Decreet over open scholen
goedkeuringsdatum
17 NOVEMBER 2023
publicatiedatum
B.S.04/12/2023
datum laatste wijziging
04/12/2023
Het VLAAMS PARLEMENT heeft aangenomen en Wij, REGERING, bekrachtigen hetgeen volgt:
Decreet over open scholen
HOOFDSTUK 1. — Algemene bepalingen
Artikel 1.
Dit decreet regelt een gemeenschapsaangelegenheid.
Art. 2.
In dit decreet wordt verstaan onder:
1° AGION: het Agentschap voor Infrastructuur in het Onderwijs, opgericht bij decreet van 7 mei 2004 tot
omvorming van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid “Agentschap voor Infrastructuur in
het Onderwijs” naar een publiekrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap “Agentschap voor
Infrastructuur in het Onderwijs”;
2° GO!: het gemeenschapsonderwijs zoals bedoeld in artikel 2 van het bijzonder decreet van 14 juli 1998 betreffende
het gemeenschapsonderwijs.
Art. 3.
De instellingen voor gewoon en buitengewoon basis- en secundair onderwijs, de instellingen voor het
deeltijds kunstonderwijs en de instellingen voor het volwassenenonderwijs kunnen alleen een beroep doen op de
investeringsmiddelen van AGION en het GO! voor de aankoop, nieuwbouw van schoolinfrastructuur en voor
renovatie groter dan 400m_ van schoolinfrastructuur als die schoolinfrastructuur wordt opengesteld voor derden
conform dit decreet.
In afwijking van het eerste lid is er al dan niet tijdelijk geen verplichting de betreffende schoolinfrastructuur voor
gebruik door derden open te stellen als aangetoond kan worden dat de openstelling van die schoolinfrastructuur niet
mogelijk is door objectieve factoren.
De onderwijsinstelling beslist in het licht van haar onderwijsvisie, de specifieke lokale behoefte en de geografische
context over de concrete invulling en de voorwaarden van de activiteiten die worden georganiseerd in het kader van
de openstelling van de betreffende schoolinfrastructuur, vermeld in het eerste lid.
HOOFDSTUK 2. — Procedure
Afdeling 1. — AGION
Art. 4.
Het school- of centrumbestuur dient een subsidieaanvraag in bij AGION voor de reguliere subsidiëring. De
subsidieaanvraag bevat een van de volgende elementen:
1° een afdoende onderbouwde motivering waaruit de voorgenomen openstelling van de schoolinfrastructuur
blijkt;
2° een onderbouwde vraag voor een permanente of tijdelijke afwijking.
In het eerste lid wordt verstaan onder reguliere subsidiëring: de klassieke wijze waarop het school- of
centrumbestuur in het gesubsidieerd onderwijs een beroep kan doen op de financiële middelen voor investeringen in
schoolinfrastructuur conform de geldende onderwijsregelgeving.
Over de dossiers waarbij AGION optreedt in naam van de Vlaamse Gemeenschapscommissie worden tussen
AGION en de Vlaamse Gemeenschapscommissie de inhoudelijke afspraken en administratieve principes vastgelegd.
De afdoende onderbouwde motivering van de voorgenomen openstelling, ver meld in het eerste lid,
1°, bevat
minstens al de volgende elementen:
1° de beschrijving van de delen van de schoolinfrastructuur die worden opengesteld;
2° de voorgenomen derden die de schoolinfrastructuur zullen gebruiken;
3° een verslag van de consultatie van het lokale bestuur inzake de realisatie van een openstelling van de
betreffende schoolinfrastructuur. In het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad treedt de Vlaamse Gemeenschapscommissie op als Vlaams lokaal bestuur;
4° een engagementsverklaring om derden de opengestelde schoolinfrastructuur te laten gebruiken.
De onderbouwde vraag voor een tijdelijke of permanente afwijking, vermeld in het eerste lid, 2°, bevat minstens
de volgende elementen:
1° een analyse van objectieve factoren die de volstrekte onmogelijkheid impliceren om een deel van de
schoolinfrastructuur open te stellen of een bewijs van de acties die het school- of centrumbestuur heeft ondernomen om
invulling te geven aan de openstelling van de schoolinfrastructuur;
2° een verslag van de consultatie van het lokale bestuur inzake de realisatie van een openstelling van de
betreffende schoolinfrastructuur. In het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad treedt de Vlaamse Gemeenschapscommissie op als Vlaams lokaal bestuur.
AGION kan om bijkomende informatie, documenten of verduidelijkingen verzoeken.
Bestaande subsidieaanvragen die vanaf een jaar na de inwerkingtreding van het decreet in aanmerking komen
voor een beslissing, bevatten de elementen en onderbouwing, vermeld in dit artikel.
Art. 5.
AGION beslist over het voldoen aan de openstelling van de schoolinfrastructuur of over het toestaan van
de gevraagde afwijking, op basis van de elementen in artikel 4. AGION gebruikt daartoe een in overleg met het GO!
opgesteld, gezamenlijk beoordelingskader. AGION brengt het school- of centrumbestuur op de hoogte van zijn
beslissing.
Als AGION beslist dat niet voldaan is aan de voorwaarde van de openstelling van de schoolinfrastructuur of dat
geen afwijking wordt toegestaan, wordt de subsidieaanvraag, vermeld in artikel 4, niet goedgekeurd.
Als AGION een tijdelijke afwijking van de openstelling van de schoolinfrastructuur toestaat, bepaalt AGION de
nadere voorwaarden.
Art. 6.
§ 1. Tegen de beslissing van AGION dat niet voldaan is aan de voorwaarde van de openstelling van de
schoolinfrastructuur, kan het school- of centrumbestuur binnen twee maanden nadat het de beslissing van AGION
heeft ontvangen, bij AGION een bezwaar indienen met een bijgevoegde motivering waaruit de open-stelling van de
schoolinfrastructuur blijkt.
Tegen de beslissing van AGION om geen afwijking toe te staan van de voorwaarde van de openstelling van de
schoolinfrastructuur, kan het school- of centrumbestuur binnen twee maanden nadat het de beslissing van AGION
heeft ontvangen, bij AGION een bezwaar indienen met een bijgevoegde motivering waaruit blijkt dat de openstelling
onmogelijk is.
Nadat AGION het bezwaar heeft onderzocht en verdere vragen om verduidelijking en informatie heeft gesteld, als
die nodig zijn, deelt AGION de definitieve beslissing mee aan het school- of centrumbestuur.
§ 2. Als AGION de definitieve beslissing neemt dat niet voldaan is aan de voorwaarde van de openstelling van de
schoolinfrastructuur of dat geen afwijking wordt toegestaan, wordt de aanvraag van het school- of centrumbestuur niet
goedgekeurd.
Als AGION de definitieve beslissing neemt om een tijdelijke afwijking toe te staan van de verplichting tot
openstelling, bepaalt AGION de nadere voorwaarden hiervoor.
Afdeling 2. — GO!
Art. 7.
Het GO! keurt de reguliere financiering van infrastructuurprojecten goed waarbij de schoolinfrastructuur
wordt opengesteld aan derden. Het GO! gebruikt daartoe een in overleg met AGION opgesteld, gezamenlijk
beoordelingskader.
In het eerste lid wordt verstaan onder reguliere financiering: de klassieke wijze waarop het school- of
centrumbestuur in het GO! een beroep kan doen op financiële middelen voor investeringen in schoolinfrastructuur
conform de geldende onderwijsregelgeving.
Bij de goedkeuring zorgt het GO! ervoor dat per infrastructuurproject bij de openstelling van de schoolinfrastructuur minstens de volgende elementen opgenomen zijn in het aanvraagdossier door de bevoegde organen
overeenkomstig de bepalingen van het bijzonder decreet van 14 juli 1998 betreffende het gemeenschapsonderwijs:
1° de beschrijving van de delen van de schoolinfrastructuur die worden opengesteld;
2° de voorgenomen derden die de schoolinfrastructuur zullen gebruiken;
3° een verslag van de consultatie van het lokale bestuur inzake de realisatie van een openstelling van de
betreffende schoolinfrastructuur. In het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad treedt de Vlaamse Gemeenschapscommissie op als Vlaams lokaal bestuur;
4° een engagementsverklaring om derden de opengestelde schoolinfrastructuur te laten gebruiken.
Als een infrastructuurproject wordt goedgekeurd waarbij tijdelijk of permanent wordt afgeweken van de
openstelling van de schoolinfrastructuur, zorgt het GO! ervoor dat minstens de volgende elementen opgenomen zijn
in het aanvraagdos- sier door de bevoegde organen overeenkomstig de bepalingen van het bijzonder decreet van
14 juli 1998 betreffende het gemeenschapsonderwijs:
1° een analyse van objectieve factoren die de volstrekte onmogelijkheid impliceren om een deel van de
schoolinfrastructuur open te stellen of een bewijs van de acties die het school- of centrumbestuur heeft ondernomen om
invulling te geven aan de openstelling van de schoolinfrastructuur;
2° een verslag van de consultatie van het lokale bestuur inzake de realisatie van een openstelling van de
betreffende schoolinfrastructuur. In het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad treedt de Vlaamse Gemeenschapscommissie op als Vlaams lokaal bestuur.
Als een infrastructuurproject wordt goedgekeurd waarbij tijdelijk wordt afgeweken van de openstelling van de
schoolinfrastructuur, kan het GO! minstens rapporteren over de voorwaarden die aan de tijdelijke afwijking verbonden
zijn.
HOOFDSTUK 3. — Handhaving en rapportering
Art. 8.
De onderwijsinspectie controleert het school- of centrumbestuur dat gesubsidieerd of gefinancierd werd
overeenkomstig dit decreet, op de openstelling van de schoolinfrastructuur nadat de schoolinfrastructuur in gebruik is
genomen. Ze kan daartoe de beslissingen van AGION of het GO! op basis van het gezamenlijke beoordelingskader
zoals bedoeld in artikel 4 en 7 opvragen.
De Vlaamse Regering bepaalt de nadere modaliteiten van de controle.
Art. 9.
AGION kan het school- of centrumbestuur van het gesubsidieerd onderwijs dat gesubsidieerd werd
overeenkomstig dit decreet, vragen om te rapporteren over het gebruik van de schoolinfrastructuur.
Het GO! kan haar scholen en scholengroepen die gefinancierd werden overeenkomstig dit decreet, vragen om te
rapporteren over het gebruik van de schoolinfrastructuur.
HOOFDSTUK 4. — Slotbepaling
Art. 10.
Dit decreet treedt in werking op de eerste dag van de derde maand na de bekendmaking ervan in het
Belgisch Staatsblad.