Het pilootproject wil toekomstige leraren kleuter- en lager onderwijs krachtige leeromgevingen voor STEM-onderwijs leren creƫren met behulp van digitale elementen.
De onderzoekers pakten dat op 2 manieren aan:
- Ze verbeterden de STEM-didactiek om tot digitale verrijking in de klaspraktijk met kinderen te komen.
- Ze ontwierpen een DIGISTEM-curriculummodule, die in alle lerarenopleidingen aan bod kan komen.
De resultaten van dit onderzoek zijn een didactisch reflectiekader, praktijkvoorbeelden en een curriculummodule voor student-leraren. Het pilootproject is gebaseerd op de methodologie van de educational design research, die 3 fasen omvat: de analyse-, de prototype- en de assessmentfase.
- De onderzoekers analyseerden samen met kernteams van de pilootscholen de huidige klaspraktijk en ze peilden naar de behoeften en verwachtingen van studenten, leraren(opleiders) en pedagogisch begeleiders.
- Teacher Design Teams kwamen tot stand. Daarin ontwikkelden en testten studenten, leraren(opleiders) en pedagogische begeleiders didactische principes en goede praktijken. Die vormen de basis voor de DIGISTEM-curriculummodule.
- De onderzoekers organiseerden professionaliseringsinitiatieven, zoals workshops en studiedagen, om de DIGISTEM-didactiek en goede praktijken onder lerarenopleiders, leerkrachten en andere onderwijsprofessionals te verspreiden.
De onderzoekers voegden talrijke praktijkvoorbeelden toe aan de STEM-didactiek. Daarnaast ontwikkelden ze een DIGISTEM-leerpad, dat lerarenopleidingen kleuter- en lager onderwijs kunnen gebruiken. Alle resultaten zijn terug te vinden op digistem.be.
Vind het lesmateriaal op KlasCement.
Kristof Van De Keere - Hogeschool VIVES (expertisecentrum Onderwijsinnovatie)