Projecten onderwijs en vorming

Projectfiche

Titel
Toeleiding, aanbod en begeleiding in het tweedekansonderwijs
Samenvatting

De regioscan rapporten (Halle-Vilvoorde, Rivierenland) tonen aan dat het tweedekansonderwijs bij de ongekwalificeerde jongeren te weinig bekend is. Het gaat dan zowel over de naambekendheid als over de kennis van de mogelijkheden binnen het tweedekansonderwijs zoals korte trajecten op basis van vrijstellingen.

Daarom focust het project op drie sporen. Ten eerste zijn er acties om te werken rond de toeleiding via de uitbouw van structurele samenwerkingsverbanden met mogelijke toeleiders of doorverwijzers, zoals secundaire scholen en organisaties die werken met ongekwalificeerde of NEET jongeren. Het opzetten van een promotiecampagne heeft als doel om de troeven van het tweedekansonderwijs in de verf te zetten en het bereik te verhogen. De tweede reeks van acties kaderen rond de modernisering en flexibilisering van de opleidingen. Binnen het regelluwe kader zijn veel mogelijkheden door het inzetten van open modules en geïntegreerd werken. Ten derde focussen we op de uitbouw van een hedendaags openleercentrum (infrastructuur) die meer  flexibele leertrajecten bijkomend kan ondersteunen.

Thema's
Afstandsonderwijs, infrastructuur en openleercentra
Subthema's
Afstandsonderwijs, Cursistenopvolging, Flexibele trajecten, Hybride leren, ICT-infrastructuur, Kwetsbare doelgroepen, Ongekwalificeerde jongeren, Openleercentrum
Coördinator

CVO GO! Crescendo met betrekking tot spoor 1 en 2, CVO GO! Brussel, met betrekking tot spoor 3 van het project zijnde het openleercentrum. 

Elke Thoné - 015 43 22 02 elke.thoné@crescendo-cvo.be

Ariane Jacobs - 015 41 30 45 ariane.jacobs@crescendo-cvo.be 

 

Claeys Margo – 02 528 09 50 margo.claeys@cvobrussel.be

Smets Teun – 02 528 09 50 teun.smets@cvobrussel.be

Deelnemers

INTKO: uitwisseling goede praktijken en expertise inzake toeleiding via secundaire scholen en duale leertrajecten in Halle en Mechelen

GO! CVO: uitwisseling expertise inzake het project project ‘warme  overdracht’ (zie ook doelstelling 3: begeleiding)

Leerwinkel Mechelen: doorverwijzen en warme overdracht van ongekwalificeerde personen.

Secundaire scholen en CLB’s: afsprakenkader over het doorverwijzen met als resultaat een vlottere doorstroom van secundaire school naar volwassenonderwijs Bedrijven: input bij de ontwikkeling duaal leren voor de opleiding polyvalent verkoper en polyvalent post- en pakketmedewerker

Doelstelling

Het project kadert binnen zowel de Europese als de Vlaamse streefdoelen om het aantal vroegtijdige schoolverlaters te verminderen en meer jongeren te kwalificeren met een diploma secundair onderwijs door middel van opleidingen tweedekansonderwijs. Dit sluit aan bij het speerpunt 2 van Edusprong ‘Versterken van arbeidsmarktkansen via om- en bijscholen’ en speerpunt 4 ‘ Gericht inzetten op kwalificatie’.  Beide speerpunten zijn uitgewerkt in doelstelling 2 waar diversificatie van het aanbod op maat van de cursist centraal staat. Deze diversificatie omvat een modernisering en flexibilisering van het aanbod zodat er meer kansen zijn voor een cursist om zijn diploma te behalen naargelang zijn/haar profiel.

Het openleercentrum in doelstelling 3 beoogt ook om de kansen op het behalen van een diploma te verhogen door de nodige ondersteuning en aandacht van het welbevinden van de cursist. 

Looptijd

September 2022 – Juni 2024