Westhoekproject: ambassadeurs “levenslang en levensbreed leren” op pad in en voor de Westhoek
De gekende
plattelandsproblematiek in de Westhoek (lage bevolkingsdichtheid,
slechte/weinig verbindingen openbaar vervoer, lager gemiddeld inkomen, lagere
scholingsgraad,...) in combinatie met een regionaal landschap levenslang leren
dat onder druk staat, waardoor zowel aanbod als deelname de laatste jaren gestaag
afnemen, inspireerde tot dit Edusprongproject. In dit project worden
ambassadeurs op pad gestuurd. De ambassadeurs zetten het volwassenenonderwijs
in de Westhoek opnieuw op de kaart door enerzijds het volwassenenonderwijs te
promoten en anderzijds door het creëren van een aanbod waarin iedereen de kans
krijgt om te leren.
Binnen de Westhoek
slaan volgende partners de handen in elkaar en zijn evenwaardige partners
binnen dit project:
-
Cvo Cervo Go!
-
Cvo MIRAS
-
Ligo, Centrum voor Basiseducatie, Brugge-
Oostende
Afstandsonderwijs, infrastructuur en openleercentra, Hybride leren, Ongekwalificeerde jongeren, ICT-opleidingen
Expertisedeling, Kwalificaties, Lerende netwerken, Levenslang leren, Outreachende aanpak
-
Cvo MIRAS – Kortrijk: Evenwaardige partner met Cvo Cervo Go!
(Aanleveren van een Westhoekambassadeur)
-
Ligo, Centrum voor Basiseducatie, Brugge-
Oostende:
Evenwaardige partner met Cvo Cervo Go! (Aanleveren van een Westhoekambassadeur)
Doel
1: het volwassenenonderwijs
in de Westhoek opnieuw op de kaart zetten = herprofilering van de centra voor volwassenenonderwijs en het
centrum voor basiseducatie als partner binnen levenslang leren;
Doel
2: voor alle inwoners van de
Westhoek een aanbod creëren waarin
iedereen de kans krijgt om te leren;
Doel
3: de toeleiding naar het volwassenenonderwijs in de Westhoek doen
toenemen;
Doel
4: doorstroom naar langdurige
trajecten (outreachend werken) om zo de arbeidsmarktkansen te verbeteren via
om- en bijscholing
Deze vier doelstellingen passen in het breder kader van volgende twee
Edusprongspreerpunten:
·
Het volwassenenonderwijs vervult een
belangrijke rol in het stimuleren van elke Vlaming om levenslang te blijven
leren”);
·
Versterking van algemene competenties,
waaronder ook digitale competenties.
Schooljaar 2022-2023 – Schooljaar 2023-2024