Naar integratie van de digitale vaardigheden in de klas NT2 zien we als een uitbreiding van de eerste projectaanvraag (vanuit GO! Hét CVO Pro i.s.m. GO! CVO Focus en GO! CVO Scala), die zich focust op het kwaliteitsvol evalueren binnen een hybride context. Dit bleek bij overschakeling naar afstandsleren tijdens de coronaperiode één van de grootste knelpunten. Gezien de specifieke aanpak werd er daarom ingezet op het ontwikkelen van een transparant evaluatiesysteem voor hybride leren.
Het project ‘Naar integratie van digitale vaardigheden in de klas NT2’ zien we als een uitbreiding van dit project: binnen de lessen NT2 merken we immers dat heel wat cursisten moeilijkheden hebben met het omgaan met de randvoorwaarden rond en het beschikken over de competenties m.b.t. het kunnen omgaan met het hybride leren. Om die reden wensen we de digitale vaardigheden expliciet te integreren in de klas NT2.
Afstandsonderwijs, Cursistenopvolging, Digitale cultuur, Expertisedeling, Gecombineerd leren, Gepersonaliseerd leren, Hybride leren, ICT-infrastructuur, ICT-vaardigheden, Kwetsbare doelgroepen, Leercoaching, Levenslang leren, Ongekwalificeerde jongeren, Outreachende aanpak, Professionalisering
CVO GO! Pro
Nele Mannaert nele.mannaert@cvopro.be 0495 63 89 81
GO! Hét CVO Pro rolt dit project in eerste instantie intern uit. Expertisedeling kan vervolgens met andere centra voor volwassenenonderwijs, Ligo’s en …
Relatie met één van de speerpunten: dit project sluit voornamelijk aan bij speerpunt 1 levenslang leren en speerpunt 3: digitale competenties versterken en bestaat o.a. uit het integreren en werken aan digitale geletterdheid binnen de opleiding NT2.
We merkten tijdens de COVID-periode waar we de leerinhouden verder digitaal aanboden, dat deze groep cursisten minder goed kon omgaan met de digitale ‘disruptie’ die sinds maart 2020 binnen onderwijs voelbaar werd en nog steeds door externe factoren zonder onderbreken, wordt verder gezet.
Bij het lesgeven, dient men op de juiste manier vakinhoud met didactische strategieën te combineren. Wanneer we ICT in de klas gaan integreren, komt daar nog een aspect bij. Inhoud en pedagogische aanpak moet hier goed met technologie worden afgestemd.
Om die reden beogen we de onderstaande doelstellingen.
Algemene doelstelling
De cursisten bij het verwerven van digitale geletterdheid ondersteunen.
Doelstelling 1
De cursisten zelfstandig met de digitale tools laten werken.
Doelstelling 2
Een digitaal zelfstudiepakket ontwikkelen (dat zowel binnen als buiten de lessen gebruikt kan worden).
Doelstelling 3
De cursus wordt opgebouwd als een digitaal zelfstudiepakket waarmee de cursist tijdens de les en thuis zelfstandig kan leren.
Doelstelling 4
Door het variëren van het aanbod van didactische werkvormen tijdens de lessen, kunnen we inspelen op de verschillende leerstijlen en de andere noden van de anderstalige (en mogelijk kwetsbare) cursist.
Doelstelling 5
De leraren NT2 worden binnen dit project integraal begeleid en ondersteund.
Start september 2022. Afgerond einde schooljaar 2023-2024.