Besluit van de Vlaamse Regering houdende sommige maatregelen betreffende de modernisering van het secundair onderwijs

  • goedkeuringsdatum
    1 juni 2018
  • publicatiedatum
    B.S.28/09/2018
  • zie ook
  • datum laatste wijziging
    18/09/2020

(1) B.Vl.R. van 19/07/2019 (B.S. 28/08/2019) detail
Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van diverse besluiten van de Vlaamse Regering betreffende basis- en secundair onderwijs
;

(2) B.Vl.R. van 28/08/2020 (B.S. 18/09/2020)

De Vlaamse Regering,

Gelet op het decreet van 10 juli 2008 betreffende het stelsel van leren en werken in de Vlaamse Gemeenschap, artikel 22 en 28; Gelet op de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010, bekrachtigd bij het decreet van 27 mei 2011, artikel 115, § 1, eerste lid, 1°, 2° en 3°, artikel 123/21, ingevoegd bij het decreet van 20 april 2018, artikel 126, artikel 133/3, vierde lid, artikel 133/4, § 1, negende en tiende lid, artikel 133/5, eerste lid, artikel 133/6, derde lid, en artikel 157/4, alle ingevoegd bij het decreet van 20 april 2018, artikel 159, § 3, artikel 335, gewijzigd bij het decreet van 20 april 2018, artikel 335/1, zevende lid, ingevoegd bij het decreet van 20 april 2018, artikel 341, vervangen bij het decreet van 20 april 2018, en artikel 342, § 3;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juni 1989 tot vaststelling van de algemene vakken, de kunstvakken, de technische vakken en de praktische vakken in de instellingen voor voltijds secundair onderwijs en in de instellingen voor voltijds secundair onderwijs die als centra voor deeltijds beroepssecundair onderwijs fungeren, georganiseerd of gesubsidieerd door de Vlaamse Gemeenschap, met uitzondering van de instellingen voor buitengewoon secundair onderwijs;

Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 19 juli 2002 betreffende de organisatie van het voltijds secundair onderwijs;

Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 6 december 2002 betreffende de organisatie van het buitengewoon secundair onderwijs van opleidingsvorm 3;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 21 december 2007 betreffende de studiegebieden en structuuronderdelen in het voltijds secundair onderwijs;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 18 juli 2008 houdende organisatie van het experimenteel voltijds gewoon secundair onderwijs volgens een modulair stelsel;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 5 september 2008 houdende organisatie van het experimenteel buitengewoon secundair onderwijs volgens een modulair stelsel;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 24 oktober 2008 houdende uitvoering van het decreet van 10 juli 2008 betreffende het stelsel van leren en werken in de Vlaamse Gemeenschap;

Gelet op het overleg met de afgevaardigden van de schoolbesturen op 21 september en 2 oktober 2017;

Gelet op het overleg met de representatieve vakorganisaties op 26 september 2017;

Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister, bevoegd voor de begroting, gegeven op 11 oktober 2017;

Gelet op protocol nr. 68 van 1 december 2017 houdende de conclusies van de onderhandelingen die werden gevoerd in de gemeenschappelijke vergadering van Sectorcomité X, van onderafdeling Vlaamse Gemeenschap van afdeling 2 van het Comité voor de provinciale en plaatselijke overheidsdiensten en van het overkoepelend onderhandelingscomité, vermeld in het decreet van 5 april 1995 tot oprichting van onderhandelingscomités in het vrij gesubsidieerd onderwijs;

Gelet op advies 63.246/1 van de Raad van State, gegeven op 18 mei 2018 , met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op voorstel van de Vlaamse minister van Onderwijs;

Na beraadslaging,

Besluit :

HOOFDSTUK 1. — Studieaanbod in het secundair onderwijs

Artikel 1.

§ 1. Het studieaanbod van het secundair onderwijs bestaat met ingang van 1 september 2019 progressief, leerjaar na leerjaar te beginnen met het eerste leerjaar van de eerste graad dan wel een vergelijkbaar niveau binnen de toepasselijke vigerende structuur, uit de volgende inhoudelijk duidelijk onderscheiden structuuronderdelen:

1° in het voltijds gewoon secundair onderwijs en het buitengewoon secundair onderwijs, opleidingsvorm 4: eerste graad:

a) het eerste leerjaar A;

b) het eerste leerjaar B;

c) het tweede leerjaar A: de volgende elf inhoudelijk duidelijk onderscheiden basisopties en, waar van toepassing, de volgende onderscheiden pakketten per basisoptie:

1) Economie en organisatie;

2) Kunst en creatie (*);

i) Artistieke vorming;

ii) Ballet;

iii) Creatie en vormgeving;

3) Klassieke talen (Grieks en Latijn) ;

i) Grieks-Latijn;

ii) Latijn;

4) Maatschappij en welzijn;

5) Moderne talen en wetenschappen;

6) [1B.Vl.R. van 19/07/2019
B.S. 28/08/2019
Sport (*)1B.Vl.R. van 19/07/2019
B.S. 28/08/2019
] ;

7) Rudolf Steinerpedagogie;

8) Stem-technieken (toepassingsgericht);

i) Agro- en biotechnieken;

ii) Bouw- en houttechnieken;

iii) Grafische communicatie en media;

iv) Maritieme technieken (*);

v) Mechanica-elektriciteit;

vi) Textiel (*);

9) Stem-wetenschappen (meer conceptueel);

i) Industriële wetenschappen;

ii) Techniek-wetenschappen;

10) [1B.Vl.R. van 19/07/2019
B.S. 28/08/2019
Voeding en horeca (*)1B.Vl.R. van 19/07/2019
B.S. 28/08/2019
] ;

11) Yeshiva;

[1B.Vl.R. van 19/07/2019
B.S. 28/08/2019
12) Freinetpedagogie (*)1B.Vl.R. van 19/07/2019
B.S. 28/08/2019
]

[1B.Vl.R. van 19/07/2019
B.S. 28/08/2019
13) Topsport (*)1B.Vl.R. van 19/07/2019
B.S. 28/08/2019
]

d) het tweede leerjaar B: de volgende zeven inhoudelijk duidelijk onderscheiden basisopties en, waar van toepassing, de volgende onderscheiden pakketten per basisoptie:

1) Economie en organisatie;

2) Kunst en creatie (*);

3) Maatschappij en welzijn;

i) Haar- en schoonheidszorg;

ii) Mode (*) ;

iii) Verzorging;

4) Opstroomoptie;

5) [1B.Vl.R. van 19/07/2019
B.S. 28/08/2019
Sport (*)1B.Vl.R. van 19/07/2019
B.S. 28/08/2019
] ;

6) Stem-technieken;

i) Elektriciteit;

ii) Hout en bouw;

iii) Land- en tuinbouw;

iv) Mechanica;

v) Printmedia;

vi) Schilderen en decoratie;

vii)Textiel (*) ;

viii) Zeevisserij en binnenvaart (*) ;

7) [1B.Vl.R. van 19/07/2019
B.S. 28/08/2019
Voeding en horeca (*)1B.Vl.R. van 19/07/2019
B.S. 28/08/2019
] ;

i) Bakkerij-slagerij;

ii) Restaurant en keuken;

2° in het voltijds gewoon secundair onderwijs, tweede en derde graad, en het buitengewoon secundair onderwijs, opleidingsvorm 4, tweede en derde graad: de studierichtingen zoals opgenomen in de matrix;

3° in het deeltijds beroepssecundair onderwijs en de leertijd: de opleidingen zoals opgenomen in de matrix;

4° in het buitengewoon secundair onderwijs, opleidingsvorm 1 en 2 zoals opgenomen in de matrix;

5° in het buitengewoon secundair onderwijs, opleidingsvorm 3: de observatiefase;

6° in het buitengewoon secundair onderwijs, opleidingsvorm 3, opleidingsfase, kwalificatiefase en integratiefase: de opleidingen zoals opgenomen in de matrix.

Een basisoptie, gevolgd door het symbool “(*)” , als vermeld in het eerste lid, is een niche-basisoptie. [1B.Vl.R. van 19/07/2019
B.S. 28/08/2019
Voor een niche-basisoptie geldt een aanbodbeperking waar de Vlaamse Regering rekening mee houdt bij haar beslissing tot programmatie van de basisoptie in kwestie door een bepaalde school waarvoor het schoolbestuur een aanvraagdossier heeft ingediend.1B.Vl.R. van 19/07/2019
B.S. 28/08/2019
]

Een pakket, gevolgd door het symbool “(*)”, als vermeld in het eerste lid, is een niche-pakket. In bijlage 1, die bij dit besluit is gevoegd, worden per niche-pakket de beperkingen vermeld, uitgedrukt in een maximum aantal scholen per onderwijsnet, die aan het aanbod van dat pakket zijn gekoppeld.

[1B.Vl.R. van 19/07/2019
B.S. 28/08/2019
De matrix is opgenomen in bijlage 2, die bij dit besluit is gevoegd. Voor structuuronderdelen die tot een onderwijskwalificatie leiden, wordt de onderwijskwalificatie in kwestie geacht te voldoen aan de criteria, vermeld in artikel 15, tweede lid, van het decreet van 30 april 2009 betreffende de kwalificatiestructuur.1B.Vl.R. van 19/07/2019
B.S. 28/08/2019
]

[1B.Vl.R. van 19/07/2019
B.S. 28/08/2019
Elk structuuronderdeel in bijlage 2 met uitzondering van de domeinoverschrijdende ASO opleidingen kan ook als structuuronderdeel duaal worden georganiseerd, behoudens de structuuronderdelen duaal die al in de matrix in bijlage 2 zijn opgenomen. In afwachting van de uitrol van de modernisering van het secundair onderwijs geldt voor een structuuronderdeel duaal het standaardtraject waarin de werkplekcomponent is opgenomen.1B.Vl.R. van 19/07/2019
B.S. 28/08/2019
]

[1B.Vl.R. van 19/07/2019
B.S. 28/08/2019
Een structuuronderdeel dat gevolgd wordt door het symbool “(*)” in de matrix, vermeld in het eerste lid, is een niche-structuuronderdeel. Voor een niche-structuuronderdeel geldt een aanbodbeperking waar de Vlaamse Regering rekening mee houdt bij haar beslissing tot programmatie van het structuuronderdeel in kwestie door een bepaalde school waarvoor het schoolbestuur een aanvraagdossier heeft ingediend.1B.Vl.R. van 19/07/2019
B.S. 28/08/2019
]

§ 2. Met het oog op de uitwerking van de getrapte studiekeuze, die start met de keuze voor een basisoptie als dusdanig of in voorkomend geval de invulling via pakket, moeten de basisopties en pakketten inhoudelijk duidelijk onderscheiden zijn, zonder dat deze keuze in de eerste graad de opstroom naar de tweede graad uitsluit.

§ 3. Indien een school ervoor kiest een basisoptie te realiseren op niveau van de basisoptie en niet via pakketten, is ze ertoe gehouden die te realiseren in maximaal drie extra, in functie van de basisoptie samenhangende, vakken op de lessentabel.

Art. 2.

In bijlage 4, die bij dit besluit is gevoegd, gaan de omzettingstabellen op basis waarvan het studieaanbod van het secundair onderwijs, vermeld in de volgende besluiten van de Vlaamse Regering, progressief, leerjaar na leerjaar te beginnen met het eerste leerjaar van de eerste graad dan wel een vergelijkbaar niveau binnen de toepasselijke vigerende structuur, wordt geconcordeerd naar het studieaanbod, vermeld in artikel 1:

1° het besluit van de Vlaamse regering van 6 december 2002 betreffende de organisatie van het buitengewoon secundair onderwijs van opleidingsvorm 3;

2° het besluit van de Vlaamse Regering van 21 december 2007 betreffende de studiegebieden en structuuronderdelen in het voltijds secundair onderwijs;

3° het besluit van de Vlaamse Regering van 18 juli 2008 houdende organisatie van het experimenteel voltijds gewoon secundair onderwijs volgens een modulair stelsel;

4° het besluit van de Vlaamse Regering van 5 september 2008 houdende organisatie van het experimenteel buitengewoon secundair onderwijs volgens een modulair stelsel;

5° het besluit van de Vlaamse Regering van 24 oktober 2008 houdende uitvoering van het decreet van 10 juli 2008 betreffende het stelsel van leren en werken in de Vlaamse Gemeenschap.

Voor het buitengewoon secundair onderwijs, opleidingsvorm 1 en opleidingsvorm 2, is er geen concordantie.

Art. 3.

De bevoegde diensten van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming organiseren, uiterlijk om de vijf schooljaren, een screening van de actualiteitswaarde van de basisopties van het voltijds gewoon secundair onderwijs en het buitengewoon secundair onderwijs, opleidingsvorm 4, en alle structuuronderdelen van de matrix, en doen, als dat nodig is, voorstellen aan de Vlaamse Regering tot bijsturing. Een eerste screening gebeurt in het schooljaar 2025-2026.

Bij de screening, vermeld in het eerste lid, wordt alleszins rekening gehouden met:

1° voor domeinoverschrijdende structuuronderdelen met finaliteit doorstroom: de aansluitingsmogelijkheden op en de slaagcijfers in het hoger onderwijs, bekeken over de studiegebieden in het hoger onderwijs heen;

2° voor domeingebonden structuuronderdelen met finaliteit doorstroom: de aansluitingsmogelijkheden op en de slaagcijfers in de studiegebieden van het hoger onderwijs die aansluiten op het studiedomein van het secundair onderwijs;

3° voor structuuronderdelen met finaliteit arbeidsmarkt: de stand van zaken op het vlak van beroepskwalificaties, arbeidsmarkt en tewerkstelling;

4° voor structuuronderdelen met dubbele finaliteit: de aansluitingsmogelijkheden op en de slaagcijfers in de studiegebieden van het hoger onderwijs die aansluiten op het studiedomein van het secundair onderwijs enerzijds en de stand van zaken op het vlak van beroepskwalificaties, arbeidsmarkt en tewerkstelling anderzijds.

Uiterlijk op 1 september van het schooljaar dat vooraf gaat aan het schooljaar van de inwerkingtreding ervan, neemt de Vlaamse Regering een beslissing over het eventueel voorstel van bijsturing van het studieaanbod dat uit de screening volgt. De Vlaamse Regering neemt haar beslissing na advies van enerzijds de Vlaamse Onderwijsraad en anderzijds, louter voor structuuronderdelen met dubbele finaliteit of finaliteit arbeidsmarkt, de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen en de raad van bestuur van Syntra Vlaanderen.

Art. 4.

Worden progressief, leerjaar na leerjaar te beginnen met het eerste leerjaar van de eerste graad dan wel een vergelijkbaar niveau binnen de toepasselijke vigerende structuur, opgeheven:

1° met ingang van 1 september 2020: het besluit van de Vlaamse Regering van 21 december 2007 betreffende de studiegebieden en structuuronderdelen in het voltijds secundair onderwijs;

2° met ingang van 1 september 2021:

a) de artikelen 8 tot en met 10 en de bijlage 1 van het besluit van de Vlaamse Regering van 6 december 2002 betreffende de organisatie van het buitengewoon secundair onderwijs van opleidingsvorm 3;

b) artikel 1 en de bijlagen I tot en met XI van het besluit van de Vlaamse Regering van 18 juli 2008 houdende organisatie van het experimenteel voltijds gewoon secundair onderwijs volgens een modulair stelsel;

c) artikel 1 en de bijlagen I tot en met XI van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 september 2008 houdende organisatie van het experimenteel buitengewoon secundair onderwijs volgens een modulair stelsel;

d) de artikelen 6 tot en met 8bis en de bijlagen III, III/1, III/2, III/3, III/4, IV, V, V/1, V/2, V/3, V/4, V/7, V/8, VI, VI/1 en VI/2 van het besluit van de Vlaamse Regering van 24 oktober 2008 houdende uitvoering van het decreet van 10 juli 2008 betreffende het stelsel van leren en werken in de Vlaamse Gemeenschap.

[1B.Vl.R. van 19/07/2019
B.S. 28/08/2019

Art. 4/1.

[2B.Vl.R. van 28/08/2020
B.S. 18/09/2020
Voor elk structuuronderdeel met dubbele finaliteit of finaliteit arbeidsmarkt uit de matrix is de samenstelling van een of meer beroepskwalificaties, deelkwalificaties of sets van competenties uit beroepskwalificaties opgenomen in bijlage 4/1 die bij dit besluit is gevoegd.2B.Vl.R. van 28/08/2020
B.S. 18/09/2020
]

1B.Vl.R. van 19/07/2019
B.S. 28/08/2019
]

HOOFDSTUK 2. — Wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juni 1989 tot vaststelling van de algemene vakken, de kunstvakken, de technische vakken en de praktische vakken in de instellingen voor voltijds secundair onderwijs en in de instellingen voor voltijds secundair onderwijs die als centra voor deeltijds beroepssecundair onderwijs fungeren, georganiseerd of gesubsidieerd door de Vlaamse Gemeenschap, met uitzondering van de instellingen voor buitengewoon secundair onderwijs

Art. 5.

niet opgenomen

HOOFDSTUK 3. — Wijzigingen van het besluit van de Vlaamse regering van 19 juli 2002 betreffende de organisatie van het voltijds secundair onderwijs

Art. 6. t.e.m. 32

niet opgenomen

HOOFDSTUK 4. — Slotbepalingen

Art. 33.

Dit besluit treedt in werking op 1 september 2019, met uitzondering van:

1° artikel 6, 9, 10, 17, 20, 2°, 23, 24, 27, 28, 30, 31 en 32, die in werking treden op 1 september 2020;

2° artikel 11, 12 en 13, die in werking treden op 1 september 2021.

De inwerkingtreding van artikel 14, 21 en 22 verloopt progressief, leerjaar na leerjaar, te beginnen met het eerste leerjaar van de eerste graad.

Art. 34.

De Vlaamse minister, bevoegd voor onderwijs, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Bijlagen

Bijlage 1

[1B.Vl.R. van 19/07/2019
B.S. 28/08/2019
Aanbodbeperkingen voor niche-pakketten1B.Vl.R. van 19/07/2019
B.S. 28/08/2019
]

Bijlage 2

[2B.Vl.R. van 28/08/2020
B.S. 18/09/2020
Matrix secundair onderwijs2B.Vl.R. van 28/08/2020
B.S. 18/09/2020
]

Bijlage 3

[1B.Vl.R. van 19/07/2019
B.S. 28/08/2019
...1B.Vl.R. van 19/07/2019
B.S. 28/08/2019
]

Bijlage 4

[2B.Vl.R. van 28/08/2020
B.S. 18/09/2020
Concordanties2B.Vl.R. van 28/08/2020
B.S. 18/09/2020
]

Bijlage 4/1

[2B.Vl.R. van 28/08/2020
B.S. 18/09/2020
Samenstelling van structuuronderdelen2B.Vl.R. van 28/08/2020
B.S. 18/09/2020
]

Bijlage 5 t.e.m. 9

wijzigingen aan bijlagen in andere besluiten: niet opgenomen