Projecten onderwijs en vorming

Projectfiche

Titel
Onderzoek naar opleidingsnoden, ontwikkeling van modeltrajecten en uitbouw van een didactisch laboratorium in het kader van de transitie naar een groene technologie
Samenvatting

We staan voor een grote omslag naar een duurzame maatschappij. Die omslag richt zich in sterke mate op de transitie naar een groene technologie, op het raakvlak van economie en ecologie.

Die transitie biedt ook kansen op innovatieve, nieuwe en verbeterde werkgelegenheid. Zonder exhaustief te zijn verwijzen we naar de installatie en het  onderhoud van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen, zonnepanelen, thuisbatterijen, windmolens, warmtepompen, groene waterstof en verwarming, verkoeling, ventilatie, isolatie en renovatie van gebouwen.

Op de arbeidsmarkt is er een grote vraag naar elektrotechnische installateurs, maar ook naar specifieke competenties en skills rond groene technologie, die momenteel in een basisopleiding te beperkt aan bod komen. De sector van de groene technologie en groene economie is vragende partij voor innovatieve, praktijkgerichte opleidingsmodules, die flexibel kunnen worden aangeboden als werkplekleren, in contactonderwijs of via afstandsmodules en digitale tutorials.

Middels dit project willen we modeltrajecten ontwikkelen, die inspelen op de vraag. Op basis van de regioscans starten we in een eerste fase met de ontwikkeling van modules ‘installateur residentiële laadpalen’, omdat daar momenteel de grootste vraag naar is op de arbeidsmarkt.

We ontwikkelen een methodiek en expertise die we vlot kunnen transponeren naar andere modeltrajecten (installateur thuisbatterijen, installateur zonnepanelen, installateur warmtepompen, installateur ventilatiesystemen…)

Om de opleidingen zo praktijkgericht mogelijk te maken, zetten we niet alleen in op werkplekleren, maar ontwerpen en ontwikkelen we ook een didactisch laboratorium ‘Groene Technologie’ als een innovatieve, wervende, laagdrempelige en toekomstgerichte leeromgeving voor de cursisten.

Thema's
Hybride leren
Subthema's
Hybride leren, Kwalificaties, Leren en werken, Levenslang leren, Professionalisering
Looptijd

2 jaar (schooljaar 2022-2023 en schooljaar 2023-2024)

Coördinator

CVO BRUSSEL

Harald De Muynck

02/528.09.50 (algemeen) 02/528.09.51 (rechtstreeks)

harald.demuynck@cvobrussel.be

Deelnemers

CVO Antwerpen, lid van de werkgroep die curricula en cursus ontwikkelt

 CVOCrescendo, lid van de werkgroep die curricula en cursus ontwikkelt

CVO Volt, lid van de werkgroep die curricula en cursus ontwikkelt

CVO Focus, lid van de werkgroep die curricula en cursus ontwikkelt

CVO Cursa, lid van de werkgroep die curricula en cursus ontwikkelt

Doelstelling

Met dit project willen we voor kwetsbare cursisten hefbomen creëren om te kunnen participeren of te kunnen blijven participeren aan de implementatie van groene technologieën in een duurzame samenleving.

Daartoe willen we de basisopleiding elektrotechnisch installateur optimaliseren via optionele opleidingsmodules in de domeinen van groene technologie. In die extra modules gaan we uitvoerig in op de praktische toepassing van technieken in de context van specifieke technologieën door werkplekleren en hybride leren.

Om de omgeving in contactonderwijs natuurgetrouw te creëren zetten we ook in op de uitbouw van een didactisch laboratorium ‘Groene Technologie’, een innovatieve, dynamische en toekomstgerichte leeromgeving waarin cursisten met technologische leermiddelen uit de praktijk aan de slag kunnen.

Het project sluit aan bij

§  Speerpunt 1 Het volwassenonderwijs vervult een belangrijke rol in het stimuleren van elke Vlaming om levenslang te blijven leren

§  Speerpunt 2 Versterken van arbeidsmarktkansen via om- en bijscholen

§  Speerpunt 4 Gericht inzetten op kwalificatie