Projecten onderwijs en vorming

Projectfiche

Titel
Start to teach: begeleidingsaanpak voor Leraren In Opleiding (LIO)
Samenvatting

Sinds 2006 kunnen leraren in opleiding, kortweg LIO, gehele of gedeeltelijke praktijkervaring opdoen via inservicetraining. Het leren op de werkvloer van een leerkracht in spe blijft wel een complex gegeven. De LIO, de lerarenopleider en de mentor-coach op school zorgen immers samen voor de voorwaarden die ertoe leiden dat de LIO de vruchten plukt van de rijke leeromgeving die de school biedt. 

De onderzoekers ontwikkelden een begeleidingsaanpak en bijhorende begeleidingstools met als doel de LIO, de mentor-coach en de lerarenopleider in hun noden te ondersteunen en de begeleiding van het zelfregulerend leren op de werkplek (ZRwpL) van de LIO te bevorderen. Dat gebeurde op een wetenschappelijk verantwoorde manier. Het onderzoek werd uitgevoerd volgens de principes van educational design research (EDR). 

Dit onderzoeksproject heeft getracht om een begeleidingsaanpak met bijhorende tools te bieden aan de lerarenopleidingen die een LIO-traject organiseren. Hoewel de aanpak en tools zijn ontwikkeld voor LIO’s in het secundair onderwijs, zijn ze overdraagbaar naar het lager en kleuteronderwijs en ook in te zetten voor de begeleiding van startende leraren. 


Resultaten en materiaal

Vind de begeleidingsaanpak en de begeleidingstools terug op starttoteach.eu.

Projectleider

Katrien Cuyvers - katrien.cuyvers@uantwerpen.beUniversiteit Antwerpen


Partners
  • Tom Smits, Universiteit Antwerpen
  • Hannes Van der Linden, tijdens looptijd project Universiteit Antwerpen
  • Sabrina Govaerts, AP Hogeschool Onderzoekscentrum Levenslang Leren en Innoveren
  • Gert Vanthournout, AP Hogeschool Onderzoekscentrum Levenslang Leren en Innoveren
  • Barbra Schits, AP Hogeschool Educatieve Bacheloropleiding
  • Bauke Verbergt, tijdens looptijd project Universiteit Antwerpen