Decreet betreffende de onderwijsdoelen
voor de eerste graad van het secundair onderwijs
goedkeuringsdatum
14 DECEMBER 2018
publicatiedatum
B.S.26/04/2019
datum laatste wijziging
02/09/2024
COORDINATIE
(1)
Decr. van 12/02/2021 (B.S. 26/05/2021)
detail
Decreet betreffende de onderwijsdoelen voor de tweede
en de derde graad van het secundair onderwijs en diverse andere verwante maatregelen ;
(2)
Decr. van 17/05/2024 (B.S. 02/09/2024)
detail
Decreet over de onderwijsdoelen voor de eerste graad van het secundair onderwijs
en het zevende leerjaar gericht op het hoger onderwijs en diverse andere verwante maatregelen ;
Het VLAAMS PARLEMENT heeft aangenomen en Wij, REGERING, bekrachtigen hetgeen volgt :
Decreet betreffende de onderwijsdoelen voor de eerste graad van het secundair onderwijs
Artikel 1.
Dit decreet regelt een gemeenschapsaangelegenheid.
Art. 2.
Dit decreet bevat de onderwijsdoelen voor de eerste graad van het voltijds gewoon secundair onderwijs
en opleidingsvorm 4 van het buitengewoon secundair onderwijs, voor zover het eindtermen, eindtermen basisgeletterdheid en uitbreidingsdoelen Nederlands betreft.
De onderwijsdoelen worden geformuleerd in functie van de zestien sleutelcompetenties die zijn bepaald in
artikel 139, § 2, van de Codex Secundair Onderwijs.
De kennis, dimensies en indien van toepassing de context en tekstkenmerken die in de bijlagen zijn opgenomen,
maken telkens integraal deel uit van de eindterm, de eindterm basisgeletterdheid of het uitbreidingsdoel Nederlands
waarbij ze zijn vermeld
[, met dien verstande dat de affectieve dimensie en de psychomotorische dimensie slechts indicatief zijn.]
. Deze bepaling is niet van toepassing op attitudinale eindtermen.
Art. 3.
De vastgelegde onderwijsdoelen voor de eerste graad zijn :
1°
[eindtermen]
;
2° eindtermen basisgeletterdheid;
3° uitbreidingsdoelen Nederlands;
4° attitudinale eindtermen.
Bij de implementatie van de onderwijsdoelen in kwestie moeten volgende bepalingen in acht worden genomen :
1° onderwijsdoelen zijn te bereiken op populatieniveau, met uitzondering van :
a) eindtermen basisgeletterdheid die door elke individuele leerling moeten worden bereikt; ze worden
aangeduid met de code ‘BG’;
b) uitbreidingsdoelen Nederlands die door een bepaald segment van de populatie moeten worden bereikt; ze
worden aangeduid met de code ‘UD’;
c) bepaalde attitudinale eindtermen die na te streven zijn; ze worden aangeduid met het symbool ‘°’;
d) de eventuele affectieve dimensie van onderwijsdoelen die na te streven is; de affectieve dimensie wordt
aangeduid met het symbool ‘°’;
2° tenzij expliciet anders vermeld, moet een onderwijsdoel door de leerling zelfstandig worden gerealiseerd;
3°
[...]
4° attitudinale eindtermen zijn minimumdoelen die omschrijven welke houdingen wenselijk worden geacht voor
een bepaalde leerlingenpopulatie. Elke school heeft de maatschappelijke opdracht om de attitudinale
eindtermen bij de leerlingenpopulatie na te streven.
Art. 4.
In bijlage 1, die bij dit decreet is gevoegd, gaan de onderwijsdoelen voor het eerste leerjaar A en het tweede
leerjaar A.
Art. 5.
De onderwijsdoelen treden in werking :
1° in het eerste leerjaar A en het eerste leerjaar B : op 1 september 2019;
2° in het tweede leerjaar A en het tweede leerjaar B : op 1 september 2020.
[De onderwijsdoelen houden op uitwerking te hebben:
1° in het eerste leerjaar A en het eerste leerjaar B: op 1 september 2024;
2° in het tweede leerjaar A en het tweede leerjaar B: op 1 september 2025.
]
Bijlagen
Bijlage 1 - eindtermeneindtermen basisgeletterdheid en uitbreidingsdoelen Nederlands voor het eerste leerjaar A en het tweede leerjaar A
[
In bijlage 1 bij hetzelfde decreet wordt in punt 2 ‘Competenties in het Nederlands’ de zin “De eindtermen
onder de sleutelcompetenties ‘Leercompetenties met inbegrip van onderzoekscompetenties, innovatiedenken,
creativiteit, probleemoplossend en kritisch denken, systeemdenken, informatieverwerking en samenwerken’, ‘Digitale
competentie en mediawijsheid’ met uitzondering van eindtermen 4.3 en 4.4, ‘Ontwikkeling van initiatief, ambitie,
ondernemingszin en loopbaancompetenties’ en ‘Sociaal-relationele competenties’ maken integraal deel uit van de
sleutelcompetentie ‘Competenties in het Nederlands’.” opgeheven.
In bijlage 1 bij hetzelfde decreet wordt in punt 3 ‘Competenties in andere talen’ de zin “De eindtermen
onder de sleutelcompetenties ‘Leercompetenties met inbegrip van onderzoekscompetenties, innovatiedenken,
creativiteit, probleemoplossend en kritisch denken, systeemdenken, informatieverwerking en samenwerken’, ‘Digitale
competentie en mediawijsheid’ met uitzondering van eindtermen 4.3 en 4.4, ‘Ontwikkeling van initiatief, ambitie,
ondernemingszin en loopbaancompetenties’ en ‘Sociaal-relationele competenties’ maken integraal deel uit van de
sleutelcompetentie ‘Competenties in andere talen’.” opgeheven.
In bijlage 1 bij hetzelfde decreet wordt in punt 6 ‘Competenties inzake wiskunde, exacte wetenschappen
en technologie’ de zin “De eindtermen onder de sleutelcompetenties ‘Leercompetenties met inbegrip van onderzoekscompetenties, innovatiedenken, creativiteit, probleemoplossend en kritisch denken, systeemdenken, informatieverwerking en samenwerken’, ‘Digitale competentie en mediawijsheid’, ‘Ontwikkeling van initiatief, ambitie, ondernemingszin en loopbaancompetenties’ en ‘Sociaal-relationele competenties’ maken integraal deel uit van de sleutelcompetentie
‘Competenties inzake wiskunde, exacte wetenschappen en technologie’.” opgeheven.
In bijlage 1 bij hetzelfde decreet wordt in punt 8 ‘Competenties met betrekking tot historisch bewustzijn’
de zin “De eindtermen onder de sleutelcompetenties ‘Leercompetenties met inbegrip van onderzoekscompetenties,
innovatiedenken, creativiteit, probleemoplossend en kritisch denken, systeemdenken, informatieverwerking en
samenwerken’, ‘Digitale competentie en mediawijsheid’ met uitzondering van eindtermen 4.3 en 4.4, ‘Ontwikkeling
van initiatief, ambitie, ondernemingszin en loopbaancompetenties’ en ‘Sociaal-relationele competenties’ maken
integraal deel uit van de sleutelcompetentie ‘Competenties met betrekking tot historisch bewustzijn’.” opgeheven.
In bijlage 1 bij hetzelfde decreet wordt in punt 9 ‘Competenties met betrekking tot ruimtelijk bewustzijn’
de zin “De eindtermen onder de sleutelcompetenties ‘Leercompetenties met inbegrip van onderzoekscompetenties,
innovatiedenken, creativiteit, probleemoplossend en kritisch denken, systeemdenken, informatieverwerking en
samenwerken’, ‘Digitale competentie en mediawijsheid’, ‘Ontwikkeling van initiatief, ambitie, ondernemingszin en
loopbaancompetenties’ en ‘Sociaal-relationele competenties’ maken integraal deel uit van de sleutelcompetentie
‘Competenties met betrekking tot ruimtelijk bewustzijn’.” opgeheven.
In bijlage 1 bij hetzelfde decreet wordt in punt 11 ‘Economische en financiële competenties’ de zin “De
eindtermen onder de sleutelcompetenties ‘Leercompetenties met inbegrip van onderzoekscompetenties, innovatiedenken, creativiteit, probleemoplossend en kritisch denken, systeemdenken, informatieverwerking en samenwerken’,
‘Digitale competentie en mediawijsheid’ met uitzondering van eindtermen 4.3 en 4.4, ‘Ontwikkeling van initiatief,
ambitie, ondernemingszin en loopbaancompetenties’ en ‘Sociaal-relationele competenties’ maken integraal deel uit van
de sleutelcompetentie ‘Competenties met betrekking tot economische en financiële competenties’.” opgeheven.
In bijlage 1 bij hetzelfde decreet wordt het woord “(transversaal)” telkens geschrapt.
]
Bijlage 2 - eindtermeneindtermen basisgeletterdheid en uitbreidingsdoelen Nederlands voor het eerste leerjaar B en het tweede leerjaar B
[
In bijlage 2 bij hetzelfde decreet wordt in punt 2 ‘Competenties in het Nederlands’ de zin “De eindtermen
onder de sleutelcompetenties ‘Leercompetenties met inbegrip van onderzoekscompetenties, innovatiedenken,
creativiteit, probleemoplossend en kritisch denken, systeemdenken, informatieverwerking en samenwerken’, ‘Digitale
competentie en mediawijsheid’ met uitzondering van eindtermen 4.3 en 4.4, ‘Ontwikkeling van initiatief, ambitie,
ondernemingszin en loopbaancompetenties’ en ‘Sociaal-relationele competenties’ maken integraal deel uit van de
sleutelcompetentie ‘Competenties in het Nederlands’.” opgeheven.
In bijlage 2 bij hetzelfde decreet wordt in punt 3 ‘Competenties in andere talen’ de zin “De eindtermen
onder de sleutelcompetenties ‘Leercompetenties met inbegrip van onderzoekscompetenties, innovatiedenken,
creativiteit, probleemoplossend en kritisch denken, systeemdenken, informatieverwerking en samenwerken’, ‘Digitale
competentie en mediawijsheid’ met uitzondering van eindtermen 4.3 en 4.4, ‘Ontwikkeling van initiatief, ambitie,
ondernemingszin en loopbaancompetenties’ en ‘Sociaal-relationele competenties’ maken integraal deel uit van de
sleutelcompetentie ‘Competenties in andere talen’.” opgeheven.
In bijlage 2 bij hetzelfde decreet wordt in punt 6 ‘Competenties inzake wiskunde, exacte wetenschappen
en technologie’ de zin “De eindtermen onder de sleutelcompetenties ‘Leercompetenties met inbegrip van onderzoekscompetenties, innovatiedenken, creativiteit, probleemoplossend en kritisch denken, systeemdenken, informatieverwerking en samenwerken’, ‘Digitale competentie en mediawijsheid’, ‘Ontwikkeling van initiatief, ambitie, ondernemingszin en loopbaancompetenties’ en ‘Sociaal-relationele competenties’ maken integraal deel uit van de sleutelcompetentie
‘Competenties inzake wiskunde, exacte wetenschappen en technologie’.” opgeheven.
In bijlage 2 bij hetzelfde decreet wordt in punt 8 ‘Competenties met betrekking tot historisch bewustzijn’
de zin “De eindtermen onder de sleutelcompetenties ‘Leercompetenties met inbegrip van onderzoekscompetenties,
innovatiedenken, creativiteit, probleemoplossend en kritisch denken, systeemdenken, informatieverwerking en
samenwerken’, ‘Digitale competentie en mediawijsheid’ met uitzondering van eindtermen 4.3 en 4.4, ‘Ontwikkeling
van initiatief, ambitie, ondernemingszin en loopbaancompetenties’ en ‘Sociaal-relationele competenties’ maken
integraal deel uit van de sleutelcompetentie ‘Competenties met betrekking tot historisch bewustzijn’.” opgeheven.
In bijlage 2 bij hetzelfde decreet wordt in punt 9 ‘Competenties met betrekking tot ruimtelijk bewustzijn’
de zin “De eindtermen onder de sleutelcompetenties ‘Leercompetenties met inbegrip van onderzoekscompetenties,
innovatiedenken, creativiteit, probleemoplossend en kritisch denken, systeemdenken, informatieverwerking en
samenwerken’, ‘Digitale competentie en mediawijsheid’, ‘Ontwikkeling van initiatief, ambitie, ondernemingszin en
loopbaancompetenties’ en ‘Sociaal-relationele competenties’ maken integraal deel uit van de sleutelcompetentie
‘Competenties met betrekking tot ruimtelijk bewustzijn’.” opgeheven.
In bijlage 2 bij hetzelfde decreet wordt in punt 11 ‘Economische en financiële competenties’ de zin “De
eindtermen onder de sleutelcompetenties ‘Leercompetenties met inbegrip van onderzoekscompetenties, innovatiedenken, creativiteit, probleemoplossend en kritisch denken, systeemdenken, informatieverwerking en samenwerken’,
‘Digitale competentie en mediawijsheid’ met uitzondering van eindtermen 4.3 en 4.4, ‘Ontwikkeling van initiatief,
ambitie, ondernemingszin en loopbaancompetenties’ en ‘Sociaal-relationele competenties’ maken integraal deel uit van
de sleutelcompetentie ‘Competenties met betrekking tot economische en financiële competenties’.” opgeheven.
In bijlage 2 bij hetzelfde decreet wordt het woord “(transversaal)” telkens geschrapt.
]