Projecten onderwijs en vorming

Projectfiche

Titel
Video-annotatie als tool om duurzame feedbackpraktijken voor LIO's te ontwerpen en te implementeren
Samenvatting

Vitale Teach is een online videoannotatietool ontwikkeld om leraren in opleiding en beginnende leraren te ondersteunen in hun professionele ontwikkeling. Daarmee speelt het project in op de nood om duurzame feedbackpraktijken voor studenten uit de lerarenopleiding te ontwerpen die feedback uit verschillende bronnen (i.e. mentoren, stagebegeleiders en medestudenten) samenbrengt. 

In het Vitale Teach-pilootproject worden asynchrone videopraktijken voor student-leraren ontworpen. Daarbij krijgen ze uitgestelde peer- en/of expertfeedback op de video’s van hun eigen lespraktijk. Die video’s worden geïmplementeerd binnen de veilige omgeving van een specifiek hiervoor ontworpen videoannotatietool. Studenten, stagebegeleiders en mentoren krijgen ondersteuning bij het gebruik van de tool via een uitgewerkte didactische werkvorm en feedbackmethodiek. Deze ondersteuningsvormen zijn gebaseerd op een wetenschappelijk onderbouwd theoretisch kader rond effectief lesgeven enerzijds en cyclussen van feed-up, feedback en feedforward anderzijds. 

De tool is niet alleen relevant voor studenten uit de lerarenopleidingen maar kan ook dienen in andere contexten (bv. aanvangsbegeleiding leraren) en voor andere thema’s (bv. diversiteit).


Resultaten en materiaal

De projectpartners ontwikkelden 2 instrumenten:

  • Het online platform Vitale Teach: leraren in opleiding posten videofragmenten van hun eigen (stage)lessen op het beveiligde Vitale Teach-platform. Ze doen aan zelfreflectie en krijgen gerichte feedback van anderen over hun lesgeven. Gebruikers krijgen toegang tot het platform nadat ze een individueel account met persoonlijk wachtwoord hebben aangemaakt. Ze loggen in met hun e-mailadres en eigen wachtwoord via de Vitale Teach-website: vitaleteach.be.
  • De Vitale Teach-website bevat materialen, zoals een videotutorial, handleidingen, inhoudelijk didactische en technische tips en stappenplannen, die het gebruik van de Vitale Teach-tool verder ondersteunen.

Vind de leermaterialen terug op de website van KlasCement.

Projectleider

Ruben Vanderlinde - Ruben.Vanderlinde@ugent.beUniversiteit Gent – Vakgroep Onderwijskunde (Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen)


Partners
  • Arteveldehogeschool
  • GO! Pedagogische begeleidingsdienst
  • GO! Scholengroep Gent
  • Hogeschool Gent (HOGENT)
  • Hogeschool West-Vlaanderen (Howest)
  • Provinciaal Onderwijs Vlaanderen (POV PBD) i.s.m. POV Schoolbestuur Antwerpen (APB POA)
  • Universiteit Gent (UGent)