Computationeel denken is een van de nieuwe minimumdoelen in het secundair onderwijs. Leraren krijgen te maken met nieuwe begrippen en ze moeten leerinhouden aanbrengen waarvoor ze niet expliciet zijn opgeleid. Het is niet verwonderlijk dat leraren soms moeite hebben om concepten van computationeel denken en handelen te herkennen en toe te passen. Nochtans gebruiken we dat denken vaak in het dagelijkse leven en komt het overvloedig, maar wel impliciet, aan bod in veel lessen.
Voor het project ontwikkelden de onderzoekers een gratis, online leertraject voor leraren(opleiders). Het leertraject heeft als doel hun de nodige inzichten te verstrekken zodat ze computationeel denken aan bod kunnen laten komen binnen hun eigen specifieke studierichting.
Het traject bevat meerdere modules met werkbare definities en een historisch overzicht. Bovendien bieden de onderzoekers via het leertraject concrete lesmaterialen aan. Die zijn geïntegreerd in STEM-projecten, gekoppeld aan een leerlijn over artificiële intelligentie, etc. Daarbij wordt de sterkte van vakoverstijgende samenwerking duidelijk.
Er is eveneens aandacht voor de impact van nieuwe technologieën op onze snel veranderende samenleving.
Tot slot krijgen leerkrachten in het traject informatie over hoe ze computationeel denken kunnen evalueren.
Vind het leertraject en het downloadbaar materiaal op de projectpagina: dwengo.org.
Francis Wyffels en Natacha Gesquière - francis.wyffels@ugent.be, natacha.gesquiere@ugent.be - UGent IDLab-AIRO en Dwengo vzw