1.
Inleiding
Deze omzendbrief is een instrument om duidelijkheid te verschaffen over het beleid van de onderwijsinspectie én om de instellingen een houvast te bieden.
Tijdens een doorlichting gaat de onderwijsinspectie aan de hand van een relevante steekproef na of de onderwijsinstelling tegemoetkomt aan de kwaliteitsverwachtingen uit het referentiekader voor onderwijskwaliteit. De onderzoeken zijn steeds gebaseerd op een triangulatie van onderzoeksmethoden en bronnen (kwantitatieve en kwalitatieve data, documenten, observaties, gesprekken en gevalstudies, resultaten van online bevragingen). De onderwijsinspectie betrekt ook relevante stakeholders (leerlingen, ouders …) bij de onderzoeken.
Wat betreft de documentenstudie vraagt de onderwijsinspectie enkel bestaande en functionele documenten. De inspectie beperkt de planlast en waakt erover bij de instellingen alleen gegevens of documenten op te vragen die nog niet in het bezit zijn van het beleidsdomein Onderwijs en Vorming en die met het oog op het toezicht noodzakelijke informatie bevatten.
Concreet wordt er onderscheid gemaakt volgens de verschillende onderwijsniveaus:
- BAO – gewoon basisonderwijs
- BUBAO en BUSO – buitengewoon basis- en secundair onderwijs
- CDO – centra voor deeltijds onderwijs
- CLB – centra voor leerlingenbegeleiding
- DKO – deeltijds kunstonderwijs
- SO – gewoon secundair onderwijs
- Syntra
- VWO - volwassenonderwijs
In deze omzendbrief wordt verder toegelicht welke informatie per onderwijsniveau wordt verwacht bij een doorlichting van de onderwijsinspectie.
Ook wordt verduidelijkt wanneer de instellingen welke informatie dienen aan te reiken (bij eerste contactname, een week voor de doorlichting of tijdens de doorlichting).
2.
Te bezorgen informatie in het kader van een doorlichting door de onderwijsinspectie
2.1.
BAO – gewoon basisonderwijs
De te bezorgen informatie in het kader van een doorlichting gewoon basisonderwijs.
2.2.
BUBAO en BUSO – buitengewoon basis- en secundair onderwijs
De te bezorgen informatie in het kader van een doorlichting buitengewoon basisonderwijs.
De te bezorgen informatie in het kader van een doorlichting buitengewoon secundair onderwijs.
2.3.
CDO – centra voor deeltijds onderwijs
De te bezorgen informatie in het kader van een doorlichting centrum voor deeltijds onderwijs.
2.4.
CLB – centra voor leerlingenbegeleiding
De te bezorgen informatie in het kader van een doorlichting centrum voor leerlingenbegeleiding.
2.5.
DKO – deeltijds kunstonderwijs
De te bezorgen informatie in het kader van een doorlichting deeltijds kunstonderwijs.
2.6.
SO – gewoon secundair onderwijs
De te bezorgen informatie in het kader van een doorlichting gewoon secundair onderwijs.
2.7.
Syntra
De te bezorgen informatie in het kader van een doorlichting syntra.
2.8.
VWO – volwassenonderwijs
De te bezorgen informatie in het kader van een doorlichting volwassenenonderwijs.
3.
Bijkomende opmerking
Een instelling kan de gevraagde informatie zowel op papier als elektronisch ter beschikking stellen. Informatie die enkel elektronisch beschikbaar is, is een evenwaardig alternatief voor papier.
Indien de instelling ervoor kiest om bepaalde informatie aan te reiken via het communicatieplatform van de instelling, verwacht de onderwijsinspectie een login en een wachtwoord per inspecteur. Informatie die niet zinvol is voor de doorlichting, maakt de instelling best ontoegankelijk.
Indien de instelling ervoor kiest om leerlingenmateriaal (notities, oefeningen, evaluaties …) via een digitaal platform of in digitale vorm aan te bieden, verwacht de onderwijsinspectie toegang tot dat materiaal.