Onderzoek naar opleidingsnoden, ontwikkeling van modeltrajecten en uitbouw van een didactisch laboratorium in het kader van de transitie naar een groene technologie
We staan voor een grote omslag naar een duurzame maatschappij. Die
omslag richt zich in sterke mate op de transitie naar een groene technologie,
op het raakvlak van economie en ecologie.
Die transitie biedt ook kansen op innovatieve, nieuwe en verbeterde
werkgelegenheid. Zonder exhaustief te zijn verwijzen we naar de installatie en
het onderhoud van laadinfrastructuur
voor elektrische voertuigen, zonnepanelen, thuisbatterijen, windmolens,
warmtepompen, groene waterstof en verwarming, verkoeling, ventilatie, isolatie
en renovatie van gebouwen.
Op de arbeidsmarkt is er een grote vraag naar elektrotechnische
installateurs, maar ook naar specifieke competenties en skills rond groene
technologie, die momenteel in een basisopleiding te beperkt aan bod komen. De
sector van de groene technologie en groene economie is vragende partij voor
innovatieve, praktijkgerichte opleidingsmodules, die flexibel kunnen worden
aangeboden als werkplekleren, in contactonderwijs of via afstandsmodules en
digitale tutorials.
Middels dit project willen we modeltrajecten ontwikkelen, die inspelen
op de vraag. Op basis van de regioscans starten we in een eerste fase met de
ontwikkeling van modules ‘installateur residentiële laadpalen’, omdat daar
momenteel de grootste vraag naar is op de arbeidsmarkt.
We ontwikkelen een methodiek en expertise die we vlot kunnen
transponeren naar andere modeltrajecten (installateur thuisbatterijen,
installateur zonnepanelen, installateur warmtepompen, installateur
ventilatiesystemen…)
Om de opleidingen zo praktijkgericht mogelijk te maken, zetten we niet
alleen in op werkplekleren, maar ontwerpen en ontwikkelen we ook een didactisch
laboratorium ‘Groene Technologie’ als een innovatieve, wervende, laagdrempelige
en toekomstgerichte leeromgeving voor de cursisten.
Hybride leren, Kwalificaties, Leren en werken, Levenslang leren, Professionalisering
2 jaar (schooljaar 2022-2023 en schooljaar 2023-2024)
CVO BRUSSEL
Harald De Muynck
02/528.09.50 (algemeen) 02/528.09.51 (rechtstreeks)
harald.demuynck@cvobrussel.be
CVO Antwerpen, lid van de werkgroep die
curricula en cursus ontwikkelt
CVOCrescendo, lid van de werkgroep die curricula en cursus ontwikkelt
CVO Volt, lid van de werkgroep die curricula en cursus ontwikkelt
CVO Focus, lid van de werkgroep die curricula en cursus ontwikkelt
CVO Cursa, lid van de werkgroep die curricula en cursus ontwikkelt
Met dit project willen we voor kwetsbare cursisten hefbomen creëren om
te kunnen participeren of te kunnen blijven participeren aan de implementatie
van groene technologieën in een duurzame samenleving.
Daartoe willen we de basisopleiding elektrotechnisch installateur
optimaliseren via optionele opleidingsmodules in de domeinen van groene
technologie. In die extra modules gaan we uitvoerig in op de praktische
toepassing van technieken in de context van specifieke technologieën door
werkplekleren en hybride leren.
Om de omgeving in contactonderwijs natuurgetrouw te creëren zetten we
ook in op de uitbouw van een didactisch laboratorium ‘Groene Technologie’, een
innovatieve, dynamische en toekomstgerichte leeromgeving waarin cursisten met
technologische leermiddelen uit de praktijk aan de slag kunnen.
Het project sluit aan bij
§ Speerpunt 1 Het volwassenonderwijs
vervult een belangrijke rol in het stimuleren van elke Vlaming om levenslang te
blijven leren
§ Speerpunt 2 Versterken van
arbeidsmarktkansen via om- en bijscholen
§ Speerpunt 4 Gericht inzetten op
kwalificatie