Scholen staan voor uitdagingen door de diversiteit van leerlingen (etnisch-culturele achtergronden, socio-economische status, religie, gender of beperkingen). Ondanks alle inspanningen ervaren schoolteams en lerarenopleidingen diversiteit eerder als een probleem dan als een verrijking. Hoewel er veel kennis bestaat over diversiteit, blijkt die niet altijd gemakkelijk toepasbaar. Lerarenopleiders en begeleiders ervaren reflectie op praktijktoepassingen als leerzaam, maar vinden niet altijd tijd daarvoor. Leerkrachten die zich professionaliseren in diversiteit, zoeken antwoorden op complexe uitdagingen in hun praktijk. Maar hoe krijg je dat georganiseerd?
Arteveldehogeschool, UCLL en UA stelden zich 3 vragen:
- Hoe organiseer je het onderwijs flexibel, zodat je samen met collega’s kan professionaliseren over diversiteit?
- Hoe zorg je ervoor dat je professionalisering effectief bijdraagt tot goed onderwijs voor elke leerling?
- Hoe kom je tot antwoorden op de reële uitdagingen die zich in je praktijk stellen?
Onderzoekers en lerarenopleiders dachten samen met scholen, studenten en begeleidingsdiensten na over leervragen en goede praktijken.
Dat leidde tot een inspiratiebundel met praktijkvoorbeelden van haalbare manieren om samen te professionaliseren en tools om een leeromgeving op te starten rond het thema diversiteit. De partners ontwierpen ook een leeromgeving met digitale en fysieke leerkansen voor onderwijsprofessionals. Verder formuleerden ze een aantal randvoorwaarden en beleidsadviezen om flexibele professionalisering te verankeren in het beleid van de lerarenopleiding, de school en de begeleidingsdienst. Tenslotte verhelderden ze welke structurele ondersteuning ze van de overheid verwachten om professionele leergemeenschappen en lerende netwerken beter te ondersteunen.
Bekijk de inspiratiebundel, het onderzoeksrapport en de leeromgeving over diversiteit en inclusie op arteveldehogeschool.be.
Vind de materialen op de website van KlasCement.
Marijke Wilssens - marijke.wilssens@arteveldehs.be - Arteveldehogeschool