Projecten onderwijs en vorming

Projectfiche

Titel
Taalstages en -maatjes binnen het studiegebied NT2: proefproject rond sociale netwerking en participatie als vierde pijler van het Vlaamse inburgeringsbeleid
Samenvatting

Dit project sluit aan bij de taalstages die wij op dit moment aanbieden voor NT2-cursisten. We merken de enorme meerwaarde van het deelnemen aan deze authentieke oefenkansen. Er komen echter ook vele uitdagingen bij kijken. Daarom willen we hier extra in investeren. Zo kunnen we in de toekomst nog meer taalstages aanbieden. Verder werken we ook een alternatief traject uit, namelijk de taalmaatjes. Hierin zal een anderstalige cursist met moedertaal X gekoppeld worden aan een Nederlandstalige cursist die graag de moedertaal van de anderstalige wilt leren. Zij zullen samen deelnemen aan zowel activiteiten op de school als buiten de school. Doordat cursisten de taalstages en taalmaatjes kunnen aanwenden als participatie- en netwerktraject, zijn deze innovatieve trajecten extra interessant voor hen.

Samengevat streven we vijf doelen na:

-        Doel 1: uitbouwen van taalstages

-        Doel 2: verankeren van taalstages

-        Doel 3: uitbouwen van taalmaatjes

-        Doel 4: verankeren van taalmaatjes

-        Doel 5: disseminatie van de taalstages en taalmaatjes naar geïnteresseerde partners 

Thema's
Hybride leren
Subthema's
Kwetsbare doelgroepen, Outreachende aanpak
Coördinator

GO! CVO EduKempen

Frederic Staes

Frederic.staes@edukempen.be

014/49 07 10

Deelnemers


Doelstelling

Het doel van dit project is het uitbouwen en verankeren van taalstages en taalmaatjes voor NT2-cursisten.

Het project sluit aan bij de vier Edusprong speerpunten:

We bieden authentieke oefenkansen Nederlands aanbieden. Dit zal de kansen verhogen dat ze een kwalificatie behalen (speerpunt 4). Zowel voor de taalstage als de taalmaatjes is een digitale voorbereiding voor de activiteiten buiten de lesplaats vereist. We organiseren dus een maatgericht aanbod waar digitale vaardigheden deel van uitmaken. Hierdoor versterken de cursisten hun digitale competenties (speerpunt 3). Daarnaast doen de anderstalige cursisten relevante werkervaring op tijdens de taalstage. Hierdoor zullen hun kansen op de arbeidsmarkt toenemen (speerpunt 2). Ook kan deze taalstage een springplank zijn om te starten aan een beroepsgerichte opleiding die aansluit bij hun interesses. Door het inoefenen van vaktaal tijdens de taalstage, kan dit de kansen op het behalen van een kwalificatie van een beroepsgerichte opleiding verhogen. Voor Nederlandstaligen die deelnemen aan de taalmaatjes kan het een eerste laagdrempelige manier zijn om kennis te maken met het volwassenenonderwijs. Samengevat zullen de taalstages en de taalmaatjes cursisten stimuleren om levenslang te blijven leren (speerpunt 1).  

Looptijd

1 september 2022 – 31 augustus 2024