[Besluit van de Vlaamse Regering tot bepaling van de inhoud van het GC-verslag en van het attest bij het
IAC-verslag of OV4-verslag]
goedkeuringsdatum
13 februari 2015
publicatiedatum
B.S.03/04/2015
datum laatste wijziging
28/08/2024
COORDINATIE
(1)
B.Vl.R. van 09/09/2016 (B.S. 27/09/2016)
detail
Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van artikel 3 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 februari 2015 tot bepaling van de inhoud van het gemotiveerd verslag voor toegang tot het geïntegreerd onderwijs en van het attest bij het verslag voor toegang tot het buitengewoon onderwijs en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 12 december 2003 betreffende de inclusie van leerlingen met een verstandelijke beperking in het gewoon lager en secundair onderwijs ;
(2)
B.Vl.R. van 20/07/2018 (B.S. 27/08/2018)
detail
Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van diverse besluiten van de Vlaamse Regering en tot bepaling van de berekeningswijze van de waarborgregeling ter uitvoering van het decreet van 21 maart 2014 betreffende maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften ;
(3)
B.Vl.R. van 04/09/2020 (B.S. 13/10/2020)
detail
Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van de bepalingen over het gemotiveerd
verslag in het besluit van de Vlaamse Regering van 13 februari 2015 tot bepaling van de inhoud van het
gemotiveerd verslag en van het attest bij het verslag voor toegang tot een individueel aangepast curriculum in een
school voor gewoon onderwijs of tot het buitengewoon onderwijs ;
(4)
B.Vl.R. van 05/05/2023 (B.S. 04/08/2023)
detail
Besluit van de Vlaamse Regering m.b.t. de uitvoering van leersteun ;
(5)
B.Vl.R. van 21/06/2024 (B.S. 08/08/2024)
De Vlaamse Regering,
Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, artikel 20;
Gelet op het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikel 15, vervangen bij het decreet van 21 maart 2014, en artikel 16, vervangen bij het decreet van 21 maart 2014;
Gelet op het decreet van 1 december 1998 betreffende de centra voor leerlingenbegeleiding, artikel 10;
Gelet op de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010, bekrachtigd bij het decreet van 27 mei 2011, artikel 294, vervangen bij het decreet van 21 maart 2014, en artikel 352, vervangen bij het decreet van 21 maart 2014;
Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 18 november 2014;
Gelet op advies 56.975/1 van de Raad van State, gegeven op 9 februari 2015, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op voorstel van de Vlaamse minister van Onderwijs;
Na beraadslaging,
Besluit :
HOOFDSTUK 1. - Inleidende bepalingen
Artikel 1.
Dit besluit is van toepassing op het basisonderwijs en op het secundair onderwijs.
Art. 2.
In dit besluit wordt verstaan onder :
1° attest: het attest, vermeld in artikel 15, § 3, van het decreet van 25 februari 1997 en in artikel 294, § 4, van de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010;
2° decreet van 25 februari 1997: het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997;
3°
[GC-verslag: verslag gemeenschappelijk curriculum, een verslag dat toegang geeft tot leersteun bij een
gemeenschappelijk curriculum, vermeld in artikel 16 van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 en artikel 352
van de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010;]
4°
[IAC-verslag: verslag individueel aangepast curriculum, een verslag dat toegang geeft tot een individueel
aangepast curriculum, vermeld in artikel 15 van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 en in artikel 294, § 2,
1°, van de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010;]
[5° OV4-verslag: het verslag, vermeld in artikel 294, § 2, 2°, van de Codex Secundair Onderwijs van
17 december 2010.]
HOOFDSTUK 2. -
[IAC-verslag en OV4-verslag]
Art. 3.
Het attest bevat de volgende elementen :
1° de identificatiegegevens van de leerling: voornaam, achternaam, geboortedatum en adres;
2° de identificatiegegevens van de ouders: voornaam, achternaam en adres;
3° de identificatiegegevens van het centrum voor leerlingenbegeleiding dat
[het attest opmaakt]
: naam, adres en instellingsnummer, en voor- en achternaam van de directeur;
4° het type voor het buitengewoon basisonderwijs, of het type en de opleidingsvorm voor het buitengewoon secundair onderwijs
[...]
, met vermelding van de datum van de ondertekening van het attest, de ingangsdatum van het attest en de handtekening van de directeur van het centrum voor leerlingenbegeleiding, vermeld in punt 3°. De datum van ondertekening is ook de datum van registratie in het registratiesysteem van de centra voor leerlingenbegeleiding;
5° het type voor het buitengewoon basisonderwijs, of het type en de opleidingsvorm voor het buitengewoon secundair onderwijs
[in geval van een attestwijziging, met vermelding van]
:
a) de identificatiegegevens van het centrum voor leerlingenbegeleiding dat de attestwijziging heeft uitgevoerd, als dat verschillend is van het centrum, vermeld in punt 3° : naam, adres en instellingsnummer, en voor- en achternaam van de directeur;
b) de datum van de ondertekening van de attestwijziging. De datum van ondertekening is ook de datum van registratie in het registratiesysteem van de centra voor leerlingenbegeleiding;
c)
[de ingangsdatum van de attestwijziging, die alleen betrekking kan hebben op het daaropvolgende schooljaar en niet op een datum tijdens het lopende schooljaar, tenzij de attestwijziging wordt doorgevoerd om een van de volgende redenen en nadat een handelingsgericht diagnostisch traject is doorlopen :
1) een verhuizing van woonplaats van de leerling, die gepaard gaat met het vinden van een meer passend onderwijsaanbod;
2)
[...]
3) na een verblijf in een residentiële setting om medische of psychiatrische redenen of door een plaatsing, waarbij de onderwijsbehoeften zo gewijzigd zijn dat het CLB-team in afstemming met alle partners bepaalt dat een wijziging van type of opleidingsvorm noodzakelijk is;
4) de noodzaak aan opname in een residentiële setting of door een plaatsing, waarbij de onderwijsbehoeften zo gewijzigd zijn dat het CLB-team in afstemming met alle partners bepaalt dat een wijziging van type of opleidingsvorm of onderwijsniveau noodzakelijk is;
[5) de overgang van een leerling met een verlengd verblijf in het buitengewoon basisonderwijs naar een school
voor buitengewoon secundair onderwijs die bij de start van het schooljaar volzet was maar intussen een vrije plaats
voor inschrijving heeft;]
]
[6) na het overleg in een school voor gewoon onderwijs met de ouders, de klassenraad en het centrum voor
leerlingenbegeleiding over de aanpassingen die nodig zijn om de leerling in die school voor gewoon onderwijs mee te
nemen in een gemeenschappelijk curriculum of om de leerling studievoortgang te laten maken op basis van een
individueel aangepast curriculum, vermeld in artikel 37/11, § 2 en § 3 en artikel 37/48, § 2 en § 3 van het decreet
basisonderwijs van 25 februari 1997 en artikel 253/6, § 2 en § 3 en artikel 53/37, § 2 en § 3 van de Codex Secundair
Onderwijs van 17 december 2010;]
[7) de mogelijkheid tot inschrijving van een leerling in een school voor buitengewoon basisonderwijs of een school
voor buitengewoon secundair onderwijs waar de leerling een mededeling van niet-gerealiseerde inschrijving heeft
ontvangen doordat de capaciteit is bereikt, en die in de loop van het schooljaar een vrije plaats heeft;]
d) de handtekening van de directeur van het centrum voor leerlingenbegeleiding;
6° de extern verkregen classificerende diagnose in geval van de opmaak van een attest voor een van de types, vermeld in artikel 10, § 1, eerste lid, 3°, 4°, 6°, 7° of 8°, van het decreet van 25 februari 1997, of van artikel 259, § 1, 3°, 4°, 6°, 7° of 8°, van de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010. Dat gebeurt door vermelding van het opsommingsnummer of de opsommingsletter van het criterium of de criteria in kwestie, vermeld in de voormelde bepalingen van het decreet van 25 februari 1997 en de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010. De concrete stoornis hoeft niet genoteerd te worden.
Art. 4.
Het
[IAC-verslag of OV4-verslag]
wordt bezorgd aan de ouders. In geval van een effectieve inschrijving in een school voor gewoon of buitengewoon onderwijs is het
[IAC-verslag of OV4-verslag]
bestemd voor de directeur van de onderwijsinstelling, ter staving van de inschrijving en wordt het toegevoegd aan het leerlingendossier op school.
Als de leerling in de school voor gewoon onderwijs ingeschreven blijft, wordt het
[IAC-verslag of OV4-verslag]
toegevoegd aan het leerlingendossier op school.
Art. 5.
Als de leerling de school voor gewoon of buitengewoon onderwijs verlaat,
[bezorgt de directeur van de school het
[IAC-verslag of OV4-verslag]
terug aan de ouders]
.
HOOFDSTUK 3. -
[GC-verslag]
Art. 6.
[In het multidisciplinair dossier van de leerling worden de
volgende analysegegevens geregistreerd:]
1°
[de synthese van het handelingsgericht diagnostisch traject als onderdeel van de fase van uitbreiding van zorg,
vermeld in artikel 3, 53° bis, van het decreet van 25 februari 1997, en artikel 3, 44° /1, van de Codex Secundair
Onderwijs van 17 december 2010. De volgende elementen worden geregistreerd :
a) een beschrijving van de onderwijsbehoeften van de leerling en de ondersteuningsbehoeften van de ouders en
het schoolteam. De school voor gewoon onderwijs formuleert die ondersteuningsbehoeften in overleg met de leerling,
de ouders, het schoolteam en het centrum voor leerlingenbegeleiding;
b) een beschrijving van de maatregelen, met inbegrip van compenserende of dispenserende maatregelen, die voor
de leerling al genomen zijn of nodig zijn;
c) de motivering dat de
[leersteun]
in het kader van het
[leersteunmodel]
, in combinatie met de
maatregelen, vermeld in punt b), nodig en voldoende is om de leerling in het gemeenschappelijk curriculum te laten
participeren;
]
2°
[de aanduiding van het type door de omschrijving van de specifieke deskundigheid die vereist is vanuit een of
meer van de types, vermeld in artikel 10, § 1, eerste lid, 1° tot en met 4° en 6° tot en met 8°, van het decreet
basisonderwijs van 25 februari 1997 en artikel 259, § 1, 1° tot en met 4° en 6° tot en met 8°, van de Codex Secundair
Onderwijs van 17 december 2010.]
[
3°
[een algemene omschrijving van de leersteun die de school voor gewoon onderwijs nodig heeft. Dat gebeurt in
dialoog tussen de school voor gewoon onderwijs, de ouders, het CLB en het leersteuncentrum. Als ouders niet akkoord
gaan met de opmaak of inhoud van het GC-verslag, wordt dat vermeld in het GC-verslag, maar kan een inzet van
leersteun die gericht is op de leerkracht of het schoolteam niet verhinderd worden;]
4° de beschrijving van eventuele andere ondersteuning door onderwijsexterne diensten.
]
[...]
[Indien geen handelingsgericht diagnostisch traject doorlopen werd, maar een GC-verslag wordt opgemaakt op
basis van een handelingsgericht advies omdat het door het CLB reeds doorlopen traject met de school, de leerling en
de ouders voldoende informatie biedt, worden de elementen vermeld in 1° beschreven op basis van de informatie uit
het reeds doorlopen traject.]
[
[Het GC-verslag voor leersteun bij een gemeenschappelijk curriculum, vermeld in hoofdstuk 3 van het decreet van
5 mei 2023 over leersteun, wordt geregistreerd in het multidisciplinair dossier van de leerling.]
[De datum van registratie in het multidisciplinair dossier van de leerling geldt als datum van opmaak van het
GC-verslag. Het GC-verslag bevat ook een ingangsdatum.]
]
Art. 7.
[...]
Art. 8.
[...]
Art. 9.
[...]
Art. 10.
Het centrum voor leerlingenbegeleiding houdt de gegevens die de classificerende diagnose onderbouwen, vermeld in artikel 3, 6°,
[...]
bij in het multidisciplinair dossier van de leerling.
[Met toepassing van artikel 23, vijfde lid van het decreet van 5 mei 2023 over leersteun en in het kader van de
signaalfunctie, vermeld in artikel 2, 11°, a), van het decreet van 27 april 2018 betreffende de leerlingenbegeleiding in het
basisonderwijs, het secundair onderwijs en de centra voor leerlingenbegeleiding, monitort elk CLB jaarlijks het aantal
GC-verslagen, IAC-verslagen en OV4-verslagen in de scholen voor gewoon onderwijs die het begeleidt. De monitoring
wordt jaarlijks toegelicht en besproken in de leersteunraad van het leersteuncentrum waarbij de scholen voor gewoon
onderwijs aangesloten zijn.]
HOOFDSTUK 4. - Slotbepalingen
Art. 11.
Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 januari 2015 voor inschrijvingen die betrekking hebben op het schooljaar 2015-2016
[en volgende]
.
Art. 12.
De Vlaamse minister, bevoegd voor het onderwijs, is belast met de uitvoering van dit besluit.