Projecten onderwijs en vorming

Projectfiche

Titel
Toegankelijk en inclusief onderwijs voor iedereen
Samenvatting

Het project ‘toegankelijke en inclusief CVO’ zet volop in op gepersonaliseerd samen leren en is een selectie van deelprojecten die de cursist ondersteund in zijn “journey” doorheen de opleiding. We focussen ons na Edusprong1 verder op het inrichten van kwaliteitsvol digitaal onderwijs. De zorg voor de cursist verzekeren we door in te zetten op up tot date kwaliteitsvol digitaal lesmateriaal. Uit het onderzoek van de regioscan bleek dat doelgroepen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt moeilijk de weg vinden naar het volwassenenonderwijs. CVO Scala werkte de voorbije jaren reeds op vraag van partners aan inclusie en bood oplossingen aan onder de vorm van begeleiding, zorgcoördinatie, trajectbegeleiding, logopedie, verplaatsen van lokalen, zoeken naar hulpmiddelen… CVO Scala wil leerdrempels wegnemen door de aandacht voor inclusie en toegankelijkheid in de werking van het centrum te verankeren ipv ad hoc in te gaan op leernoden. De kloof tussen het volwassenenonderwijs en de bedrijfswereld maken we zo klein mogelijk én vereenvoudigen de toegang tot het centrum en tot het lesmateriaal. We zetten in op connectiviteit van de lesplaatsen. De implementatie van vernieuwende, digitale didactische tools in het technisch beroepsonderwijs, een future proof zorgcampus en digitale open leerklassen werken de technologische lacunes weg. Met de toolkit voor cursisten overbruggen we de afstand tot het levenslang leren, door op maat gerichte ondersteuning van het lesgebeuren en de cursist. Monitoring van de vorderingen en evolutie door leerkrachten en mentoren op werkvloer sturen het leerproces bij van de lerende en werken vroegtijdig in op het leerproces. Het proactief bijwerken van taal- en rekenvaardigheden door partners laat toe bijzondere ondersteuning in het leertraject en verhoogt de slaagkansen in het leertraject. Zelfregulerend leren krijgt een prominente plaats, de cursist formuleert en creëert (bijkomende) doelen betreffende digitale, 21e -eeuwse vaardigheden en taalvaardigheden. 

Thema's
Afstandsonderwijs, infrastructuur en openleercentra, Hybride leren
Subthema's
Afstandsonderwijs, Cursistenopvolging, Digitale cultuur, Expertisedeling, Flexibele trajecten, Gepersonaliseerd leren, Hybride leren, ICT-infrastructuur, ICT-vaardigheden, Kwalificaties, Kwetsbare doelgroepen, Lerende netwerken, Levenslang leren, Ongekwalificeerde jongeren, Openleercentrum, Outreachende aanpak, Professionalisering
Coördinator

CVO Scala

Emmy Leleu, directeur: 0476/610033 – emmy.leleu@cvoscala.be

Deelnemers

We zijn er ons van bewust dat een CVO op zichzelf dit probleem niet kan oplossen, maar samen met partners kan expertise gedeeld worden en kunnen er trajecten uitgebouwd worden en kan er individuele ondersteuning gegeven worden.

Om het plaatje van E-Quality Framework voor hybride leren aan te vullen met toegankelijk en inclusief onderwijs is het belangrijk om hier onze partners in te betrekken en na te denken hoe we de zorg en de ondersteuning van kwetsbare doelgroepen als onderdeel van het onderwijs standaard kunnen inbouwen.

Het centrum zal hiervoor samenwerken met haar vaste partners die reeds zeer veel expertise hebben, namelijk: Hogeschool West-Vlaanderen HOWEST, VDAB, Ligo, CLB Mandel & Leie, Athena 3 Hofsteden en Athena Heule, VFG maar kan eveneens afhankelijk van het onderwerp rekenen op de ondersteuning van andere partners, CVO’s en de PBD.

De samenwerking met CBE Ligo zal bestaan uit het opzetten van geïntegreerde trajecten om cursisten meer te ondersteunen in basis reken- en taalvaardigheden. In samenwerking met Athena Heule en 3 Hofsteden ism CLB Mandel & Leie zal er voornamelijk gewerkt worden rond het opvangen en bereiken van de ongekwalificeerde uitstroom en het zoeken naar het best mogelijk traject voor OKAN leerlingen of het extra ondersteunen van OKAN-leerlingen die doorstromen naar het reguliere aanbod van Athena. Howest is onze geprefereerde partner voor expertise uitwisseling en ondersteuning. Howest heeft expertise in duaal leren en kan ons naar de toekomst ondersteunen en begeleiden om eveneens duaal leren in te richten.

Doelstelling

Investeren in de beroepsgerichte opleidingen om de opleiding te weerspiegelen aan de bedrijfswereld en zo in te zetten op het arbeidsmarktgerichte karakter.

Investeren in een toegankelijke en een inclusieve uitrusting.

Investeren in de zorg en de begeleiding van de cursist en de startpositie van de cursist in kaart te brengen.

De grens tussen CVO Scala en de bedrijfswereld zo klein mogelijk maken.

Expertisedeling met partners en stakeholders.

Looptijd

1 september 2022 - juni 2024