1.
Toepassingsgebied.
Om voor deze tegemoetkoming in aanmerking te komen, moet de vzw door de vzw-wetgeving verplicht geweest zijn om een commissaris aan te stellen voor de controle van de jaarrekening van boekjaar 2022.
Door artikel 1:28, §2 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV) is het consistentiebeginsel van toepassing op vzw’s.
Of een vzw verplicht is geweest een commissaris aan te stellen, wordt beoordeeld op basis van het consistentiebeginsel en het overschrijden van minstens twee van volgende groottecriteria van grote vzw’s:
- het jaargemiddelde van het aantal werknemers is minstens 50 VTE;
- de vzw heeft een jaaromzet van minstens 9.000.000 euro (excl. btw);
- de vzw heeft een balanstotaal van 4.500.000 euro of meer.
Door het consistentiebeginsel heeft het overschrijden van minstens twee groottecriteria van grote vzw’s pas tot gevolg dat de vzw een bedrijfsrevisor moet aanstellen voor de controle van de jaarrekening, als de overschrijding zich gedurende twee achtereenvolgende boekjaren heeft voorgedaan. En wanneer een vzw niet langer twee of drie groottecriteria van grote vzw’s overschrijdt, dan heeft dit pas tot gevolg dat de vzw geen bedrijfsrevisor meer moet aanstellen als de vzw gedurende twee achtereenvolgende boekjaren ten hoogste één groottecriterium overschreden heeft.
2.
Bedrag van de tussenkomst.
De voorgelegde facturen voor de financiële controle worden gedeeltelijk terugbetaald, a rato van het beschikbare krediet.
3.
Welke kosten worden gedeeltelijk terugbetaald?
Enkel de facturen van de commissaris voor auditwerkzaamheden voor de financiële controle over het boekjaar 2022 komen in aanmerking voor de tegemoetkoming en worden, na het voorleggen van alle bewijsstukken, gedeeltelijk terugbetaald.
4.
Datum en wijze van indienen.
De aanvragen en verplichte bijlagen kunnen tot 31 maart 2024 ingediend worden.
Aanvragen worden bij voorkeur elektronisch ingediend via het e-mailadres bedrijfsrevisoren.agodi@vlaanderen.be
De documenten kunnen ook verstuurd worden naar het Agentschap voor Onderwijsdiensten – Afdeling Advies en Ondersteuning Onderwijspersoneel t.a.v. Walde Raes lokaal 4C25, Koning Albert II-laan 15 bus 139, 1210 Brussel.
5.
Welke gegevens en documenten heeft de administratie nodig om een gedeelte van hoger genoemde kosten te kunnen terugbetalen?
- Om de tegemoetkoming aan te vragen, is een aanvraagformulier ‘Tegemoetkoming financiële controle boekjaar 2022’ beschikbaar (zie bijlage).
- De facturen van de commissaris voor de auditwerkzaamheden voor de financiële controle over het boekjaar 2022.
- Het attest ‘Mededeling van de neerlegging van de jaarrekening’ voor het betrokken boekjaar. Dit document wordt bij de neerlegging van de jaarrekening afgegeven door de Nationale Bank van België en geldt als bewijs van neerlegging.
6.
Enkele belangrijke opmerkingen
- Ereloonnota van de commissaris voor bijkomende werkzaamheden, bijvoorbeeld in het kader van een fusie of eventuele fusie, komen niet in aanmerking voor de tegemoetkoming.
- Ereloonnota van de commissaris voor andere opdrachten dan de financiële controle van boekjaar 2022, komen niet in aanmerking voor de tegemoetkoming.
- Kosten voor boetes en laattijdigheid worden niet in aanmerking genomen.
- Enkel de wettelijke verplichting (WVV) om een commissaris aan te stellen, geeft recht op een tegemoetkoming; een nog lopend contract met een commissaris geeft geen recht op een tegemoetkoming.
- Er is enkel een tussenkomst in de kosten van een commissaris en niet in de kosten van een accountants- of advies- & boekhoudkantoor.
- De controle dient uitgevoerd op het niveau van de vzw en niet op het niveau van de school en/of centrum. Er is geen terugbetaling van de kosten indien de controle op het niveau van de school/het centrum wordt uitgevoerd.
7.
Bijlage