Projecten onderwijs en vorming

Projectfiche

Titel
EFFECTief in FRANS
Samenvatting

Uit peilingtoetsen en onderzoek blijkt dat de kwaliteit van Frans in het lager onderwijs beter kan. Het niveau van de leraar en de manier waarop die het Frans onderwijst, spelen hierbij een rol. Het pilootproject EFFECTief in Frans speelt  hierop in en wil via een blended leerpad de zogenaamde TPACK-vaardigheden van (toekomstige) leerkrachten lager onderwijs voor de lessen Frans versterken op het vlak van vakinhoud, vakdidactiek en het gebruik van educatieve technologie.  

Het doel is te onderzoeken welk effect het leerpad heeft op de vaardigheden van leerkrachten uit de pilootscholen en studenten uit de lerarenopleiding van hogescholen Vives Noord en UCLL Heverlee en Diest. Daarnaast meten de onderzoekers ook het effect op de Teacher Sense of Self-Efficacy (TSES).  

Ze gingen langs bij 4 pilootscholen lager onderwijs en rolden het leerpad uit bij toekomstige leerkrachten in de lerarenopleiding van 2 hogescholen. Voor en na het doorlopen van het leerpad deden ze een meting van de TPACK-vaardigheden bij de leerkrachten en studenten op 3 manieren: 

  • Een zelfrapportage via een online vragenlijst
  • Een beoordeling van geënsceneerde lespraktijken via een situation specific skills-test
  • Door de eigen lessen Frans als observable behaviour test op te nemen (enkel bij pilootscholen)

De TSES werd afgenomen via een online vragenlijst.  






Resultaten en materiaal

Na het doorlopen van het leerpad beschikken de leraren in opleiding over meer TPACK-vaardigheden en TSES. Dat kan leiden tot een hoger niveau Frans bij deze leerkrachten. Toch waren er enigszins lage resultaten als de leraren in opleiding de TPACK-vaardigheden moesten herkennen in een specifieke onderwijssituatie. Niet enkel de aanleg, maar ook de herkenning in een lescontext en toepassing moeten ze blijvend inoefenen. 

Het blended leerpad wordt samen met een daarop gebaseerd e-book gebruikt in de lerarenopleidingen lager onderwijs in de hogescholen Vives, UCLL, Artevelde, Howest, Karel de Grote, Odisee, PXL en Thomas More. Het werkveld kon in 2023-2024 een nascholingstraject volgen (Art of Teaching, Eekhout Academy). Vanaf 2024-2025 is het e-book breed beschikbaar via KlasCement. 


Projectleider

Liezelotte De Schryver - liezelotte.deschryver@vives.be Vives Noord



Partners
  • Katrien Dewaele (UCLL)
  • Wouter Buelens (ExCEL)
  • Stéphanie Vanneste (KU Leuven/Vives)
  • Natacha Saint-Remy (Vrije Basisschool Heilige Familie Oudenburg)
  • Els Dejaegher (Heilig Hart Heverlee) 

Volgorde
3