Programma
9u00
|
Ontvangst met koffie
|
9u30
|
Welkomstwoord door de voorzitter
|
9u40
|
Plenaire lezing door prof. dr.
Jordi Casteleyn (Universiteit Antwerpen)
Extra leerkansen voor leerlingen
die de onderwijstaal onvoldoende beheersen: zes praktische bouwstenen.
|
10u30
|
Plenaire lezing door Lieve Van
Severen (Odisee)
Werken met letters en klanken in
de volledige kleuterschool.
|
11u10
|
Koffiepauze
|
11u30
|
Verplaatsing richting workshops –
deel I
|
11u40
|
Workshops, deel I
|
13u
|
Broodjeslunch
|
13u50
|
Verplaatsing richting workshops –
deel II
|
14u
|
Workshops, deel II
|
15u20
|
Receptie
|
Plenaire lezing door prof. dr. Jordi Casteleyn (Universiteit
Antwerpen)
Extra leerkansen voor leerlingen die de onderwijstaal onvoldoende
beheersen: zes praktische bouwstenen
Hoe zorg je ervoor dat leerlingen die de
onderwijstaal onvoldoende beheersen, extra leerkansen krijgen? Hoe verwerk je
taaldoelen in relevante lesthema’s? Wat doe je tegen een
taalontwikkelingsachterstand? Dit zijn enkele vragen die elke leraar zich
stelt. Het project Taaltrajecten heeft zes praktische bouwstenen ontwikkeld die
de beste wetenschappelijke inzichten vertalen naar de klaspraktijk. Deze bouwstenen
bieden extra leerkansen aan leerlingen die de onderwijstaal onvoldoende
beheersen. Het project focust niet alleen op kleuters die zwak scoren op de
taalscreening, maar ook op het volledige leerplichtonderwijs. Ga aan de slag
met deze bouwstenen en ontdek hoe je taalproblemen sneller herkent en zelfs
voorkomt.
Prof.
dr. Jordi Casteleyn is verantwoordelijk
voor Vakdidactiek Nederlands, Vakdidactiek Nederlands niet-thuistaal en
Postgraduaat Nederlands aan anderstaligen bij Universiteit Antwerpen. Daarnaast
is hij lid van de Taalraad van de Nederlandse Taalunie en voorzitter van het
Leesoffensief 2.0 met focus op onderwijs van de Vlaamse overheid. Ook was hij
deel van het promotorenteam van de projecten Taaltrajecten en Les in lezen.
Plenaire lezing door dr. Lieve Van Severen (Odisee)
Werken met letters en klanken in de volledige kleuterschool
Het is belangrijk om kinderen vroeg voor te bereiden
op het leren lezen, in het bijzonder kinderen met een verhoogd risico op
leesproblemen. Tijdens deze lezing komen de inzichten uit het driejarig
praktijkonderzoek 'Klank-klaar voor de leesstart' aan bod: welke voorbereidende
technische leesvaardigheden zijn belangrijk voor een vlotte leesstart? Hoe pak
je dit effectief en op een speelse manier aan in de klas? En: hoe creëer je een
leerlijn van de eerste kleuterklas tot de start van het eerste leerjaar?
Dr.
Lieve Van Severen is onderzoeker,
taaldocent en praktijkbegeleider aan de lerarenopleiding 'bachelor in het
onderwijs: kleuteronderwijs' (Odisee). Ze doet onderzoek naar de ontluikende
geletterdheid bij kleuters en coördineerde de driejarige PWO-projecten ‘Spreken
verfijnen in de kleuterklas’ en 'Klank-klaar voor de leesstart'. Lieve is ook
betrokken bij het onderzoeksproject ‘De Leesscan 2.0’.
Workshops met praktijkvoorbeelden
Alle workshops van de voormiddag
worden herhaald in de namiddag. Uitgezonderd workshops I.9 en II.9: dit zijn
verschillende sessies.
Workshop 1.1 (voormiddag)
en 2.1 (namiddag):
De kracht
van woorden
Doelgroep:
leerkrachten,
zorgcoördinatoren en directies basisonderwijs.
Doelstelling: je
wordt gestimuleerd om doordacht in te zetten op woordenschatselectie en ‑instructie.
Tijdens deze sessie wordt ingezoomd op
de kracht van een gepaste woordenschatselectie en -instructie. Beide zijn
cruciaal om de taalontwikkeling van leerlingen te stimuleren.
Praktijkervaringen uit de verschillende scholen uit het prioritair
nascholingstraject Expeditie Taal worden gedeeld en er wordt ook samen actief
aan de slag gegaan met een rijk tekstaanbod.
Ingeborg
Landuyt is lerarenopleider en onderzoeker bij de bachelor
kleuteronderwijs aan de AP Hogeschool. Ze publiceerde rond taal en
taaldidactiek. In haar vrije tijd is ze voorleesjuf en leesjurybegeleider in
haar plaatselijke bib.
Iris
Vansteelandt is lerarenopleider en onderzoeker aan AP Hogeschool. Daarnaast is
ze aan de slag als expert leesonderwijs bij Iedereen Leest en als postdoctoraal
onderzoeker bij de onderzoeksgroep Taal, Leren, Innoveren (UGent). Iris
ondersteunt als professionaliseringscoach scholen op de werkvloer met lees- en
taalonderwijs en is coauteur van de handboeken Volop taal en Van leerlingen
lezers maken.
Workshop 1.2 (voormiddag) en 2.2 (namiddag):
Meer
taalvitamines in de meertalige kleuterklas
Doelgroep: kleuterleerkrachten en beleidsteams.
Doelstelling:
je krijgt inspiratie rond taalkrachtig
meespelen en voorlezen en rond het creëren van een krachtige leeromgeving.
Deze sessie geeft inspiratie aan
kleuterleerkrachten en beleidsteams die op zoek zijn naar concrete interventies
om van een kleuterklas een taalkrachtige leeromgeving te maken voor alle
kleuters maar zeker ook voor kleuters met taalnoden. Het concrete praktijkverhaal
van Vitamine T - school Dokata in Gent illustreert zowel de effectieve
taalkrachtige interventies als het parcours dat het team liep om deze breed
gedragen door te voeren in de dagelijkse klaspraktijk.
Ellen
Vanantwerpen is als logopediste en onderwijskundige gespecialiseerd in de
meertalige ontwikkeling van kinderen en ondersteunt tijdens korte en langere
vormingstrajecten leerkrachten en schoolteams bij het realiseren van een taalkrachtige
leeromgeving voor hun (meertalige) leerlingen. Voorheen was Ellen aan de slag
als lerarenopleider en als pedagogisch en AN-coördinator voor een scholengroep
voor basisonderwijs.
Ann
Eerebout is co-directeur van basisschool Dokata, een school gelegen in het
historisch centrum van Gent. De school kent een grote diversiteit van
leerlingen, bijna alle leerlingen hebben een meertalige achtergrond. Ann is
opgeleid als kleuterleerkracht en werkt al meer dan 20 jaar op Dokata, eerst
als leerkracht Anderstalige Nieuwkomers, daarna als leerkracht eerste leerjaar
en sinds 5 jaar als directeur.
Workshop 1.3 (voormiddag) en 2.3 (namiddag):
Differentiëren:
positief en planmatig aan de slag gaan met de verschillen in je klas
Opgelet!
Deze workshop heeft een verschillende doelgroep in de voor- en namiddag.
Doelgroep voormiddag: kleuter- en zorgleerkrachten,
directies.
Doelgroep namiddag: leerkrachten lagere school, zorgleerkrachten,
directies.
Doelstelling:
je kent de waarde van differentiatie
en leert enkele mogelijkheden kennen
om te differentiëren in je klas.
In deze workshop wordt samen bekeken
hoe je op een planmatige en positieve manier kunt omgaan met de (soms heel
grote) verschillen in je klas. Aan welke 'knoppen' kun je draaien om in te
spelen op die verschillen? Welke tools heb je als leerkracht in handen? We
vertrekken vanuit een algemeen kader, maar daarna wordt vooral ingezoomd op je
eigen concrete klas- en lespraktijk.
An Kennes is sinds
kort coördinerend directeur basis van scholengroep Arcadia. Ze heeft jarenlange
ervaring in het basisonderwijs en als procesbegeleider in onderwijs.
Laurens
Meeus is procesbegeleider bij Schoolmakers en bij vzw 'de Rand'.
Daarbij komen zijn eerdere ervaringen als leerkracht en coördinator taalbeleid
goed van pas.
Workshop 1.4 (voormiddag) en 2.4 (namiddag):
Om te
scoren heb je een doel nodig!
Doelgroep:
directies, beleidsondersteuners,
zorgcoördinatoren en (zorg)leerkrachten basisonderwijs.
Doelstelling:
je bent bewust van het
belang van het opstellen van doelen bij taalintegratietrajecten en je wordt
aangezet om een transfer te maken naar je eigen schoolcontext.
In een interactieve sessie lichten de
directeur en een zorgleerkracht van Basisschool KBO Sint-Walburga uit
Oudenaarde samen met hun coach vanuit Arteveldehogeschool toe welk pad ze met
de school bewandelen om duurzaam en doordacht te werken aan
taalintegratietrajecten voor leerlingen met nood aan extra taalsteun. Uiteraard
zullen ze met trots tonen welke concrete acties ze ondernemen om de
taalverwerving van hun leerlingen gericht vooruit te helpen. Maar daarnaast
willen ze ook het proces zichtbaar maken dat ze doorlopen om tot heldere doelen
te komen. Het is immers vanuit die doelen dat ze bepalen welke acties nodig
zijn. Ze gaan ook na of die acties hen daadwerkelijk helpen om dichter bij hun
doelen te komen en ze proberen zoveel mogelijk doelpunten te scoren! De school
zorgt ervoor dat het hele schoolteam betrokken is en weet de
taalintegratietrajecten mooi in te bedden in hun taal- en zorgbeleid.
Nancy Van
Der Straeten is al 16 jaar directeur in basisschool KBO Sint-Walburga in
Oudenaarde. Daarvoor stond ze zelf voor de klas als leerkracht in het
buitengewoon basisonderwijs type 1. Ze wil alle kinderen optimale kansen bieden
en heeft veel aandacht voor kinderen in kwetsbare situaties en met specifieke
zorgnoden. Ze verdiepte zich in coaching en conflictbemiddeling en is
empathisch, verbindend en constructief.
Emeraude
Doom is een gedreven jonge leerkracht van 27 jaar. Ze werkt al enkele
jaren in basisschool KBO Sint-Walburga in Oudenaarde en is daar momenteel
zorgleerkracht in het 3de, 4de en 5de leerjaar. Ze is creatief, heeft veel
affiniteit met taal en is een echte teamspeler. Ze wil voortdurend bijleren en
volgde onder andere opleidingen rond executieve functies, taal, coachen van
leerlingen en EHBO.
Tinneke
van Bergen is onderzoeker en docent in de Educatieve Bachelor Lager
Onderwijs aan Arteveldehogeschool. Ze is er programmaleider van ‘Krachtige
taalleeromgevingen en taalkrachtige leeromgevingen’. Haar expertise situeert
zich voornamelijk op het vlak van taalontwikkeling, taaldidactiek en
leesbevordering. Van daaruit geeft ze vormingen aan leerkrachten en schoolteams
en begeleidt ze duurzame trajecten. Ze is co-auteur van het handboek ‘Volop
Taal. Didactiek Nederlands voor de lagere school’ (Owl Press, 2022).
Workshop 1.5 (voormiddag) en 2.5 (namiddag):
Het proces
bij het opstellen van een taalbeleidsplan
Doelgroep: directieleden, kernteams en zorgcoördinatoren.
Doelstelling:
je verwerft inzichten in het proces om een taaltraject stapsgewijs
op te bouwen.
Het proces dat de startersscholen van
het traject TAAL+ hebben doorlopen voor het opstellen van hun schooleigen
taaltrajecten wordt gedeeld. De deelnemers worden meegenomen in dat proces
zodat ze zelf, stapsgewijs, een aanzet zouden kunnen doen om taaltrajecten op
te bouwen en daarbinnen de deelvaardigheden combineren. We nemen met andere
woorden bouwsteen 2 onder de loep en gaan er actief mee aan de slag.
Eva Faes is
procesbegeleider voor het traject TAAL+ bij het Centrum voor Nascholing en
Onderwijs van de UAntwerpen. Daarnaast is ze al 8 jaar lerarenopleider aan de
AP-hogeschool in de opleidingen kleuter- en lager onderwijs. Haar focus ligt op
taaldidactiek.
Workshop 1.6 (voormiddag) en 2.6 (namiddag):
Samen taalsterk! Taalbeleid
als sleutel voor effectieve taalpraktijken
Doelgroep: (zorg)leerkrachten, (zorg)coördinatoren en
directies van basisscholen.
Doelstelling:
je verwerft inzichten in (didactische) principes voor taalkrachtig onderwijs.
Het is een open deur: hoe
taalcompetenter je kleuters en leerlingen zijn, hoe groter de kans dat ze met
succes hun schoolcarrière doorlopen. Taal vormt immers niet alleen een centraal
onderdeel van de eindtermen; Nederlands is ook de instructietaal om de inhoud
van alle andere vakken op school te leren en te onderwijzen. Taalkrachtig
onderwijs bieden in álle vakken en álle schooldagonderdelen is dan ook cruciaal
om het leren van, in en over taal zo goed mogelijk te stimuleren. Maar hoe geef
je taalkrachtig onderwijs vorm?
In deze sessie worden terugkerende
inzichten uit taalverwervingsonderzoek in een set concrete,
onderzoeksgebaseerde didactische principes voor taalkrachtig onderwijs vertaald.
Je krijgt inspiratie over hoe je in je klas aan de slag kan gaan. Tegelijk wordt
uitgezoomd op hoe het realiseren van taalkrachtig onderwijs in de eerste plaats
ook een opdracht is van de hele school.
Pandora
Versteden is coördinator vormings- en valorisatieprojecten op het CTO. Ze
begeleidt daarnaast al jarenlang vormingsprojecten rond taalbeleid en
taalvaardigheidsonderwijs aan leerkrachten en schoolteams in het
basisonderwijs.
Workshop 1.7 (voormiddag) en 2.7 (namiddag):
Observeren
en reflecteren met ORION in de klas: oog voor meer spreekkansen
Doelgroep:
leerkrachten
kleuteronderwijs, zorgcoördinatoren en zorgondersteuners.
Doelstelling:
je krijgt inspiratie over een kijkwijzer om de spreekkansen van
kinderen in de klas te observeren en acties te nemen.
Via gerichte observaties met een
kijkwijzer worden de spreekkansen van kinderen in de klas onder de loep genomen,
met specifieke aandacht voor kleuters die weinig tot niet aan bod komen op een
doordeweekse dag. De observaties zijn een startpunt om doelgerichte acties te
bepalen en kansen uit te diepen om kinderen meer spreekkansen te geven.
Om de kwantiteit en kwaliteit van de
individuele spreekkansen bij kinderen die baat hebben bij extra
taalondersteuning onder de aandacht te brengen, ontwikkelde Odisee ORION, een
observatie-instrument dat gebruikt wordt om talige interacties in de kleuterklas
in kaart te brengen (Verbrugge & Boderé, 2022). In de workshop leren we via
ORION en het bewustmakingsproces dat daaruit voortvloeit, meer oog hebben voor
spreekkansen die onbenut blijven in de klas. We focussen op het stimuleren van
taal, en het opmerken en vergroten van die spreekkansen.
Sara
Verbrugge is lerarenopleider en onderzoeker aan de hogeschool Odisee. Ze
werkt op onderzoeksprojecten rond taalstimulering. Binnen de opleiding
kleuteronderwijs verzorgt ze vakken taalontwikkeling. Voor ze bij Odisee aan de
slag ging, werkte ze aan de KU Leuven als onderzoeker (tijdens haar doctoraat
en postdoc-mandaat) op het raakvlak tussen taalkunde en psychologie.
Workshop 1.8 (voormiddag) en 2.8 (namiddag):
Ontluikende
geletterdheid stimuleren in de kleuterklas
Doelgroep: kleuterleerkrachten, directies,
zorgleerkrachten, kernteams en begeleiders.
Doelstelling:
je krijgt inspiratie om van je klas een geletterde omgeving te
maken.
Om te kunnen functioneren in een
samenleving vol geschreven communicatie, heb je de sleutelcompetentie
‘geletterdheid’ nodig. Geletterdheid maakt leren mogelijk, zowel in een
schoolse context als daarbuiten. Het is dus uitermate belangrijk om de ontwikkeling
van geletterdheid al van jongs af aan te stimuleren. Tijdens deze sessie wordt
a.d.h.v. het kader van het geletterde huis (uit G-start) bekeken hoe je dat kan
doen in de kleuterklas en het eerste leerjaar. Aan de hand van een kijkwijzer wordt
kort besproken hoe je van je klas een krachtige geletterde omgeving kan maken
en met welke functionele activiteiten je kan inzetten op ontluikende
geletterdheid. Daarna zoomen we in op de kamer waarbij de deelnemers de meeste
vragen hebben.
Ellen
Smits geeft voor het CTO vormingen aan leerkrachten, begeleiders en
teams uit het kleuteronderwijs en de voorschoolse kinderopvang. Daarnaast
begeleidt ze, o.a. voor de prioritaire nascholing Vitamine T, scholen bij het
uitwerken van een taalbeleid en het implementeren van krachtige taalpraktijken.
Ellen schrijft op dit moment mee aan een handboek taaldidactiek voor
toekomstige kleuterleerkrachten en lerarenopleiders.
Workshop 1.9 (voormiddag):
Verhaalpicto’s
inzetten als houvast om verhalen te begrijpen en zelf te vertellen
Doelgroep: leerkrachten oudere kleuters en eerste
graad.
Doelstelling:
je verwerft dieper inzicht in het verband tussen verhalen
begrijpen en verhalen vertellen en kennis van werkvormen om narratieve
vaardigheden te ondersteunen met behulp van verhaalpicto's.
Als je de typische verhaalopbouw
herkent, dan is het gemakkelijker om een verhaal te begrijpen of zelf te
bouwen. In deze workshop worden creatieve praktijken gedeeld die in projectscholen
ontwikkeld werden om met behulp van verhaalpicto’s verhalen te begrijpen, na te
vertellen, zelf te verzinnen. We onderzoeken de mogelijkheden om deze
praktijken in te zetten bij de boeken die de deelnemers zelf meebrachten.
Nele
Martens heeft als logopediste heel wat expertise om de taalontwikkeling
van jonge kinderen individueel of in groep te bevorderen. Als lerarenopleider
en onderzoeker (o.m. in PRO-LEZEN) stemt ze wetenschappelijke inzichten, haar
praktijkervaring en de input naar toekomstige leerkrachten steeds op elkaar af.
Helena
Taelman doet reeds veertien jaar lang praktijkonderzoek naar taal in de
kleuterklas. Ze blogt regelmatig hierover op de blog kleutergewijs. Ze is goed
geïnformeerd over buitenlandse succesvolle taalinterventies en
wetenschappelijke aanbevelingen.
Workshop 2.9 (namiddag):
De 'wijze
weg' naar een schoolgedragen traject
Doelgroep: directies,
beleidsondersteuners, coaches taalbeleid, pedagogisch begeleiders.
Doelstelling: je krijgt
inzicht in het proces
van een verandertraject. Wat
zijn succesfactoren, wat zijn belemmeringen? Hoe zorg je ervoor dat het traject
duurzaam wordt uitgerold?
In deze workshop wordt het verhaal
verteld van basisschool Heiveld. Een schoolontwikkelingsverhaal met beren op de
weg (weerstand), met wake-up-calls, met quick wins, …
Hoe kom je tot een schoolgedragen
traject en een visie op taal? Een verhaal van vallen en opstaan, van verdrinken
en blinken. Een praktijkverhaal in kaart gebracht met enkele schoolontwikkelingstips
voor onderweg. Kortom, een interessante reis.
Ann
De Craene is taalondersteuner/taalbeleidsmedewerker op de basisschool
Heiveld en bijna afgestudeerde schoolontwikkelaar. Vanuit diverse
vrijwilligersengagementen in enkele kansarme Gentse buurten, raakt ze
gepassioneerd door het meertalig verhaal in schoolcontexten en daarbuiten. Ze schreef ook mee aan een taalmethode voor
kleuters.
Isabelle
Step is een gedreven en bevlogen docent, coach, onderzoeker,
procesbegeleider en vooral schoolontwikkelaar aan de Arteveldehogeschool. Ze
werkt als projectcoach in deze prioritaire nascholing 'tijd voor koaliteit'
waar ze vooral teams begeleidt in veranderingsprocessen. Ze wordt ook
regelmatig ingezet om teams te professionaliseren in coaching, deep democracy,
groeigerichte feedback geven, …