Effectief onderwijs voor gelijke kansen in een diverse samenleving: onderzoeksscholen als hefboom voor onderwijsverbetering
Met dit project wilden de onderzoekers de didactische aanpak van de lerarenopleiding basisonderwijs versterken en ook van twee partnerscholen. Brede basiszorg en verhoogde zorg starten met goed onderwijs, dat zich baseert op internationaal wetenschappelijk onderzoek en praktijkkennis. Die aanpak komt alle leerlingen ten goede, maar in het bijzonder de leerlingen uit de meest kwetsbare milieus.
Het Expertisecentrum voor Effectief Leren (ExCEL) schoolde het personeel van de basisscholen, hun begeleidingsdienst en de lerarenopleiders bij in cognitieve psychologie, lerareneffectiviteit en de daarvan afgeleide didactieken. Daarna vormden ze een professionele leergemeenschap waarin ze samen lessen voorbereidden, gaven en erop reflecteerden.
De onderzoekers probeerden ook na te gaan hoe goed de tussenkomsten in scholen en in de lerarenopleiding werkten. Ze gebruikten daarvoor een instrument dat kennis en overtuiging over effectieve leerstrategieën bij deelnemers in kaart brengt. Deans for Impact, een bekende vereniging van lerarenopleidingen in de Verenigde Staten, ontwikkelde dat instrument. De onderzoekers vertaalden het en pasten het toe op hun eigen context.
De onderzoekers maakten een handleiding met aanbevelingen om de lerarenopleiding en de onderwijspraktijk in de deelnemende scholen te verbeteren.
Daarbij zijn er 4 aandachtspunten:
- Er moet een gedeelde kennisbasis komen over hoe mensen leren.
- Theoretische en praktijkkennis zijn even belangrijk en moeten geïntegreerd worden.
- Leraren basisonderwijs hebben ingeroosterde momenten nodig om samen te werken.
- Schoolverbetering is een proces.
Het instrument van Deans for Impact (zie omschrijving) bleek na uitvoerig testen niet geschikt en betrouwbaar en kan in Vlaanderen niet ingezet worden voor het beoogde doel.
Ellen Piedfort - ellen.piedfort@thomasmore.be - Opleidingsmanager Educatieve Bachelor Lager Onderwijs Thomas More Vorselaar