Het project heeft een vakdidactiek blended STEM voor het secundair onderwijs ontwikkeld die inzetbaar is in de lerarenopleiding en in de klas. De vakdidactiek vormt de verbinding tussen STEMkunde, blended learning en praktijkonderzoek. De onderzoekers werkten die drie aspecten uit met introductieteksten gebaseerd op onderzoeksliteratuur, praktijkvoorbeelden uit de klas en opdrachten voor leraren in opleiding. Het geheel komt samen in 5 cases met blended STEM-leermaterialen en bijhorend praktijkonderzoek. Hoewel het project zich in de eerste plaats richt tot de lerarenopleiding, zijn de praktijkvoorbeelden en de cases ook bruikbaar voor inserviceleraren in de klas.
Het project voorziet ook in strategieën die een lerarenopleider kan aanwenden om toekomstige leerkrachten op te leiden in de ontwikkelde blended STEM-vakdidactiek. Het werken met Teacher Design Teams zet in op de zes belangrijkste kernstrategieën om blended STEM zinvol in de klas te implementeren. Het project bevat dan ook een aantal op onderzoek gebaseerde tips en tricks voor het werken met Teacher Design Teams.
Vind de projectresultaten op rvo-eclassroom.be of bekijk de webinars op brightbib.be.
Renaat Frans en Dr. Katrien Vyvey - Renaat.frans@ucll.be, katrien.vyvey@ucll.be - UCLL-hogeschool Campus Diepenbeek