Tweeëntwintig projecten, gestart in september 2020, richten zich op taalstimulerende activiteiten Nederlands voor schoolgaande kinderen en jongeren in samenwerking met bijjvoorbeeld plaatselijke bibliotheken, leesbevorderingsorganisaties of pedagogische begeleidingsdiensten.
Deze projecten worden wetenschappelijke gemonitord om:
- de effectieve praktijken ter bevordering van het leesonderwijs te identificeren en te analyseren,
- inzicht te verwerven in wat scholen nodig hebben om die effectieve praktijken daadwerkelijk toe te kunnen passen
- deze inzichten te verspreiden naar het ruimere Vlaamse onderwijsveld.
Centrale vragen zijn daarbij: wat zijn de aandachtspunten bij een bredere uitrol: wat werkt en waarom, wat werkt niet en waarom, wat zijn de aandachtspunten en de voorwaarden in de klaspraktijk voor sterke leesvoortgang, wat is de rol van de verschillende actoren?
Het onderzoek betreft een systematische analyse over feitelijke praktijken heen en de effecten ervan én een toetsing aan de wetenschappelijke kennis. Dit moet resulteren in een wetenschappelijk rapport én een praktijkrelevante inspiratiegids over effectief leesonderwijs, aangevuld met richtlijnen en goede praktijkvoorbeelden.