Projecten onderwijs en vorming

Projectfiche

Titel
Naar een vernieuwd digitaal aanbod en integratie van digitale vaardigheden in de klas (NT2-Vreemde Talen)
Samenvatting

Dit project werkt op twee sporen:

 

Spoor 1: Digitale vaardigheden integreren in de dagelijkse lespraktijk 

In alle NT2-modules werken de cursisten aan hun digitale vaardigheden. Digitale toepassingen openen een wereld aan nieuwe mogelijkheden in de klas. Vertrekkend van een doordachte digitale didactiek wordt zowel ‘digitaal samen leren’, als gepersonaliseerd leren mogelijk en verhoogt de leerwinst van iedere cursist.


Spoor 2: Vormen van online onderwijs  

Crescendo CVO experimenteert met nieuwe formules (verschillende vormen van online en gecombineerd onderwijs)  om tot een doordacht vernieuwd digitaal aanbod te komen dat beter afgestemd is op de hedendaagse noden van de cursisten.   Afhankelijk van het profiel van de cursist bekijken we de optimale leeromgevingen en een didactische aanpak waarbij een uniform gebruik van Teams de herkenbaarheid voor de cursisten kan verhogen. We exploreren en inventariseren de digitale tools om tot een verantwoord en optimaal gebruik ervan te komen. 

Thema's
Afstandsonderwijs, infrastructuur en openleercentra, Hybride leren, ICT-opleidingen
Subthema's
Afstandsonderwijs, Digitale cultuur, Expertisedeling, Gepersonaliseerd leren, Hybride leren, ICT-vaardigheden
Looptijd

 September 2022 – augustus 2024

Coördinator

CVO GO! Cresendo

Anja Welkenhuysen: anja.welkenhuysen@crescendo-cvo.be 0476 62 92 89

Nathalie Ketelbuters: nathalie.ketelbuters@crescendo-cvo.be 0479 23 95 72

Deelnemers

Crescendo CVO wisselt ervaringen uit en deelt expertise met CVO Edukempen wat betreft het uitwerken van een methodiek voor online en gecombineerde cursussen. Beide centra onderzoeken samen hoe deze cursussen best vorm krijgen en hoe een optimaal gebruik van digitale tools het leerproces van onze cursisten ondersteunt en verrijkt. Op deze manier garanderen we de kwaliteit van deze vormen van onderwijs onafhankelijk van de lesgever. CVO Edukempen doet hiervoor beroep op de expertise van AP Hogeschool (Stephen Hargreaves) die als coach zal optreden. Op het einde van het project stellen beide centra samen kwaliteitscriteria en aanbevelingen op voor online en gecombineerde cursussen.

Doelstelling

Dit project heeft als doel de ICT- en informatievaardigheden structureel in te bedden in de lespraktijk met als doel het leerproces te ondersteunen en te verrijken én zo de digitale geletterdheid van cursisten te ontwikkelen.  (spoor 1) Voor spoor 2 is het doel het aanbod van de opleidingsclusters NT2 en Vreemde Talen te verrijken met innovatieve vormen van onderwijs. Het ontwikkelen van kwaliteitscriteria en aanbevelingen omtrent de didactie en een doordacht gebruik van digitale leermiddelen waarborgt de kwaliteit van deze hybride vormen van onderwijs.

Op deze manier sluit het project aan bij volgende speerpunten: elke Vlaming stimuleren om levenslang te leren, de arbeidsmarktkansen via om- en bijscholingen versterken én de digitale competenties versterken.