Het
project ‘toegankelijke en inclusief CVO’ zet volop in op gepersonaliseerd
samen leren en is een selectie van deelprojecten die de cursist ondersteund
in zijn “journey” doorheen de opleiding. We focussen ons na Edusprong1 verder
op het inrichten van kwaliteitsvol digitaal onderwijs.
De zorg voor de cursist verzekeren we door in te zetten op up tot date kwaliteitsvol
digitaal lesmateriaal. Uit het onderzoek van de regioscan bleek dat doelgroepen
met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt moeilijk de weg vinden naar het
volwassenenonderwijs. CVO Scala werkte de voorbije jaren reeds op vraag van
partners aan inclusie en bood oplossingen aan onder de vorm van begeleiding,
zorgcoördinatie, trajectbegeleiding, logopedie, verplaatsen van lokalen, zoeken
naar hulpmiddelen… CVO Scala wil leerdrempels wegnemen door de aandacht voor inclusie
en toegankelijkheid in de werking van het centrum te verankeren ipv ad
hoc in te gaan op leernoden. De kloof tussen het volwassenenonderwijs en de
bedrijfswereld maken we zo klein mogelijk én vereenvoudigen de toegang tot het
centrum en tot het lesmateriaal. We zetten in op connectiviteit van de
lesplaatsen. De implementatie van vernieuwende, digitale didactische tools in
het technisch beroepsonderwijs, een future proof zorgcampus en
digitale open leerklassen werken de technologische lacunes weg. Met de toolkit
voor cursisten overbruggen we de afstand tot het levenslang leren, door op maat
gerichte ondersteuning van het lesgebeuren en de cursist. Monitoring van
de vorderingen en evolutie door leerkrachten en mentoren op werkvloer sturen
het leerproces bij van de lerende en werken vroegtijdig in op het leerproces.
Het proactief bijwerken van taal- en rekenvaardigheden door partners laat toe
bijzondere ondersteuning in het leertraject en verhoogt de slaagkansen in het
leertraject. Zelfregulerend leren krijgt een prominente plaats, de cursist formuleert
en creëert (bijkomende) doelen betreffende digitale, 21e -eeuwse
vaardigheden en taalvaardigheden.
Afstandsonderwijs, Cursistenopvolging, Digitale cultuur, Expertisedeling, Flexibele trajecten, Gepersonaliseerd leren, Hybride leren, ICT-infrastructuur, ICT-vaardigheden, Kwalificaties, Kwetsbare doelgroepen, Lerende netwerken, Levenslang leren, Ongekwalificeerde jongeren, Openleercentrum, Outreachende aanpak, Professionalisering
CVO Scala
Emmy Leleu, directeur: 0476/610033 – emmy.leleu@cvoscala.be
We zijn er ons van bewust dat een CVO op zichzelf
dit probleem niet kan oplossen, maar samen met partners kan expertise gedeeld
worden en kunnen er trajecten uitgebouwd worden en kan er individuele
ondersteuning gegeven worden.
Om het plaatje van E-Quality Framework voor hybride
leren aan te vullen met toegankelijk en inclusief onderwijs is het belangrijk
om hier onze partners in te betrekken en na te denken hoe we de zorg en de
ondersteuning van kwetsbare doelgroepen als onderdeel van het onderwijs
standaard kunnen inbouwen.
Het centrum zal hiervoor samenwerken met haar vaste
partners die reeds zeer veel expertise hebben, namelijk: Hogeschool
West-Vlaanderen HOWEST, VDAB, Ligo, CLB Mandel & Leie, Athena 3 Hofsteden
en Athena Heule, VFG maar kan eveneens afhankelijk van het onderwerp rekenen op
de ondersteuning van andere partners, CVO’s en de PBD.
De samenwerking met CBE Ligo zal
bestaan uit het opzetten van geïntegreerde trajecten om cursisten meer te
ondersteunen in basis reken- en taalvaardigheden. In samenwerking met Athena
Heule en 3 Hofsteden ism CLB Mandel & Leie zal er voornamelijk gewerkt
worden rond het opvangen en bereiken van de ongekwalificeerde uitstroom en het
zoeken naar het best mogelijk traject voor OKAN leerlingen of het extra
ondersteunen van OKAN-leerlingen die doorstromen naar het reguliere aanbod van
Athena. Howest is onze geprefereerde partner voor expertise uitwisseling en
ondersteuning. Howest heeft expertise in duaal leren en kan ons naar de
toekomst ondersteunen en begeleiden om eveneens duaal leren in te richten.
Investeren in de beroepsgerichte opleidingen om de
opleiding te weerspiegelen aan de bedrijfswereld en zo in te zetten op het
arbeidsmarktgerichte karakter.
Investeren in een toegankelijke en een inclusieve
uitrusting.
Investeren in de zorg en de begeleiding van de
cursist en de startpositie van de cursist in kaart te brengen.
De grens tussen CVO Scala en de bedrijfswereld zo
klein mogelijk maken.
Expertisedeling met partners en stakeholders.
1 september 2022 - juni 2024