Projecten onderwijs en vorming

Projectfiche

Titel
Diversiteit Net-Werkt. Lerarenopleider en (toekomstige) leraar in tandem naar een sterke brede basiszorg en verhoogde zorg
Samenvatting

Er is steeds meer oog voor diversiteit in het onderwijs. Van lerarenopleiders wordt verwacht dat ze studenten voorbereiden om flexibel en gedifferentieerd les te geven. Studenten maken kennis met effectieve strategieĆ«n in inclusieve klassen, maar het is niet vanzelfsprekend die in de praktijk toe te passen. De kloof tussen theorie en praktijk zorgt ervoor dat (toekomstige) leerkrachten aarzelen om te handelen. Ze schuiven de verantwoordelijkheid door naar de zorgcoƶrdinator (interne leerlingbegeleider) of verwijzen door naar het buitengewoon onderwijs (speciaal onderwijs). Onderzoek toont aan dat de brede basiszorg niet bij elke leerkracht sterk genoeg is uitgebouwd waardoor leerlingen uit de boot vallen. Daarom is het belangrijk om de lerarenopleiding en de onderwijspraktijk te laten samenwerken zodat iedereen het beste uit zichzelf kan halen. 

Het pilootproject zette 10 lerende netwerken (lerarenopleiders, leerkrachten en studenten) op met ondersteuning van een coach. Die hadden als doel: 

  • (Toekomstige) leerkrachten bewuster te maken van hun eigen denkkaders (professionele kijk verscherpen) 
  • Acties te ondernemen om flexibele leeromgevingen te ontwerpen zodat elke leerling tot leren komt ongeacht de diversiteitskenmerken 

Resultaten en materiaal

Vind alle informatie en materialen terug op diversiteitnetwerkt.be

Voor meer info kan je terecht op de website van KlasCement.


Projectleider

Izabel Janssens - izabel.janssens@ucll.beUCLL


Partners
  • Dr. Inge Van de Putte (Universiteit Gent Vakgroep Orthopedagogiek (Disability Studies))
  • Bart Bunkens (UCLL)
  • Nick Ferbuyt (Odisee Hogeschool)
  • Lindsey Devlieghere (Fopem / OKOplus)
  • Zouhra Naeme (Schoolmakers)