Besluit van de Vlaamse regering betreffende de
personeelsformatie in het buitengewoon basisonderwijs
[
[...]
]
.
goedkeuringsdatum
17 JUNI 1997
publicatiedatum
B.S.27/08/1997
datum laatste wijziging
01/12/2023
COORDINATIE
(1)
B.Vl.R. van 23/02/1999 (B.S. 31/03/1999)
detail
Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 17 juni 1997 betreffende de personeelsformatie in het buitengewoon basisonderwijs ;
(2)
B.Vl.R. van 09/03/2001 (B.S. 18/04/2001)
detail
Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 17 juni 1997 betreffende de personeelsformatie in het buitengewoon basisonderwijs ;
(3)
B.Vl.R. van 08/11/2002 (B.S. 24/12/2002)
detail
Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 17 juni 1997 betreffende de personeelformatie in het buitengewoon basisonderwijs ;
(4)
B.Vl.R. van 05/03/2004 (B.S. 12/11/2004)
detail
Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 17 juni 1997 betreffende de personeelsformatie in het buitengewoon basisonderwijs ;
(5)
B.Vl.R. van 20/01/2006 (B.S. 04/04/2006)
detail
Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 juni 1997 betreffende de personeelsformatie in het buitengewoon basisonderwijs ;
(6)
B.Vl.R. van 20/01/2006 (B.S. 04/04/2006)
detail
Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 juni 1997 betreffende de personeelsformatie in het gewoon basisonderwijs en tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 juni 1997 betreffende de personeelsformatie in het buitengewoon basisonderwijs ;
(7)
B.Vl.R. van 01/09/2006 (B.S. 24/11/2006)
detail
Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de toekenning van aanvullende lestijden voor de integratie van anderstaligen ;
(8)
B.Vl.R. van 19/07/2007 (B.S. 27/08/2007)
detail
Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 juni 1997 betreffende de personeelsformatie in het buitengewoon basisonderwijs en het besluit van de Vlaamse Regering van 17 juni 1997 betreffende de personeelsformatie in het gewoon basisonderwijs ;
(9)
B.Vl.R. van 16/05/2008 (B.S. 04/09/2008)
detail
Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 juni 1997 betreffende de personeelsformatie in het buitengewoon basisonderwijs, het besluit van de Vlaamse Regering van 17 juni 1997 betreffende de personeelsformatie in het gewoon basisonderwijs en het besluit van de Vlaamse Regering van 7 juli 1998 betreffende het omrekeningspercentage en het puntengewicht voor de vaststelling van het werkingsbudget basisonderwijs ;
(10)
B.Vl.R. van 12/10/2012 (B.S. 04/12/2012)
detail
Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de invoering van een nieuw omkaderingssysteem in het gewoon basisonderwijs ;
(11)
B.Vl.R. van 10/07/2015 (B.S. 25/08/2015)
detail
Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van diverse besluiten van de Vlaamse Regering en tot verdere uitvoering van het decreet van 21 maart 2014 betreffende maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften ;
(12)
B.Vl.R. van 20/07/2018 (B.S. 27/08/2018)
detail
Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van diverse besluiten van de Vlaamse Regering en tot bepaling van de berekeningswijze van de waarborgregeling ter uitvoering van het decreet van 21 maart 2014 betreffende maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften ;
(13)
B.Vl.R. van 07/09/2018 (B.S. 05/10/2018)
detail
Besluit van de Vlaamse Regering betreffende maatregelen ter ondersteuning van het basisonderwijs en houdende wijziging van diverse besluiten betreffende personeelsformatie, scholengemeenschappen en salarisschalen ;
(14)
B.Vl.R. van 19/07/2019 (B.S. 28/08/2019)
detail
Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van diverse besluiten van de Vlaamse Regering betreffende basis- en secundair onderwijs ;
(15)
B.Vl.R. van 22/04/2022 (B.S. 22/09/2022)
detail
Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van maatregelen uit cao V voor de basiseducatie, cao VI voor het hoger onderwijs en cao XII voor de andere onderwijsniveaus die uitwerking hebben op 1 september 2021 en 1 januari 2022 ;
(16)
B.Vl.R. van 09/09/2022 (B.S. 14/12/2022)
detail
Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van dringende maatregelen
om het lerarenambt in het basis- en secundair onderwijs te herwaarderen
;
(17)
B.Vl.R. van 05/05/2023 (B.S. 04/08/2023)
detail
Besluit van de Vlaamse Regering m.b.t. de uitvoering van leersteun ;
(18)
B.Vl.R. van 15/09/2023 (B.S. 01/12/2023)
detail
Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van maatregelen over het lerarenambt ;
De Vlaamse regering,
Gelet op het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997,
inzonderheid op artikel 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138,
139, 146, § 2, 148, 149, 150, § 2, 151, 153, 180, 183, 2° en
3° en 195, 6°;
Gelet op het koninklijk
besluit nr. 65 van 20 juli 1982 tot vaststelling van de wijze waarop in de
inrichtingen voor buitengewoon onderwijs, de ambten van het bestuurs- en
onderwijzend personeel, gewijzigd bij decreten van 31 juli 1990, 9 april 1992
en 28 april 1993, en de besluiten van de Vlaamse regering van 25 november 1992,
7 december 1994 en 12 juni 1995;
Gelet op het
koninklijk besluit nr. 67 van 20 juli 1982 tot vaststelling van de wijze waarop
de ambten van het paramedisch personeel worden bepaald in de inrichtingen voor
het buitengewoon onderwijs, met uitzondering van de internaten en de
semi-internaten;
Gelet op het protocol van 27 mei
1997 houdende de conclusies van de onderhandelingen die gevoerd werden in de
gemeenschappelijke vergadering van het sectorcomité X en van
onderafdeling "Vlaamse Gemeenschap" van afdeling 2 van het comité voor
de provinciale en plaatselijke overheidsdiensten;
Gelet op het protocol van 27 mei 1997 houdende de conclusies van
de onderhandelingen die gevoerd werden in het overkoepelend
onderhandelingscomité;
Gelet op het
akkoord van de Vlaamse minister bevoegd voor de begroting, gegeven op 2 mei
1997;
Gelet op de dringende noodzakelijkheid,
gemotiveerd door de omstandigheid dat het decreet basisonderwijs van 25
februari 1997 in werking treedt op 1 september 1997. Hetzelfde geldt voor de
eerste reeks bijhorende uitvoeringsbesluiten.
Het
is voor de organisatie van het schooljaar 1997-1998 en voor de rechtszekerheid
van schoolbesturen, directies en personeelsleden essentieel dat zij zo snel
mogelijk uitsluitsel krijgen over de nieuw toe te passen regelgeving;
Gelet op het advies van de Raad van State gegeven
op 5 juni 1997 met toepassing van artikel 84, eerste lid, 2° van de
gecoördineerde wetten op de Raad van State;
Op voorstel van de Vlaamse minister van Onderwijs en
Ambtenarenzaken;
Na beraadslaging,
Besluit :
HOOFDSTUK 1. - Algemeen
Artikel 1.
Dit besluit is van toepassing
op het buitengewoon basisonderwijs gefinancierd of gesubsidieerd door de
Vlaamse Gemeenschap.
[Dit besluit is niet van toepassing op het leerondersteunend personeel in een leersteuncentrum als vermeld in
artikel 20, § 2, van het decreet van 5 mei 2023 over leersteun.]
Art. 2.
Voor de toepassing van dit
besluit wordt verstaan onder :
1° cursus :
geheel van minimum twee tot maximum drie lestijden, bestemd voor het onderwijs
in één van de erkende godsdiensten, de niet-confessionele
zedenleer of de cultuurbeschouwing;
2°
decreet : het decreet
basisonderwijs van 25 februari 1997;
3° externe leerling : leerling die tijdens de periode van
normale aanwezigheid van de leerlingen, alleen revaliderende of therapeutische
behandelingen ondergaat die verstrekt worden door personen van wie het ambt
wordt gefinancierd of gesubsidieerd door het departement Onderwijs met
uitzondering van de leerlingen die vallen onder de toepassing van het
koninklijk besluit nr. 184 van 30
december 1982;
4°
[...]
5°
[...]
6° leerling : leerling die voldoet aan de bepalingen van de
artikelen 20 en 21 van
het decreet of daar op grond van artikel 23 of 24 van afwijkt;
[6°bis.
[...]
]
7°
[...]
8°
[...]
9° teldag : dag waarop de leerlingen, met
toepassing van het decreet, worden geteld;
10° telperiode : periode waarin de leerlingen, met toepassing
van het decreet, worden geteld;
11°
[...]
12°
[...]
HOOFDSTUK 2. - Directie
Afdeling A. - Beleidsondersteuning
Art. 3.
[...]
Afdeling B. - Directie met
onderwijsopdracht
Art. 4.
§ 1.
[ Met toepassing van artikel 130, § 2, van het decreet wordt de directeur belast met een onderwijsopdracht van:]
1° 10 lestijden in scholen met minder dan 20 leerlingen;
2° 4 lestijden in scholen met 20 tot en met 39 leerlingen.
§ 2. Voor de toepassing
van § 1 wordt rekening gehouden met de leerlingen uit het kleuteronderwijs
en uit het lager onderwijs die in aanmerking komen voor de berekening van de
lestijden volgens de schalen van het lopende schooljaar.
§ 3.
[...]
[§ 4.
[Scholen die in het schooljaar 2016-2017 minimaal tien leerlingen begeleidden in het geïntegreerd onderwijs,
mogen de leerlingen die ze op de eerste schooldag van oktober van 2016 in begeleiding hadden, blijven meetellen voor
de toepassing van paragraaf 1.]
]
Afdeling C. - Bijzondere bepalingen inzake
vrijwillige fusies
Art. 5.
§ 1.
[Met toepassing van artikel 130, § 2, van het decreet
behoudt de adjunct-directeur van een school die ontstaan is uit vrijwillige
fusie, zoals bedoeld in artikel 129 van het decreet,
gedurende het schooljaar van de fusie en de drie daaropvolgende schooljaren, de
onderwijsopdracht waarmee hij belast was tijdens het schooljaar voorafgaand aan
de fusie.
Na
die periode van vier schooljaren is de adjunct-directeur niet langer belast met
een onderwijsopdracht, op voorwaarde dat de school op de teldag ten minste 60
leerlingen telt.
]
§ 2. Voor de toepassing
van § 1, tweede lid wordt rekening gehouden met de leerlingen uit het
kleuteronderwijs en uit het lager onderwijs die in aanmerking komen voor de
berekening van de lestijden volgens de schalen voor het lopende
schooljaar.
HOOFDSTUK 3. - Onderwijzend
personeel
Afdeling A. - Lestijden volgens de
schalen
Art. 6.
[ § 1.]
Met
toepassing van
[artikel
137ter]
van het decreet
worden de lestijden volgens de schalen jaarlijks per type vastgesteld volgens
de tabellen in de bijlagen 1, 2 en 3 bij dit besluit.
[
§ 2. Voor de berekening van het
aantal lestijden bij een leerlingenaantal hoger dan voorzien in de respectieve
tabellen, worden voor bijkomende leerlingen de drie laatste verhogingen van het
aantal lestijden in die tabel telkens
herhaald.
]
Art. 7.
Op de lestijden volgens
de schalen wordt het aanwendingspercentage 94,5 % toegepast.
Art. 8.
§ 1. Uit de lestijden
volgens de schalen verkregen conform de artikelen 6 en 7 worden de betrekkingen
en opdrachten geput voor :
- de eventuele
onderwijsopdracht van de directeur en de adjunct-directeur;
- het ambt van kleuteronderwijzer algemene en sociale
vorming;
- het ambt van onderwijzer algemene en
sociale vorming;
- het eventuele ambt van
leermeester algemene en sociale vorming, specialiteit : lichamelijke
opvoeding;
- het eventuele ambt van leermeester
algemene en sociale vorming, compensatietechnieken braille, type
6;
- de lestijden voor de meest gekozen godsdienst,
niet-confessionele zedenleer of cultuurbeschouwing.
§ 2. In elke school
voor buitengewoon basisonderwijs wordt een lid van het onderwijzend personeel
belast met het onthaal, de observatie en de tijdelijke begeleiding van de
nieuwe leerlingen die tijdens het schooljaar worden ingeschreven, en/of de
leerlingen die bijzondere individuele hulp nodig hebben.
§ 3. Als in een school
voor buitengewoon basisonderwijs een lid van het onderwijzend personeel wordt
belast met opvoedende activiteiten en/of het permanent onderwijs aan huis, dan
kan de opdracht nooit meer bedragen dan een volledige betrekking. Bovendien mag
het aantal lestijden nooit meer bedragen dan het aantal besteed aan de opdracht
uit § 2.
§ 4. Bij de
vergelijking van het aantal lestijden besteed aan de opdrachten uit § 2 en
§ 3 worden de lestijden voor permanent onderwijs aan huis niet in rekening
gebracht.
Art. 9.
De omrekening van de
lestijden volgens de schalen naar de gefinancierde of gesubsidieerde voltijdse
of deeltijdse betrekkingen en opdrachten bepaald in artikel 8, gebeurt als
volgt :
1° de lestijden volgens de schalen
voor de types die de school organiseert, worden samengeteld;
2° op dit totaal wordt het aanwendingspercentage toegepast;
het resultaat wordt afgerond naar de hogere eenheid als het eerste cijfer
achter de komma groter is dan 4;
3° het
resultaat wordt verminderd met de eventuele lestijden onderwijsopdracht van de
directeur en de adjunct-directeur;
4° de
overblijvende lestijden worden toegekend aan het onderwijzend personeel met
dien verstande dat elke lestijd besteed aan de lesopdracht uit de lestijden
volgens de schalen wordt geput.
Art. 10.
Voor de toepassing van
artikel
[137bis, § 5]
van het decreet is het gemiddeld aantal onderwijsdagen per kind gelijk aan 10.
Art. 11.
§ 1. Het aantal
cursussen van de meest gekozen godsdienst, niet-confessionele zedenleer of
cultuurbeschouwing wordt berekend door het aantal leerlingen van de meest
gekozen godsdienst, niet-confessionele zedenleer of cultuurbeschouwing op de
teldag of in de telperiode :
[voor de types 1, basisaanbod en 8]
te delen door 9 voor de eerste 49 leerlingen, en door 10 vanaf de vijftigste
leerling;
[voor de types 2, 3, 4, 5 en 9]
te delen door
6 voor de eerste 34 leerlingen, en door 7 vanaf de vijfendertigste
leerling;
voor de types 6 en 7 te delen door 5
voor de eerste 34 leerlingen, en door 6 vanaf de vijfendertigste
leerling.
§ 2. De aldus verkregen
quotiënten worden opgeteld en het resultaat wordt steeds naar beneden
afgerond. Het resultaat van deze berekening is het aantal te organiseren
cursussen.
§ 3. Elke cursus omvat
ten minste 2 en ten hoogste 3 lestijden.
Afdeling B. - Aanvullende
lestijden
Onderafdeling 1. - Aanvullende lestijden
voor godsdienst en niet-confessionele zedenleer in het buitengewoon lager
onderwijs
Art. 12.
§ 1. Met toepassing
van artikel 138, § 1,
1° van het decreet worden op grond van het aantal regelmatige
leerlingen op de teldag of in de telperiode, aanvullend bij de lestijden
volgens de schalen, lestijden gefinancierd of gesubsidieerd voor de cursussen
van de minder gekozen godsdienst of niet-confessionele zedenleer.
§ 2. Een cursus van
een minder gekozen godsdienst of niet-confessionele zedenleer bedraagt evenveel
lestijden als de cursus van de meest gekozen godsdienst of niet-confessionele
zedenleer. De verschillende cursussen worden gelijktijdig
georganiseerd.
§ 3. Het aantal
cursussen van de minder gekozen godsdienst of niet-confessionele zedenleer kan
ten hoogste gelijk zijn aan het aantal cursussen van de meest gekozen
godsdienst of niet-confessionele
zedenleer.
Art. 13.
§ 1. Zodra een
leerling wordt ingeschreven voor een minder gevolgde cursus die niet
gefinancierd of gesubsidieerd kon worden op grond van de schoolbevolking op de
teldag of in de telperiode, wordt deze cursus toch onmiddellijk gefinancierd of
gesubsidieerd op dezelfde wijze als bepaald in artikel 12 van dit besluit.
§ 2. Een minder
gevolgde cursus die gefinancierd of gesubsidieerd kan worden op grond van het
aantal leerlingen op de teldag of in de telperiode, maar waarvoor tijdens het
lopende schooljaar geen leerlingen meer zijn ingeschreven, wordt niet langer
gefinancierd of gesubsidieerd.
[Onderafdeling 1bis. Lestijden voor aanvangsbegeleiding]
[
Art. 13bis.
Met toepassing van artikel 139septies decies, § 4, van het decreet kunnen uit de lestijden die conform artikel 139septies decies, § 3, van het decreet berekend worden in het buitengewoon onderwijs, in de volgende ambten betrekkingen worden ingericht:
1° in het ambt van kleuteronderwijzer algemene en sociale vorming;
2° in het ambt van onderwijzer algemene en sociale vorming;
3° in het ambt van leermeester algemene en sociale vorming, specialiteit lichamelijke opvoeding;
4° in het ambt van leermeester algemene en sociale vorming, compensatietechnieken braille, type 6;
5° in het ambt van leermeester godsdienst of niet-confessionele zedenleer.
De lestijden worden op de volgende wijze omgerekend naar de gefinancierde of gesubsidieerde voltijdse of deeltijdse betrekkingen: de lestijden worden gedeeld door 22 tot op de eenheid. Het quotiënt is gelijk aan het mogelijke aantal volledige betrekkingen.
]
[
Art. 13ter.
Met toepassing van artikel 139septies decies, § 4, van het decreet kunnen de lestijden die conform artikel 139septies decies, § 3, van het decreet verkregen worden, in het buitengewoon onderwijs worden omgezet in uren paramedisch, medisch, sociaal, psychologisch en orthopedagogisch personeel, na de omzetting conform de volgende tabel:
lestijden | uren |
1 | 1 |
2 | 3 |
3 | 4 |
4 | 6 |
5 | 7 |
6 | 9 |
7 | 10 |
8 | 12 |
9 | 13 |
10 | 15 |
11 | 16 |
12 | 18 |
13 | 19 |
14 | 21 |
15 | 22 |
16 | 24 |
17 | 25 |
18 | 27 |
19 | 28 |
20 | 29 |
21 | 31 |
22 | 32 |
23 | 34 |
24 | 35 |
25 | 37 |
26 | 38 |
27 | 40 |
De omrekening van uren naar de gefinancierde of gesubsidieerde betrekkingen van het paramedisch, medisch, sociaal, psychologisch en orthopedagogisch personeel gebeurt conform artikel 24 van het besluit van de Vlaamse regering van 17 juni 1997 betreffende de personeelsformatie in het buitengewoon basisonderwijs.
]
[
Art. 13quater.
Met toepassing van artikel 139septies decies, § 4, van het decreet kunnen de lestijden die conform artikel 139septies decies, § 3, van het decreet berekend worden, in het buitengewoon onderwijs worden omgezet in punten, na omzetting conform de volgende tabel:
lestijden | punten |
1 | 4 |
2 | 8 |
3 | 12 |
4 | 15 |
5 | 19 |
6 | 23 |
7 | 27 |
8 | 31 |
9 | 35 |
10 | 39 |
11 | 43 |
12 | 46 |
13 | 50 |
14 | 54 |
15 | 58 |
16 | 62 |
17 | 66 |
18 | 70 |
19 | 73 |
20 | 77 |
21 | 81 |
22 | 85 |
Uit de punten die conform het eerste lid worden verkregen, kunnen de volgende ambten worden ingericht:
1° het ambt van zorgcoördinator uit de categorie beleids- en ondersteunend personeel;
2° het ambt van ICT-coördinator uit de categorie beleids- en ondersteunend personeel;
3° het ambt van administratief medewerker uit de categorie beleids- en ondersteunend personeel;
4° vanaf 1 januari 2022 het ambt van beleidsondersteuner uit de categorie beleids- en ondersteunend personeel.
[5° vanaf 1 september 2023 het ambt van adjunct-directeur uit de categorie beleids- en ondersteunend personeel.]
De omrekening van punten naar de gefinancierde of gesubsidieerde betrekkingen van het beleids- en ondersteund personeel gebeurt volgens conform artikelen 4quater, 4quinquies
[, 4sexies en 4novies]
van het besluit van de Vlaamse regering van 5 maart 2004 betreffende de puntenenveloppen voor de scholengemeenschappen basisonderwijs.
]
[
Art. 13quinquies.
Met toepassing van artikel 172quinquies/1, § 3, van het decreet wordt voor de omkadering, vermeld in artikel 172quinquies/1, § 3, de tabel, vermeld in artikel 13ter, eerste lid, van dit besluit, gebruikt om de lestijden in uren om te zetten of omgekeerd.
]
[Onderafdeling 1ter. Lestijden voor de kerntaak van het onderwijzend personeel]
[
Art. 13sexies.
§ 1. Met toepassing van artikel 139duodevicies, § 4, van het decreet kunnen uit de lestijden die conform artikel 139duodevicies, § 3, van het decreet berekend worden, in het buitengewoon onderwijs in de volgende ambten betrekkingen worden ingericht:
1° in het ambt van kleuteronderwijzer algemene en sociale vorming;
2° in het ambt van onderwijzer algemene en sociale vorming;
3° in het ambt van leermeester algemene en sociale vorming, specialiteit lichamelijke opvoeding;
4° in het ambt van leermeester algemene en sociale vorming, compensatietechnieken braille, type 6;
5° in het ambt van leermeester godsdienst of niet-confessionele zedenleer.
De lestijden worden op de volgende wijze omgerekend naar de gefinancierde of gesubsidieerde voltijdse of deeltijdse betrekkingen: de lestijden worden gedeeld door 22 tot op de eenheid. Het quotiënt is gelijk aan het mogelijke aantal volledige betrekkingen.
§ 2. Met toepassing van artikel 139duodevicies, § 4 en § 6, van het decreet kunnen de lestijden die conform artikel 139duodevicies, § 3 van het decreet berekend worden, in het buitengewoon onderwijs worden omgezet in punten, na omzetting conform de volgende tabel:
lestijden | punten |
1 | 4 |
2 | 8 |
3 | 12 |
4 | 15 |
5 | 19 |
6 | 23 |
7 | 27 |
8 | 31 |
9 | 35 |
10 | 39 |
11 | 43 |
12 | 46 |
13 | 50 |
14 | 54 |
15 | 58 |
16 | 62 |
17 | 66 |
18 | 70 |
19 | 73 |
20 | 77 |
21 | 81 |
22 | 85 |
Uit de punten die conform het eerste lid worden verkregen, kunnen de volgende ambten worden ingericht:
1° het ambt van zorgcoördinator uit de categorie beleids- en ondersteunend personeel;
2° het ambt van ICT-coördinator uit de categorie beleids- en ondersteunend personeel;
3° het ambt van administratief medewerker uit de categorie beleids- en ondersteunend personeel;
4° vanaf 1 januari 2022 het ambt van beleidsondersteuner uit de categorie beleids- en ondersteunend personeel.
De omrekening van punten naar de gefinancierde of gesubsidieerde betrekkingen van het beleids- en ondersteund personeel gebeurt volgens conform artikelen 4quater, 4quinquies en 4sexies van het besluit van de Vlaamse regering van 5 maart 2004 betreffende de puntenenveloppen voor de scholengemeenschappen basisonderwijs.
]
[Onderafdeling 1quater. Lestijden samen school maken]
[
Art. 13septies.
§ 1. Met toepassing van artikel 139undevicies, § 6, van het decreet kunnen uit de lestijden die conform artikel 139undevicies, § 4 of § 5, van het decreet verkregen worden, in het buitengewoon onderwijs in de volgende ambten betrekkingen worden ingericht:
1° in het ambt van kleuteronderwijzer algemene en sociale vorming;
2° in het ambt van onderwijzer algemene en sociale vorming;
3° in het ambt van leermeester algemene en sociale vorming, specialiteit lichamelijke opvoeding;
4° in het ambt van leermeester algemene en sociale vorming, compensatietechnieken braille, type 6;
5° in het ambt van leermeester godsdienst of niet-confessionele zedenleer.
De lestijden worden op de volgende wijze omgerekend naar de gefinancierde of gesubsidieerde voltijdse of deeltijdse betrekkingen: de lestijden worden gedeeld door 22 tot op de eenheid. Het quotiënt is gelijk aan het mogelijke aantal volledige betrekkingen.
§ 2. Met toepassing van artikel 139undevicies, § 6, van het decreet kunnen de lestijden die conform artikel 139undevicies, § 4 of § 5, van het decreet verkregen worden, in het buitengewoon onderwijs worden omgezet in uren paramedisch, medisch, sociaal, psychologisch en orthopedagogisch personeel, na de omzetting conform de volgende tabel:
lestijden | uren |
1 | 1 |
2 | 3 |
3 | 4 |
4 | 6 |
5 | 7 |
6 | 9 |
7 | 10 |
8 | 12 |
9 | 13 |
10 | 15 |
11 | 16 |
12 | 18 |
13 | 19 |
14 | 21 |
15 | 22 |
16 | 24 |
17 | 25 |
18 | 27 |
19 | 28 |
20 | 29 |
21 | 31 |
22 | 32 |
23 | 34 |
24 | 35 |
25 | 37 |
26 | 38 |
27 | 40 |
De omrekening van uren naar de gefinancierde of gesubsidieerde betrekkingen van het paramedisch, medisch, sociaal, psychologisch en orthopedagogisch personeel gebeurt conform artikel 24 van het besluit van de Vlaamse regering van 17 juni 1997 betreffende de personeelsformatie in het buitengewoon basisonderwijs.
§ 3. Met toepassing van artikel 139undevicies, § 6, van het decreet kunnen de lestijden die conform artikel 139undevicies, § 4 of § 5, van het decreet verkregen worden, in het buitengewoon onderwijs worden omgezet in punten, na de omzetting conform de volgende tabel:
lestijden | punten |
1 | 4 |
2 | 8 |
3 | 12 |
4 | 15 |
5 | 19 |
6 | 23 |
7 | 27 |
8 | 31 |
9 | 35 |
10 | 39 |
11 | 43 |
12 | 46 |
13 | 50 |
14 | 54 |
15 | 58 |
16 | 62 |
17 | 66 |
18 | 70 |
19 | 73 |
20 | 77 |
21 | 81 |
22 | 85 |
Uit de punten die conform het eerste lid worden verkregen, kunnen de volgende ambten worden ingericht:
1° het ambt van zorgcoördinator uit de categorie beleids- en ondersteunend personeel;
2° het ambt van ICT-coördinator uit de categorie beleids- en ondersteunend personeel;
3° het ambt van administratief medewerker uit de categorie beleids- en ondersteunend personeel;
4° vanaf 1 januari 2022 het ambt van beleidsondersteuner uit de categorie beleids- en ondersteunend personeel.
[5° vanaf 1 september 2023 het ambt van adjunct-directeur uit de categorie beleids- en ondersteunend personeel.]
De omrekening van punten naar de gefinancierde of gesubsidieerde betrekkingen van het beleids- en ondersteund personeel gebeurt conform artikelen 4quater, 4quinquies
[, 4sexies en 4novies]
van het besluit van de Vlaamse regering van 5 maart 2004 betreffende de puntenenveloppen voor de scholengemeenschappen basisonderwijs.
§ 4. Met toepassing van artikel 139undevicies, § 7, van het decreet worden de lestijden samen school maken aangewend op schoolniveau conform het afsprakenkader tussen de sociale partners.
]
[Onderafdeling 1quinquies. Omzetten van lestijden in punten of uren bij lerarentekort
]
(voetnoot 1)
[
Art. 13octies.
§ 1.
[Ter uitvoering van
artikel 130, § 2, vijfde lid, van het decreet kunnen de vacante lestijden, vermeld in artikel 130, § 2, tweede lid, van het
decreet en ter uitvoering van artikel 153viciessexies, vierde lid, van het decreet kunnen de niet-vacante lestijden,
vermeld in artikel 153viciessexies, eerste lid, van het decreet,]
in het buitengewoon basisonderwijs worden omgezet in punten na de
omzetting conform de volgende tabel:
lestijden | punten |
2 | 4 |
3 | 8 |
4 | 12 |
5 | 15 |
6 | 19 |
7 | 23 |
8 | 27 |
9 | 31 |
10 | 35 |
11 | 39 |
12 | 43 |
13 | 46 |
14 | 50 |
15 | 54 |
16 | 58 |
17 | 62 |
18 | 66 |
19 | 70 |
20 | 73 |
21 | 77 |
22 | 81 |
23 | 85 |
Uit de punten die conform het eerste lid worden verkregen, kunnen de volgende ambten worden ingericht:
1° het ambt van zorgcoördinator uit de categorie beleids- en ondersteunend personeel;
2° het ambt van ICT-coördinator uit de categorie beleids- en ondersteunend personeel;
3° het ambt van administratief medewerker uit de categorie beleids- en ondersteunend personeel;
4° vanaf 1 januari 2022 het ambt van beleidsondersteuner uit de categorie beleids- en ondersteunend personeel.
[5° vanaf 1 september 2023 het ambt van adjunct-directeur uit de categorie beleids- en ondersteunend personeel.]
De punten worden omgerekend naar gefinancierde of gesubsidieerde betrekkingen van het beleids- en
ondersteund personeel conform artikel 4quater, 4quinquies
[, 4sexies en 4novies]
van het besluit van de Vlaamse regering van
5 maart 2004 betreffende de puntenenveloppen voor de scholengemeenschappen basisonderwijs.
§ 2. Ter uitvoering van artikel 130, § 2, vijfde lid, van het decreet kunnen de lestijden, vermeld in artikel 130, § 2,
tweede lid, van het decreet, in het buitengewoon basisonderwijs worden omgezet in uren na de omzetting conform de
volgende tabel:
lestijden | uren |
2 | 1 |
3 | 3 |
4 | 4 |
5 | 6 |
6 | 7 |
7 | 9 |
8 | 10 |
9 | 12 |
10 | 13 |
11 | 15 |
12 | 16 |
13 | 18 |
14 | 19 |
15 | 21 |
16 | 22 |
17 | 24 |
18 | 25 |
19 | 27 |
20 | 28 |
21 | 29 |
22 | 31 |
23 | 32 |
24 | 34 |
25 | 35 |
26 | 37 |
27 | 38 |
28 | 40 |
De omrekening van uren naar de gefinancierde of gesubsidieerde betrekkingen van het paramedisch, medisch,
sociaal, psychologisch en orthopedagogisch personeel gebeurt conform artikel 24 van het besluit van de Vlaamse
regering van 17 juni 1997 betreffende de personeelsformatie in het buitengewoon basisonderwijs.
]
Onderafdeling 2. - Aanvullende lestijden
voor permanent onderwijs aan huis in het buitengewoon lager
onderwijs
Art. 14.
Met toepassing van
artikel 138, § 1,
4° van het decreet worden, aanvullend bij de lestijden volgens
de schalen, per leerling die voldoet aan de voorwaarden bepaald in
artikel 35 van het
decreet, vier lestijden gefinancierd of gesubsidieerd voor het permanent
onderwijs aan huis.
[Onderafdeling 3. - Aanvullende lestijden
voor de Nederlandstalige scholen in de rand- en
taalgrensgemeenten]
[
Art. 14bis t.e.m. 14quater.
[...]
]
[Afdeling B/1. Aanwending van lestijden om een gastleraar in te zetten]
[Onderafdeling 1. — Aanwending van lestijden om een gastleraar in te zetten als vermeld in artikel 141, § 4, van het
decreet]
[
Art. 14quinquies
Een school kan tijdens de schooljaren 2023-2024 en 2024-2025 vacante lestijden aanwenden om een
gastleraar in te zetten als vermeld in artikel 141, § 4, van het decreet, conform de volgende voorwaarden:
1° als de school vacante lestijden aanwendt om een gastleraar in te zetten, meldt de school het aantal lestijden en
de periode van aanwending aan het Agentschap voor Onderwijsdiensten;
2° de lestijden die conform punt 1° worden gemeld, worden door het Agentschap voor Onderwijsdiensten omgezet
in een krediet dat wordt vastgesteld op 59,36 euro per omgezette lestijd. Het voormelde krediet wordt gekoppeld aan
de schommelingen van het indexcijfer van de consumptieprijzen conform de wet van 1 maart 1977 houdende inrichting
van een stelsel waarbij sommige uitgaven in de overheidssector aan het indexcijfer van de consumptieprijzen van het
Rijk worden gekoppeld. Het voormelde krediet wordt vanaf 1 januari 2023 gekoppeld aan de spilindex 123,14. De
indexaanpassingen die na 1 oktober van het schooljaar worden doorgevoerd, hebben pas uitwerking met ingang van
het daaropvolgende schooljaar;
3° het Agentschap voor Onderwijsdiensten kent het totale geïndexeerde krediet voor de aanwending van
gastleraren, vermeld in punt 2°, toe aan de school in de vorm van een voorschot van 25% van het krediet in de loop
van de maand november van het schooljaar in kwestie en het resterende saldo van 75% in de loop van de
maand juni die daarop volgt;
4° de school kan het krediet dat door het Agentschap voor Onderwijsdiensten toegekend wordt, vermeld in punt
3°, alleen aanwenden voor het inzetten van gastleraren conform punt 1°.
]
[Onderafdeling 2. — Aanwending van lestijden om gastleraren in te zetten via een dienstverleningsovereenkomst met
een onderneming of een organisatie als vermeld in artikel 130bis van het decreet
]
[
Art. 14sexies.
§ 1. Een school kan vacante of niet-vacante lestijden aanwenden om een gastleraar in te zetten als
vermeld in artikel 130bis van het decreet conform de volgende voorwaarden:
1° het schoolbestuur van de school sluit met een onderneming of een organisatie een dienstverleningsovereenkomst als vermeld in artikel 130bis van het decreet, met daarin de afspraken over de terbeschikkingstelling van een
werknemer van de onderneming of de organisatie als gastleraar voor een welbepaalde opdracht en periode. Het
schoolbestuur gebruikt het model dat is opgenomen in bijlage 4, die bij dit besluit is gevoegd, om de voormelde
dienstverleningsovereenkomst te sluiten;
2° het schoolbestuur en de onderneming of de organisatie leggen op basis van de dienstverleningsovereenkomst,
vermeld in punt 1°, de individuele lesopdracht van de werknemer vast in een deelovereenkomst conform het model
van deelovereenkomst dat is opgenomen in het model van de dienstverleningsovereenkomst, vermeld in punt 1°;
3° als de school lestijden aanwendt voor een gastleraar als vermeld in artikel 130bis van het decreet, meldt de
school aan het Agentschap voor Onderwijsdiensten de gegevens van het bedrijf of de organisatie waarmee ze een
dienstverleningsovereenkomst heeft afgesloten en meldt de school aan het Agentschap voor Onderwijsdiensten het
aantal lestijden en de periode van aanwending die zijn vastgelegd in de voormelde overeenkomst;
4° de lestijden die conform punt 3° worden gemeld, worden door het Agentschap voor Onderwijsdiensten omgezet
in een krediet dat wordt vastgesteld op 59,36 euro per omgezette lestijd. Het voormelde krediet wordt gekoppeld aan
de schommelingen van het indexcijfer van de consumptieprijzen conform de wet van 1 maart 1977 houdende inrichting
van een stelsel waarbij sommige uitgaven in de overheidssector aan het indexcijfer van de consumptieprijzen van het
Rijk worden gekoppeld. Het voormelde krediet wordt vanaf 1 januari 2023 gekoppeld aan de spilindex 123,14. De
indexaanpassingen die na 1 oktober van het schooljaar worden doorgevoerd, hebben evenwel pas uitwerking met
ingang van het daaropvolgende schooljaar;
5° het Agentschap voor Onderwijsdiensten kent het totale geïndexeerde krediet voor de aanwending van
gastleraren, vermeld in punt 4°, toe aan het bedrijf of de organisatie, zoals opgenomen in de dienstverleningsovereenkomst, vermeld in punt 1°.
In het eerste lid wordt verstaan onder:
1° onderneming: een onderneming uit de publieke of private profit- of non-profitsector;
2° organisatie: een organisatie uit de publieke of private profit- of non-profitsector.
]
Afdeling C. - Bijzondere bepalingen bij
fusies
Art. 15.
[...]
Art. 16.
§ 1. Op basis van
artikel 146 van het
decreet krijgt de school
[, met uitzondering van scholen voor
type 5,]
die ontstaan is uit vrijwillige fusie bijkomende
lestijden. Deze lestijden worden als volgt berekend :
X : het lestijdenpakket op basis van de reglementering in de
veronderstelling dat de structuur van vóór de fusie behouden
blijft.
Y : het lestijdenpakket op basis van de
reglementering vertrekkende van de nieuwe structuur na de fusie.
Z : het verschil tussen X en Y (X - Y = Z).
§ 2. Het pakket
bijkomende lestijden wordt eenmaal berekend en gespreid in de tijd en afnemend
van jaar tot jaar toegekend :
- het schooljaar van
de fusie : 100% van Z;
- het eerste schooljaar na de
fusie : 75% van Z;
- het tweede schooljaar na de
fusie : 50% van Z;
- het derde schooljaar na de
fusie : 25% van Z;
- vanaf het vierde schooljaar na
de fusie : 0% van Z.
§ 3. De bijkomende
lestijden worden niet langer gefinancierd of gesubsidieerd zodra de school
opsplitst.
HOOFDSTUK 4. - Paramedisch, medisch, sociaal,
psychologisch en orthopedagogisch personeel
Art. 17.
§ 1. Met toepassing van
artikel 148 van het
decreet worden de uren volgens de richtgetallen bepaald door het aantal
regelmatige leerlingen, de leerlingen die vallen onder de toepassing van het
koninklijk besluit nr. 184 van 30
december 1982 uitgezonderd, per type te vermenigvuldigen met de
volgende richtgetallen :
- type 1 :
1;
[- type basisaanbod : 1;]
- type 2 : 3,9;
[type 3 : 2,1;]
- type 4 :
5;
[- type 6 : 2,1;]
- type 7 : 2,9;
- type 8 :
1;
[- type 9 : 2,1.]
§ 2. De som van de
producten verkregen op grond van § 1 wordt afgerond naar de hogere eenheid
als het eerste cijfer achter de komma groter is dan vier.
[...]
Art. 18.
[...]
Art. 19.
[...]
Art. 20.
[...]
Art. 21.
[...]
Art. 22.
[...]
Art. 23.
Uit de uren volgens de
richtgetallen worden de betrekkingen geput voor :
- het ambt van logopedist;
- het ambt van
kinesitherapeut;
- het ambt van
ergotherapeut;
- het ambt van
verpleger;
- het ambt van maatschappelijk
werker;
- het ambt van
kinderverzorger;
- het ambt van
arts;
- het ambt van psycholoog;
- het ambt van orthopedagoog.
Art. 24.
Met toepassing van
artikel 150, § 2
van het decreet worden uit het urenpakket zoals bepaald volgens de artikelen 17
tot 22 :
- voor een voltijdse opdracht van arts,
psycholoog of orthopedagoog 40 eenheden geput;
- voor een voltijdse opdracht van maatschappelijk werker,
kinderverzorger, ergotherapeut, kinesitherapeut en verpleger 32 eenheden
geput;
- voor een voltijdse opdracht van logopedist
30 eenheden geput.
Art. 25.
§ 1. Met toepassing van
artikel 149 komen de
leerlingen die vóór type 5 verbonden aan een preventorium al
ingeschreven waren in een school voor buitengewoon onderwijs van
[type 1, basisaanbod, 2, 3, 4, 6, 7, 8 of 9]
in aanmerking voor de berekening van een urenpakket logopedie.
§ 2. Het urenpakket wordt
bepaald door per type de gemiddelde aanwezigheid van deze leerlingen tijdens de
telperiode te berekenen.
§ 3. De gemiddelde
aanwezigheid wordt vermenigvuldigd met de richtgetallen bepaald in artikel 17,
§ 1. De som van de producten wordt afgerond naar de hogere eenheid als het
eerste cijfer achter de komma groter is dan vier.
[...]
[ [HOOFDSTUK 4bis. - Beleids- en ondersteunend
personeel]
[
Art. 25bis.
Met toepassing van
artikel 153novies van
het decreet wordt aan iedere school voor buitengewoon basisonderwijs een
puntenenveloppe
[voor administratieve en beleidsondersteuning]
toegekend.
]
[
Art. 25ter.
[
§ 1. Met toepassing van artikel 153sexies, § 1, van het decreet heeft elke school voor buitengewoon basisonderwijs, met uitzondering van type 5-scholen, recht op een basisenveloppe voor administratieve en beleidsondersteuning van negen punten.
§ 2. Per school voor buitengewoon basisonderwijs, met uitzondering van type 5-scholen, wordt naast de punten, vermeld in paragraaf 1, een bijkomend aantal punten voor administratieve en beleidsondersteuning toegekend die berekend wordt door het gewogen aantal regelmatige leerlingen dat ingeschreven is op de teldag, of het gemiddelde aantal regelmatige leerlingen tijdens de telperiode die van toepassing is voor de berekening van de lestijden volgens de schalen, te vermenigvuldigen met de
[puntenwaarde 0,42338]
per leerling, waarbij de wegingscoëfficiënt voor een leerling lager onderwijs gelijk is aan 1 en de wegingscoëfficiënt voor een kleuter gelijk is aan 0,6636.
De punten, vermeld in het eerste lid, worden binnen een school afgerond naar het hogere gehele getal als het eerste cijfer na de komma groter is dan vier. Als het eerste cijfer na de komma kleiner is dan of gelijk is aan vier, wordt er afgerond naar het lagere gehele getal.
§ 3. Elke type 5-school in het buitengewoon basisonderwijs heeft recht op een basisenveloppe van 53 punten. Daarnaast wordt een bijkomende puntenenveloppe toegekend van 41 punten per bijkomende vestigingsplaats.
]
]
[
Art. 25quater.
[...]
]
[
Art. 25quinquies.
Uit de puntenenveloppe, verkregen volgens
artikel 25ter
[...]
,
[kunnen de ambten van administratief medewerker
[, beleidsondersteuner en adjunct-directeur]
]
worden ingericht uit de categorie van beleids- en ondersteunend
personeel.
]
[
Art. 25sexies.
§ 1 De omrekening van punten naar de
gefinancierde of gesubsidieerde voltijdse betrekkingen gebeurt als volgt
:
1° indien een betrekking wordt ingericht die de
weddenschaal 202 genereert, wordt voor een voltijdse betrekking 63 punten in
rekening gebracht.
2° indien een betrekking wordt
ingericht die de weddenschaal 158 genereert, wordt voor een voltijdse
betrekking 82 punten in rekening gebracht.
[2° bis als een betrekking wordt ingericht die de weddenschaal 148 genereert, worden voor een voltijdse betrekking 85 punten in rekening gebracht;]
[2°ter als een betrekking wordt ingericht die de weddeschaal 413 genereert, worden voor een voltijdse betrekking
100 punten in rekening gebracht;]
3° indien een
betrekking wordt ingericht die de weddenschaal 542 genereert, wordt voor een
voltijdse betrekking 120 punten in rekening gebracht.
[3° bis als een betrekking wordt ingericht die de weddenschaal 501 genereert, worden voor een voltijdse betrekking 126 punten in rekening gebracht;]
4°
indien een betrekking wordt ingenomen door een personeelslid dat ingevolge een
beslissing van de administratieve gezondheidsdienst ter beschikking is gesteld
wegens ontstentenis van betrekking en wedertewerkgesteld wordt als
administratieve medewerker, worden voor een voltijdse betrekking 63 punten in
rekening gebracht.
§ 2. Voor de aanwending in uren wordt de
toegekende puntenenveloppe omgezet volgens de onderstaande tabel :
[
[
puntenwaarde | 63 | 82 | 85 | 100 | 120 | 126 |
aantal uren | punten | punten | punten | punten | punten | punten |
1 | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 4 |
2 | 4 | 5 | 5 | 6 | 7 | 7 |
3 | 5 | 7 | 7 | 8 | 10 | 11 |
4 | 7 | 9 | 9 | 11 | 13 | 14 |
5 | 9 | 11 | 12 | 14 | 17 | 18 |
6 | 11 | 14 | 14 | 17 | 20 | 21 |
7 | 12 | 16 | 17 | 19 | 23 | 25 |
8 | 14 | 18 | 19 | 22 | 27 | 28 |
9 | 16 | 21 | 21 | 25 | 30 | 32 |
10 | 18 | 23 | 24 | 28 | 33 | 35 |
11 | 19 | 25 | 26 | 31 | 37 | 39 |
12 | 21 | 27 | 28 | 33 | 40 | 42 |
13 | 23 | 30 | 31 | 36 | 43 | 46 |
14 | 25 | 32 | 33 | 39 | 47 | 49 |
15 | 26 | 34 | 35 | 42 | 50 | 53 |
16 | 28 | 36 | 38 | 44 | 53 | 56 |
17 | 30 | 39 | 40 | 47 | 57 | 60 |
18 | 32 | 41 | 42 | 50 | 60 | 63 |
19 | 33 | 43 | 45 | 53 | 63 | 67 |
20 | 35 | 46 | 47 | 56 | 67 | 70 |
21 | 37 | 48 | 50 | 58 | 70 | 74 |
22 | 39 | 50 | 52 | 61 | 73 | 77 |
23 | 40 | 52 | 54 | 64 | 77 | 81 |
24 | 42 | 55 | 57 | 67 | 80 | 84 |
25 | 44 | 57 | 59 | 69 | 83 | 88 |
26 | 46 | 59 | 61 | 72 | 87 | 91 |
27 | 47 | 62 | 64 | 75 | 90 | 95 |
28 | 49 | 64 | 66 | 78 | 93 | 98 |
29 | 51 | 66 | 68 | 81 | 97 | 102 |
30 | 53 | 68 | 71 | 83 | 100 | 105 |
31 | 54 | 71 | 73 | 86 | 103 | 109 |
32 | 56 | 73 | 76 | 89 | 107 | 112 |
33 | 58 | 75 | 78 | 92 | 110 | 116 |
34 | 60 | 77 | 80 | 94 | 113 | 119 |
35 | 61 | 80 | 83 | 97 | 117 | 123 |
36 | 63 | 82 | 85 | 100 | 120 | 126 |
]
]
]
HOOFDSTUK 5. - Sancties
Art. 26.
Onverminderd de bepalingen van
artikel 174 van het
decreet, worden met toepassing van artikel 177, § 1, 9° en 10° van het
decreet de misbruiken bij het tellen van de regelmatige leerlingen voor het
lestijden- en urenpakket, en de misbruiken bij het berekenen en aanwenden van
het lestijden- en urenpakket die vastgesteld worden door
[het Agentschap voor Onderwijsdiensten]
, bij
aangetekend schrijven meegedeeld aan het betrokken schoolbestuur. De mededeling
verwijst naar de mogelijke sancties.
Art. 27.
§ 1. Binnen een termijn van
30 kalenderdagen na de betekening van het aangetekend schrijven kan het
schoolbestuur bij
[het Agentschap voor Onderwijsdiensten]
een verweerschrift indienen. De betekening
wordt geacht te gebeuren de derde werkdag na het versturen van het aangetekend
schrijven. De herfstvakantie, kerstvakantie, krokusvakantie, paasvakantie en
zomervakantie schorten de termijn van 30 kalenderdagen op.
§ 2. Na ontvangst van het
verweerschrift, en uiterlijk 60 kalenderdagen na de betekening van het
aangetekend schrijven, legt
[het Agentschap voor Onderwijsdiensten]
eventueel een dossier met een
voorstel tot sanctie voor aan de Vlaamse minister, bevoegd voor
onderwijs.
Art. 28.
Binnen een termijn van drie
maanden na de betekening van de in artikel 26 bedoelde aangetekende brief,
neemt de Vlaamse minister, bevoegd voor onderwijs, een beslissing omtrent een
sanctie. Die beslissing wordt bij aangetekend schrijven meegedeeld aan het
betrokken schoolbestuur. Na de termijn van 3 maanden kan er geen sanctie meer
worden opgelegd.
[Hoofdstuk 5/1.
[...]
]
[
Art. 28/1.
[...]
]
HOOFDSTUK 6. - Opheffingsbepalingen
Art. 29.
Ter uitvoering van
artikel 183, 2° en
3° van het decreet, worden voor het basisonderwijs de artikelen
2°, § 2, 7, § 3, 8, 11, 12 en 13 van het koninklijk besluit nr.
65 van 20 juli 1982 tot vaststelling van de wijze waarop de ambten van het
bestuurs- en onderwijzend personeel worden bepaald in de inrichtingen voor
buitengewoon basisonderwijs en de artikelen 3, § 2 en § 3 en 8 van
het koninklijk besluit nr. 67 van 20 juli 1982 tot vaststelling van de wijze
waarop de ambten van het paramedisch personeel worden bepaald in de
inrichtingen voor het buitengewoon onderwijs, met uitzondering van de
internaten of semi-internaten, opgeheven.
HOOFDSTUK 7. - Slotbepalingen
Art. 30.
Dit besluit treedt in werking
op 1 september 1997 behalve artikel 5 en 16 die uitwerking hebben met ingang
van 1 september 1995 en artikel 10 dat in werking treedt op 1 september 1998.
Art. 31.
De Vlaamse minister, bevoegd
voor het onderwijs, is belast met de uitvoering van dit besluit.
BIJLAGE 1
LESTIJDENSCHAAL
VOOR HET BUITENGEWOON BASISONDERWIJS :
type 1, basisaanbod, 8
lln | lestijden | lln | lestijden | lln | lestijden |
1 2
3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 | 4 7
10 13
16 19
22 25 28 32 35 38 41 44 47 50 53 56 60 63 66 69 72 75 78 81 84 88 91 94 97 100 103 106 109 | 36
37 38
39 40
41 42
43 44
45 46
47 48
49 50
51 52
53 54
55 56
57 58
59 60
61 62
63 64
65 66
67 68
69 70 | 112
116 119
122 125
128 131
134 137
140 144
147 150
153 156
159 161 164 167 170 173 175 178 181 184 187 189 192 195 198 201 203 206 209 212 | 71 72
73 74
75
76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 | 215
217 220
223 226
229 231
234 237
240 243
245 248
251 254
257 259
262 265
268 271
273 276
279 282
285 287
290 293
296 299
301 304
307 310 |
lln | lestijden | lln | lestijden | lln | lestijden |
106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 | 313 315 318 321 324 327 329 332 335 338 341 343 346 349 352 355 357 360 363 366 369 371 374 377 380 383 385 388 391 394 397 399 402 405 408 411 413 416 419 422 | 146
147 148
149 150
151 152
153 154
155 156
157 158
159 160
161 162
163 164
165 166
167 168
169 170
171 172
173 174
175 176
177 178
179 180
181 182
183 184
185 | 425
427 430
433 436
439 441
444 447
450 453
455 458
461 464
467 469
472 475
478 481
483 486
489 492
495 497
500 503
506 509
511 514
517 520
523 525
528 531
534 | 186
187 188
189 190
191 192
193 194
195 196
197 198
199 200
201 202
203 204
205 206
207 208 209
210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 | 537
539 542
545 548
551 553
556 559
562 565
567 570
573 576
579 581
584 587
590 593
595 598
601 604 607
609 612 615 618 621 623 626 629 632 635 637 640 643 646 |
lln | lestijden | lln | lestijden | lln | lestijden |
226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 | 649 651 654 657 660 663 665 668 671 674 677 679 682 685 688 691 693 696 699 702 705 707 710 713 716 719 721 724 727 730 733 735 738 741 744 747 749 752 755 758 | 266
267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 | 761
763 766
769 772
775 777
780 783
786 789
791 794
797 800
803 805
808 811
814 817
819 822
825 828
831 833
836 839
842 845
847 850
853
856 | | |
BIJLAGE 2
LESTIJDENSCHAAL
VOOR HET BUITENGEWOON BASISONDERWIJS :
"type 2, 3, 4, 5 en 9
lln | lestijden | lln | lestijden | lln | lestijden |
1
2 3
4 5
6 7
8 9
10 11
12 13
14 15
16 17
18 19
20 21
22 23 24
25 26
27 28
29 30
31 32 33 34 35 | 5
10 14
19 24 28
33
38 42
47 52
56 61
66 70
75 80
84 89
94 98
103 108
112 117
122 126
131 136
140 145
150 154
159 163 | 36
37 38
39 40
41 42
43 44
45 46
47 48
49 50
51 52
53 54
55 56
57 58
59 60 61
62 63 64 65 66 67 68 69 70 | 167
171 175
179 183
187 191
195 199
203 207
211 215
219 223
227 231
235 239
243 247 251 255 259 263 267 271 275 279 283 287 291 295 299 303 | 71
72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 | 307
311 315
319 323
327 331 335
339 343 347 351 355 359 363 367 371 375 379 383 387 391 395 399 403 407 411 415 419 423 427 431 435 439 443 |
lln | lestijden | lln | lestijden | lln | lestijden |
106
107 108
109 110
111 112
113 114
115 116
117 118
119 120
121 122
123 124
125 126
127 128
129 130
131 132
133 134
135 136
137 138 139
140 | 447
451 455
459 463
467 471
475 479
483 487
491 495
499 503
507 511
515 519
523 527
531 535
539 543
547 551
555 559
563 567
571 575 579
583 | 141
142 143
144 145
146 147
148 149
150 151
152 153
154 155
156 157 158
159
160 161
162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 | 587 591 595 599 603 607 611 615 619 623 627 631 635 639 643 647 651 655 659 663 667 671 675 679 683 687 691 695 699 703 707 711
715 719 723 | 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 | 727 731 735 739 743 747 751 755 759 763 767 771 775 779 783 787 791 795 799 803 807 811 815 819 823 |
BIJLAGE 3
LESTIJDENSCHAAL
VOOR HET BUITENGEWOON BASISONDERWIJS :
Type 6
en 7
lln | lestijden | lln | lestijden | lln | lestijden |
1
2 3 4
5
6 7
8 9
10 11
12 13
14 15
16 17
18 19
20 21
22 23
24 25
26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 | 6 12 17 23 28 34 40 45 51 56 62 68 73 79 84 90 96 101 107 112 118 124 129 135 140 146 152 157 163 168 174 180 185 191 196 | 36 37
38 39
40
41 42
43 44
45 46
47 48
49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 | 200
205 210
214 219
224 228
233 238
242 247
252 256
261 266
270 275
280 284
289 294
298 303
308 312
317 322
326 331
336 340
345 350 354
359 | 71
72 73 74
75 76
77 78
79 80
81 82
83 84
85 86
87 88
89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 | 364
368 373
378 382
387 392
396 401
406 410
415 420
424 429
434 438
443 448
452 457
462 466
471 476
480 485
490 494
499 504
508 513
518 522 |
lln | lestijden | lln | lestijden | lln | lestijden |
106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 | 527
532 536
541 546
550 555
560 564
569 574
578 583
588 592
597 602
606 611
616 620
625 630
634 639
644 648 653
658
662 667
672 676
681 686
690 695
700 704 709 | 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 | 714
718 723 728
732
737 742 746 751 756 760 765 770 774 779 784 788 793 798 802 807 812 816 821 826 830 835 840 844 849 854 858 863 868 872 877 882 886 891 896 | 186
187 188
189 190
191 192
193 194
195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209
210 | 900
905 910
914 919
924 928
933 938
942 947
952 956
961 966
970 975 980 984 989 994 998 1003 1008
1012 |
[
Bijlage 4.
Model van dienstverleningsovereenkomst als vermeld in artikel 14sexies
]
- (1):
Deze onderafdeling 1quinquies treedt buiten werking op 31/08/2025 (art. 25 van het BVR. 09/09/2022 (B.S. 14/12/2022)