De regioscan
rapporten (Halle-Vilvoorde, Rivierenland) tonen aan dat het tweedekansonderwijs bij de ongekwalificeerde jongeren
te weinig bekend is. Het gaat dan zowel over de naambekendheid als over de
kennis van de mogelijkheden binnen het tweedekansonderwijs zoals korte
trajecten op basis van vrijstellingen.
Daarom focust het
project op drie sporen. Ten eerste zijn er acties om te werken rond de
toeleiding via de uitbouw van structurele samenwerkingsverbanden met mogelijke
toeleiders of doorverwijzers, zoals secundaire scholen en organisaties die
werken met ongekwalificeerde of NEET jongeren. Het opzetten van een
promotiecampagne heeft als doel om de troeven van het tweedekansonderwijs in de
verf te zetten en het bereik te verhogen. De tweede reeks van acties kaderen
rond de modernisering en flexibilisering van de opleidingen. Binnen het
regelluwe kader zijn veel mogelijkheden door het inzetten van open modules en
geïntegreerd werken. Ten derde focussen we op de uitbouw van een hedendaags
openleercentrum (infrastructuur) die meer
flexibele leertrajecten bijkomend kan ondersteunen.
Afstandsonderwijs, Cursistenopvolging, Flexibele trajecten, Hybride leren, ICT-infrastructuur, Kwetsbare doelgroepen, Ongekwalificeerde jongeren, Openleercentrum
CVO GO! Crescendo met betrekking tot spoor 1 en 2, CVO GO! Brussel, met
betrekking tot spoor 3 van het project zijnde het openleercentrum.
Elke Thoné - 015 43 22 02 elke.thoné@crescendo-cvo.be
Ariane Jacobs - 015 41 30 45 ariane.jacobs@crescendo-cvo.be
Claeys Margo – 02 528 09 50 margo.claeys@cvobrussel.be
Smets Teun – 02 528 09 50 teun.smets@cvobrussel.be
INTKO: uitwisseling goede praktijken en expertise inzake toeleiding via secundaire scholen en duale leertrajecten in Halle en Mechelen
GO! CVO: uitwisseling expertise inzake het project project ‘warme overdracht’ (zie ook doelstelling 3: begeleiding)
Leerwinkel Mechelen: doorverwijzen en warme overdracht van ongekwalificeerde personen.
Secundaire scholen en CLB’s: afsprakenkader over het doorverwijzen met als resultaat een vlottere doorstroom van secundaire school naar volwassenonderwijs Bedrijven: input bij de ontwikkeling duaal leren voor de opleiding polyvalent verkoper en polyvalent post- en pakketmedewerker
Het project
kadert binnen zowel de Europese als de Vlaamse streefdoelen om het aantal
vroegtijdige schoolverlaters te verminderen en meer jongeren te kwalificeren
met een diploma secundair onderwijs door middel van opleidingen
tweedekansonderwijs. Dit sluit aan bij het speerpunt 2 van Edusprong
‘Versterken van arbeidsmarktkansen via om- en bijscholen’ en speerpunt 4 ‘
Gericht inzetten op kwalificatie’. Beide
speerpunten zijn uitgewerkt in doelstelling 2 waar diversificatie van het
aanbod op maat van de cursist centraal staat. Deze diversificatie omvat een
modernisering en flexibilisering van het aanbod zodat er meer kansen zijn voor
een cursist om zijn diploma te behalen naargelang zijn/haar profiel.
Het
openleercentrum in doelstelling 3 beoogt ook om de kansen op het behalen van
een diploma te verhogen door de nodige ondersteuning en aandacht van het
welbevinden van de cursist.
September 2022 – Juni 2024