Besluit van de Vlaamse Regering houdende de
controlemaatregelen inzake de aanwending van de werkingstoelagen in het
gesubsidieerd onderwijs.
goedkeuringsdatum
09 JANUARI 1991
publicatiedatum
B.S.06/06/1991
datum laatste wijziging
01/09/2023
COORDINATIE
[Opgeheven, wat basis-, secundair en
deeltijds kunstonderwijs betreft, doch uitsluitend voor de schoolbesturen
waarop de wet van 27 juni 1921 van toepassing is (B.Vl.R. 3-2-2006; Art. 5)
]
(1)
B.Vl.R. van 03/02/2006 (B.S. 19/04/2006)
(2)
B.Vl.R. van 17/12/2010 (B.S. 24/06/2011)
detail
Gecodificeerde decreten betreffende het secundair onderwijs [citeeropschrift: "Codex Secundair Onderwijs"] ;
(3)
B.Vl.R. van 14/07/2023 (B.S. 31/08/2023)
detail
Besluit van de Vlaamse Regering over de onderwijsinternaten ;
De Vlaamse Regering,
Gelet op de wet van 29 mei 1959 tot wijziging van sommige
bepalingen van de onderwijswetgeving, gewijzigd door het decreet van 31 juli
1990 betreffende het onderwijs-II, inzonderheid op artikel 36, § 1,
2°;
Gelet op het koninklijk besluit nr. 5 van
18 april 1967 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van
de toelagen;
Gelet op het koninklijk besluit van
26 april 1968 tot inrichting en coördinatie van de controles op de
toekenning en op de aanwending van de toelagen;
Gelet op het akkoord van de Gemeenschapsminister van
Financiën en Begroting, gegeven op 8 januari 1991;
Gelet op de wetten van de Raad van State, gecoördineerd op 12
januari 1973, inzonderheid op artikel 3, § 1, gewijzigd bij de wet van 8
augustus 1980;
Gelet op de dringende
noodzakelijkheid;
Overwegende dat het dringend
noodzakelijk is uitvoering te geven aan artikel 36, § 1, 2° van de wet
van 29 mei 1959 tot wijziging van sommige bepalingen van de onderwijswetgeving,
ingevoegd door het decreet van 31 juli 1990 betreffende het onderwijs-II,
vermits deze bepalingen op 1 januari 1991 in werking treden en het derhalve
aangewezen is de onderwijsinstellingen hieromtrent tijdig in te lichten;
Op voordracht van de Gemeenschapsminister van
Onderwijs;
Na beraadslaging,
Besluit :
Artikel 1.
De bepalingen van dit besluit
zijn van toepassing op de inrichtende machten van de onderwijsinstellingen
[...]
die de toelagen genieten bedoeld in
[artikel 37 van de codificatie
betreffende het secundair onderwijs]
.
Art. 2.
§ 1. Door elke
inrichtende macht worden de ontvangsten en uitgaven van werkingstoelagen
chronologisch in een journaalboek bijgehouden hetzij per onderwijsinstelling,
hetzij per groep van onderwijsinstellingen, zoals bepaald door de inrichtende
macht. De gevolgde methode is vrij, voor zover de naleving van de wettelijke
verplichtingen, inzonderheid deze opgelegd bij
[het artikel 37
en artikel 38 van de codificatie betreffende het secundair
onderwijs]
kan worden nagegaan.
§ 2. Indien het
thans bestaand boekhoudkundig plan alle gegevens bevat die nodig zijn voor de
bij de wet bepaalde controle, mag het verder ongewijzigd worden
bijgehouden.
§ 3. Op het einde
van elk kalenderjaar moet een slotrekening worden opgemaakt volgens het model
in bijlage 1.
Art. 3.
Voor alle vermogensgoederen en
duurzaam materieel moet een bestendige inventaris worden bijgehouden volgens
het model in bijlage 2.
Art. 4.
Bij verkoop van materieel dat
aangekocht werd met werkingstoelagen moet de opbrengst als ontvangst bij de
werkingstoelagen worden ingeschreven.
Art. 5.
In de gesubsidieerde
onderwijsinstellingen moet de opbrengst van de vervreemding of de verhuring van
goederen vervaardigd door de onderwijsinstelling, evenals van de diensten
verleend door de instelling, als ontvangst bij de werkingstoelagen worden
ingeschreven.
Art. 6.
De bescheiden ter verantwoording
van de toelagen moeten gedurende vijf jaren worden bewaard in de
onderwijsinstelling of op de zetel van de inrichtende macht, waar ze voor
controle beschikbaar moeten blijven.
Art. 7.
De controle over de aanwending
van de werkingstoelagen wordt uitgeoefend door de ambtenaar die de
Gemeenschapsminister aanduidt, onverminderd de controlebevoegdheid van de
Inspectie van Financiën.
Art. 8.
De controlerende ambtenaren
dienen over hun opdrachten een verslag in bij de Gemeenschapsminister van
Onderwijs. Een afschrift ervan wordt toegestuurd aan de betrokken inrichtende
macht, die desgevallend een verweerschrift bij de Gemeenschapsminister van
Onderwijs kan indienen.
Art. 9.
De Gemeenschapsminister van
Onderwijs kan een grondige controle laten uitvoeren over de aanwending van de
werkingstoelagen in de instellingen waarvan de bestuurswijze een dergelijke
controle wettigt.
Art. 10.
Worden opgeheven :
- het koninklijk besluit van 22 oktober 1959
houdende de toepassing van de artikelen 34 en 37 van de wet van 29 mei 1959 tot
wijziging van sommige bepalingen van de onderwijswetgeving;
- het koninklijk besluit van 2 augustus 1973 betreffende de
controle over het gebruik van de werkings- en uitrustingstoelagen, bedoeld in
de artikelen 32 en 34 van de wet van 29 mei 1959 tot wijziging van sommige
bepalingen van de onderwijswetgeving;
- Artikel 6,
2e alinea van het koninklijk besluit van 12 februari 1976 tot vaststelling van
de voorwaarden waaronder de door een onderwijsinstelling geproduceerde
voorwerpen of verleende diensten kunnen vervreemd of verhuurd worden.
Art. 11.
Dit besluit heeft uitwerking op 1
januari 1991.
Art. 12.
De Gemeenschapsminister van
Onderwijs is belast met de uitvoering van dit besluit.
Bijlage 1
MINISTERIE VAN
ONDERWIJS
Verantwoording van de werkingstoelagen
slotrekening boekjaar 19
Stamnummer(s) | Officiële
benaming en adres van de onderwijsinstelling(en) en/of
interna(a)t(en) | Onderwijsniveau |
............................... ............................... ............................... ............................... ............................... ............................... ............................... ............................... ............................... ............................... ............................... ............................... | ............................... ............................... ............................... ............................... ............................... ............................... ............................... ............................... ............................... ............................... ............................... ............................... | ............................... ............................... ............................... ............................... ............................... ............................... ............................... ............................... ............................... ............................... ............................... ............................... |
| | |
Inrichtende
macht (volledige benaming en adres) : | Plaats waar de
boekhoudkundige documenten bewaard worden |
| Adres
: |
| Telefoon
: |
I.
Werkingstoelagen Bedrag
A. Ontvangsten
1.
Batig saldo werkingstoelagen vorig boekjaar
....................................................
2. Ontvangen werkingstoelagen
a.
Schooljaar 19 - 19 :
.......................................................................
b. Achterstallen :
..............................................................................
3. Ontvangsten uit :
a. Verkoop en diensten (koninklijk besluit 12-2-1976)
...........................................
b.
Verhuring
....................................................................................
c. Andere (nader toe te lichten rubriek II)
.....................................................
Totaal der ontvangsten I.A.
.....................................................................
B. Uitgaven
1. M.V.D. personeel
a. Lonen en sociale lasten
......................................................................
b. Andere uitgaven (vergoedingen en voordelen in
natura) ........................................
Facturen van gespecialiseerde onderhoudsfirma's
..............................................
2.
Verwarming
.....................................................................................
3. Electriciteit
..................................................................................
4. Water en gas
..................................................................................
5. Onderhoudsprodukten
............................................................................
6. Bureaukosten (kantoorbenodigdheden, telefoon,
drukwerk, publiciteit, enz.) .....................
7. Vervoer van leerlingen :
a.
Ophaaldienst
................................................................................
b. Intern vervoer
..............................................................................
8. Onroerende goederen :
a. Huur
........................................................................................
b. Huurdersonderhoud
...........................................................................
c. Eigenaarsuitgaven
...........................................................................
d. Leningslast
.................................................................................
9. Roerende goederen :
a. Vermogensgoederen en duurzaam materieel
.....................................................
b. Ander materieel
.............................................................................
c. Bibliotheek
.................................................................................
d. Huur, onderhoud en herstelling
..............................................................
10. Prijsuitdeling, schoolreizen, schooluitstappen
................................................
11. Verzekering leerlingen en onderwijzend personeel
..............................................
12. Verzekering roerende en onroerende goederen
...................................................
13. Grondstoffen aangewend voor onderwijsdoeleinden (hout, ijzer,
papier, krijt, enz.) ............
14.
Schoolbehoeften
...............................................................................
15. Andere (nader toe te lichten in rubriek II)
LW1
16. Totaal der uitgaven (B.1 t/m B.15)
............................................................
17. Eventueel nadelig saldo vorig boekjaar
........................................................
Totaal
der uitgaven I.B.
.......................................................................
C. Saldo van de
werkingstoelagen (I.A. - I.B.)
....................................................
II. Toelichting betreffende de
"andere
ontvangsten" "andere uitgaven "
aangegeven in rubriek II
Bedrag
I. A. 3c - Andere ontvangsten :
...........................................................................................................................................
Totaal
I.B.15. -
Andere uitgaven
...........................................................................................................................................
Totaal
III. Toepassing van art. 32, § 1, tweede lid
van de wet van 29 mei 1959
a. Totaal bedrag van de
werkingstoelagen ontvangen tijdens het boekjaar waarop deze slotrekening
betrekking heeft | |
b. Minimaal bedrag te besteden aan
lonen en sociale lasten van het meesters-, vak- en dienstpersoneel (20 % van
III.a.) | |
c. Werkelijk daaraan besteed bedrag
tijdens hetzelfde boekjaar | |
d. Verschil tussen III.b. en III.c
in + of - | |
| |
IV.
Financiële rekening op 31 december 19
Postrekening(en) | Saldi in + of - |
Bankrekening(en) | |
Kas | |
Rekening voor
orde (derden) | |
Totaal (dient
overeen te stemmen met I.C.) | |
Voor echt
verklaard en volledig in overeenstemming met de gevoerde boekhouding.
Te
........................ de ........................
De
Gevolmachtigde van de Inrichtende Macht,
............................
(handtekening)
Naam, voornaam
en hoedanigheid
............................
............................
Bijlage 2
Model van
inventarisboek, bij te houden per onderwijsinstelling en/of internaat
Benaming van de instelling :
...................................
Adres :
..............................................
Stamboeknummer : .....................................
INVENTARIS
van de vermogensgoederen en duurzaam materieel
aangekocht met werkingstoelagen
Doorlopend
volgnr. | Volgnr. in
journaalboek | Aard (eventueel
merk, type, serienummer) | Aantal | Prijs incl. BTW | Datum en reden
van afvoer | Opmerkingen |
| | | | | | |