussel: cvo volt ontwikkelt ondersteuningstrajecten voor hogeschoolstudenten met geletterdheidsnoden;

LIGO: doorverwijzend partnerschap voor cursisten met geletterdheidsnoden te lenigen via basiseducatie

Vocvo: expertiseversterker voor cvo volt en klankbord bij het geletterdheidsproject I.s.m. federatie tweedekansonderwijs.

Doelstelling

Speerpunt 1 – Volwassenenonderwijs stimuleert elke Vlaming om levenslang te leren

De G-krachtige taal- en leerondersteuning zal de doorstroom van anderstalige cursisten en cursisten met geletterdheidsnoden ondersteunen tot het volhouden van het leertraject in functie van het behalen van een kwalificatie. Het verstrekken van soft-; leer-, taal- en digitale skills draagt bij tot een sterke leermotivatie en stimuleert cursisten om levenslang te blijven leren

Speerpunt 3 – Versterken van digitale competenties bij ruim doelpubliek

Door het creëren en integreren van digitale leerkansen in de klas en het voorzien van digitale ondersteuning via een flexibel open leercentrum en het werken via o.a. atelierklas versterken we de digitale geletterdheid van onze cursisten

Speerpunt 4 – Gericht inzetten op kwalificatie

De ontwikkelde G-krachtige trajecten moeten ervoor zorgen der minder (anderstalige) cursisten afhaken in de loop van hun traject, zodat meer cursisten een beroepskwalificatie en/of diploma secundair onderwijs behalen. 

Looptijd

September 2022 – augustus 2024