Naar een vernieuwd digitaal aanbod en integratie van digitale vaardigheden in de klas (NT2-Vreemde Talen)
Dit project werkt op twee sporen:
Spoor 1: Digitale vaardigheden integreren
in de dagelijkse lespraktijk
In alle NT2-modules werken de
cursisten aan hun digitale vaardigheden. Digitale toepassingen openen een
wereld aan nieuwe mogelijkheden in de klas. Vertrekkend van een doordachte
digitale didactiek wordt zowel ‘digitaal samen leren’, als gepersonaliseerd
leren mogelijk en verhoogt de leerwinst van iedere cursist.
Spoor 2: Vormen van online
onderwijs
Crescendo CVO experimenteert met
nieuwe formules (verschillende vormen van online en gecombineerd onderwijs)
om tot een doordacht vernieuwd digitaal aanbod te komen dat beter afgestemd is
op de hedendaagse noden van de cursisten. Afhankelijk van het profiel van
de cursist bekijken we de optimale leeromgevingen en een didactische aanpak
waarbij een uniform gebruik van Teams de herkenbaarheid voor de cursisten kan
verhogen. We exploreren en inventariseren de digitale tools om tot een
verantwoord en optimaal gebruik ervan te komen.
Afstandsonderwijs, infrastructuur en openleercentra, Hybride leren, ICT-opleidingen
Afstandsonderwijs, Digitale cultuur, Expertisedeling, Gepersonaliseerd leren, Hybride leren, ICT-vaardigheden
September 2022 – augustus 2024
CVO GO! Cresendo
Anja Welkenhuysen: anja.welkenhuysen@crescendo-cvo.be 0476 62 92 89
Nathalie Ketelbuters: nathalie.ketelbuters@crescendo-cvo.be 0479 23 95 72
Crescendo
CVO wisselt ervaringen uit en deelt expertise met CVO Edukempen wat betreft het
uitwerken van een methodiek voor online en gecombineerde cursussen. Beide
centra onderzoeken samen hoe deze cursussen best vorm krijgen en hoe een
optimaal gebruik van digitale tools het leerproces van onze cursisten
ondersteunt en verrijkt. Op deze manier garanderen we de kwaliteit van deze
vormen van onderwijs onafhankelijk van de lesgever. CVO Edukempen doet hiervoor
beroep op de expertise van AP Hogeschool (Stephen Hargreaves) die als coach zal
optreden. Op het einde van het project stellen beide centra samen
kwaliteitscriteria en aanbevelingen op voor online en gecombineerde cursussen.
Dit project heeft als doel de ICT- en informatievaardigheden
structureel in te bedden in de lespraktijk met als doel het leerproces te
ondersteunen en te verrijken én zo de digitale geletterdheid van cursisten te
ontwikkelen. (spoor 1) Voor spoor 2 is
het doel het aanbod van de opleidingsclusters NT2 en Vreemde Talen te verrijken
met innovatieve vormen van onderwijs. Het ontwikkelen van kwaliteitscriteria en
aanbevelingen omtrent de didactie en een doordacht gebruik van digitale
leermiddelen waarborgt de kwaliteit van deze hybride vormen van onderwijs.
Op deze manier sluit het project aan bij volgende speerpunten: elke Vlaming stimuleren om levenslang te leren, de
arbeidsmarktkansen via om- en bijscholingen versterken én de digitale
competenties versterken.